Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Fördraget eller ej?

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Amstaff_Loco
SUV
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 24 jan 2011, 20:37
Ort: Lödöse

Fördraget eller ej?

Hej på er!
Är nybliven ägare av en Grand Voyager 03:a SE
Kanske inte ville ha en SE men man kan inte få allt! :?
Nu är det så att jag gärna skulle vilja ha tempmätare och då detta finns i mer exclusiva modeller och jag har hittat en temp panel som sitter i taket mellan framsätena från en krockad bil.
Nu till min fråga, är det någon som vet om chrysler har "fördragna" kablar mm även i SE varianten så de kan räcka att köpa en ny panel till innertaket eller måste man fixa tempgivare och kablage också, och skulle detta vara genomför bart i så fall?

Blev lite rörigt de här men hoppas ni förstår vad jag menar ;)

Mvh Mathias
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördraget eller ej?

Hej och välkommen till forumet!

Vilken SE-modell är det, med 3,3 V6:an? :)

Det bör sitta en tempmätare ändå?, men inte hela färddatorn/konsollen som du kanske syftar på, med tripmätare, bensintank osv.?

Det finns inget färdigt kablage och detta styrs av bilens PCM dessvärre.. så det är inget jag hade rekommenderat :(

Din bil är (kan man säga eftersom det är en SE-modell) som en Dodge Grand Caravan, dvs. den saknar det lilla extra som Town & Country har i USA.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördraget eller ej?

Uppdatering!

Jag kan ju nämna att "det går om man vill", du behöver i sådana fall huvudkonsollen, fästen och kablaget, men det är riskabelt då man måste skarva "livsviktiga" kablar.

Så det kanske inte är något du vill ge dig på direkt?

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Amstaff_Loco
SUV
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 24 jan 2011, 20:37
Ort: Lödöse

Re: Fördraget eller ej?

Tack för svaret, nja de vill jag nog inte ge mig in på :) det är en 3,3 V6 de stämmer.
Tänke att nått kunde vara lätt här i livet :)
känner sig riktigt naken utan utetermometer då jag e en klock och temp freak :)
Får bli en biltema mätare då :lol:

De verkar ju som om de finns kompetenta människor här så jag ställer en fråga till om de e oki.
Skall antagligen köpa ett par beg. fälgar 7x17" 5x114,3 med ET45.
Nu till frågan! tydligen har jag ju ET40 6,5x16"? orginal, men går de även med ET45 som de e på de nya fälgarna utan att de tar i fjäderben eller dyligt?

Tack så länge Mvh!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördraget eller ej?

Hej igen!

Det kanske blir ett projekt till senare? :)

Om du köper från skroten så får du allt allt som behövs, men då är frågan vad dom begär för hela det kalaset, kanske blir ganska dyrt.. men om du ger dig in på det så har jag tips om hur du kopplar allting ;)

Ang. fälgarna så stämmer det att originalstorleken är som du säger, och med ev. dom nya fälgarna så åker dem in 5 mm, vilket inte "borde" göra något (har tyvärr inget konkret svar på det), men jag har sett exempel där folk har köpt 20 tummare med 9" breda fälgar, så jag kan inte tänka mig att det inte skulle fungera. Men för säkerhets skull så kanske du skulle "byta fälgarna på plats" om du köper dom, så du ser om dom passar (bytte nyss på vår Town & Country i snön :))

Skämt å sido; annars finns det billiga spacerplattor på Biltema så du får ut fälgarna 5 mm 8-)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Amstaff_Loco
SUV
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 24 jan 2011, 20:37
Ort: Lödöse

Re: Fördraget eller ej?

Du e en pärla! ;)

farsan skall hämta upp fälgarna då chryslern nu står på verkstad :cry:
båda bromsarna bak låg ann och gjorde så skivorna glödde, vet inte va problemet är ännu och då förra ägaren hade tecknat blocketförsäkring så får vi väl se va detta kalaset slutar på :roll:
Bilen va helt nybesiktigad när vi köpte den för en vecka sedan helt utan anm, samt bra att veta, så vad som har hänt är en gåta, kanske huvudbromscylindern som spökat eller nått...

To be continued....
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördraget eller ej?

Hej igen!

Ajdå, tråkigt när en nyköpt bil krånglar :(

Det kanske är bromskolvarna? Jag vet att på en annan Chrysler jag hade, för cirka 2 år sedan, så fastnade båda bromskolvarna i sneläge och låste bromsskivorna på på bilen, det var tufft att få dän dom kan man säga och eftersom jag körde på en 90-väg så kunde jag inte bara stanna direkt, så det rykte som bara den tills jag kom hem :)

Men det gick efter ett par timmar! :D

Men det tråkiga var att frambromsarna gjorde likadant efter en vecka, haha, materialet var backelit på kolvarna, så dom knäcktes av i bromsoket :/

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Amstaff_Loco
SUV
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 24 jan 2011, 20:37
Ort: Lödöse

Re: Fördraget eller ej?

Se där ja de låter väl som en ganska trolig orsak till detta "haveri"
Får plocka ut ett par nya ok på försäkringen så får man väl bara vänta å räkna ner tills att framoken låser sig då :D

Kallas stereon 1½ DIN ? till Chrysler.. är lite sugen på en stereo med inbyggd GPS så en slipper ha den fram i rutan, såg också på nån bild tror de va på garaget.org eller nått då en kille hade nån typ extra panel som gps:en satt integrerad i.. men hitta inget sånt när jag sökt runt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördraget eller ej?

Hej igen!

Jag kan inte säga att felet är oken eller bromskolvarna, bara att jag har erfarenhet av det på både Chrysler och Ford :)

Det bästa kanske är att skruva bort ett hjul och kolla först, går ganska snabbt om det inte är alltför rostigt på oket :)

Stereon har storlek 1,5-din, vilket får mig att minnas att jag skrivit fel i något annat inlägg då nästan alla Chryslers och Chevrolets bilar är 1,5-din :)

1,5 din = 7,6 cm på höjden

Antar att din stereo ser ut ungefär såhär:

Bild

Jag vet inte om det är riktigt lönt att köpa en stereo med GPS, dom är ganska dyra, du får räkna med minst 5 000:- inkl. frakt om du köper från USA (ebay.com med flera..).

Annars kan du ju köpa konverteringskit till 1-din och en stereo med fällbar skärm för runt 2 000:- inkl. frakt, men det kanske förstör hela originalkänslan i bilen? :/

Annars har dom några i Sverige också, här är en från bildelsbasen som passar direkt på:

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19594251

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Amstaff_Loco
SUV
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 24 jan 2011, 20:37
Ort: Lödöse

Re: Fördraget eller ej?

Läckert med nedre cd/dvd inmatningen där!
Får spana runt lite och rätt som de e så dyker man på nått :) ...
Blev inget med 17" fälgarna då jag prata med lillebror och han hade 4st 18" Aze fälgar liggandes som jag kunde ta, ( Snäll lillebror) :D

Så jag begav mig iväg till bilverkstan där bilen står och krängde av ett däck för att se så allt lira ordentligt och de verka de göra då även fälgarna hade ET40 så detta skall väl förhoppningsvis inte bli några problem.
Kolla runt lite och såg att om man satte på 215/55-18 eller 225/50-18 så skall de funka fint fälgarna är 7,5X18 så jag vet inte vilket som blir bäst..

Här är en bild på hur de kan komma att bli (Skiten som få men får skylla på att den står där den står) :D

Bild
Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördraget eller ej?

Hej igen!

Det var ju roligt att du fick ett par fälgar, dom var riktigt snygga på bilen! :)

De funkar bra med de ET-måttet, och om jag hade fått väja så hade jag kört på 225-breda däck.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Amstaff_Loco
SUV
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 24 jan 2011, 20:37
Ort: Lödöse

Re: Fördraget eller ej?

Hje igen, prata med verkstan idag samt försäkringsbolaget, verkstan byter ut huvudbromscylinder, båda oken bak, skivor, belägg samt handbromsbackarna, så vet man att allt skall vara i sin ordning efter de förhoppningsvis :)

Jag har ju blocket försäkring på bilen men de visa sig att de inte va så bra som de lät ändå.
Dom står inte för skivor eller belägg, + att man måste betala 1000:- (i mitt fall beroende på ålder samt mil) i självrisk per bytt komponet dvs. 1000 för varje ok = 2000 samt 1000:- för huvudbromscylinder så de blir ju snabbt några tusen , jag räknar med ca 6000:- i slutändan + arbete för skivor och belägg.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördraget eller ej?

Hej!

Det är alltid lite lömskt med det finstilta, men en blocket-försäkring är i alla fall bra mycet bättre än ingen alls som sagt :)

Bra att det ordnade sig med bromsarna, det är ju som sagt bilens viktigaste säkerhetsdel :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Amstaff_Loco
SUV
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 24 jan 2011, 20:37
Ort: Lödöse

Re: Fördraget eller ej?

Håller med man är ju glad att hon tecknat försäkringen men att man sedan skall bli en gnutta besviken på bolaget de hör ju liksom dit, försäkringar är alltid försäkringar :)

Ja nu hoppas jag de löser sig så man får tillbaka bilen snart å kan åka normalt igen utan lånebilar o dyligt.

Vet du hur det är med kamremsbyte på min chrysler, jag har kikat i böckerna som följde med bilen men hittar inget konkret när den skall bytas... Alltid e de nått :lol: men man e glad att forumet finns :geek:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördraget eller ej?

Hej!

Det stämmer :)

Kamremsbyte finns nog inget, det är kamkedja :roll: (om det inte är special i din bil!) :)

PS, redigerade inlägget, skrev fel innan, 3,3 o 3,8 har ju kamkedja.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar