Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Byta termostat på 2.8 crd

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
traktormats
Minivan

Byta termostat på 2.8 crd

Voyager -07 2.8 crd.
Kan tipsa om en liten men ack så viktig detalj om man tänker byta termostat på sin 2.8 diesel.
kolla om det sitter en temp-sensor på huset innan ni beställer en ny. Den erfarenheten gjorde jag... :o

Det märkliga är ju att jag har inte lyckats se någon som säljer termostater med uttag för temp-sensor.
Så nu har jag beställt en ny (igen) via Chrysler handlare. Få se om det blir rätt nu.

Är iaf inget jobb man vill göra så värst många gånger, det är nåt så in i h-vete trångt att byta. :evil: Tycker att beskrivningen på det engelska forumet om att byta stämde dåligt. Där stod det väl inte nåt om plast-kanalen som går mellan luftrenare o turbon ? den sitter ju också bultad i termostathuset. Bränsle-rören sitter också fast i ett klammer på huset. Det är möjlig att man ska kunna ta loss fästet, jag vet inte. Fick låta plast-kanalen följa med upp när jag tog bort termostathuset.
Jag tog ju loss min när jag ändå hade börjat skruva, tänkte att man kan ju alltid se om det går göra nåt med den iaf. Men som vanligt är det ju bara sig själv man lurar.. :D
Så bara att skruva ihop igen. :shock:

Ha det gott !
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Byta termostat på 2.8 crd

Tjena!

Nu blev jag lite förvirrad, tempgivaren ska sitta i cylinderblocket bredvid termostaten och inte i termostathuset? Det är jättemånga som har köpt exempelvis de termostathusen som finns på ebay osv. och de passar. Skulle det mot förmodan inte passa så är det bara att lämna tillbaks grejorna och få pengarna tillbaka, då ska säljaren även stå för frakten eftersom man mottagit en reservdel som skiljer sig från vad som är skrivet.

Om du kikar i denna forumtråden: http://forum.chryslerminivan.net/showth ... t-location så står det om EGR-slangen som går till termostathuset.

Bränslerör står inget om.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Årsmodell 2008 och uppåt har dock uttag för tempsensorn i termostathuset. Kanske är så att de sena 2007:orna har samma uppdaterade design.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hittade det nya termostathuset (2008-2011) på ebay.co.uk för 1600:- kr inkl. frakt:

http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-VM-TH ... SwSHZWeUc6

Mvh

Bild
Användarens profilbild
traktormats
Minivan

Kollade också lite snabbt på ebay.
Å det är klart, nu då jag visste hur det skulle se ut hittade jag iaf 2 som sålde "rätt" modell.
verkar ju som att 2007 har en variant.
http://www.ebay.co.uk/itm/321485455869?

Syns ett hål till vänster om den lilla slang nippeln. Där sitter temp givaren.
I övrigt är det ju helt identiskt med dom andra.
Det var till o med samma fabrikat på den jag beställt o den som satt på motorn. BEHR.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aa jag såg också det, samma ebay-säljare som den andra annonsen jag länkade till i en annan tråd (http://www.ebay.co.uk/itm/Thermostat-Ch ... Mf-tnaOuQg).

Missade helt och hållet att dom hade skrivit upp till årsmodell 2006 i den annonsen, så då finns det alltså ett specifikt termostathus till just 2007, det var intressant. Sammanfattningsvis så är det ett termostathus till 2005-2006, ett annat till 2007 och ett helt annat till 2008-2011 =)

Mvh

Bild
Skriv svar