Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpråd - Amerikansk sedan med rattväxel m.m.?

Allmänt om forumet
Användarens profilbild
pingis
Minivan
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 23 maj 2015, 20:46

Köpråd - Amerikansk sedan med rattväxel m.m.?

Jag är så trött på tysk kvalitet. Det bara krånglar trots fräsch bil med låga mil. Nu vill jag ha en bra bil igen. Jag har fyra krav: 1: Bensindriven. 2: Automatlåda med rattspak. 3: Sedan (ingen pickup eller familjebuss). 4. Krockkudde. När jag tittar på Blocket hittar jag Lincoln och Mercury som matchar mina krav. Kan någon tipsa om fler modeller som uppfyller mina kriterier?
Senast redigerad av Avenger den tis 29 mar 2016, 15:56, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till en mer beskrivande rubrik / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd - Amerikansk sedan med rattväxel m.m.?

Tjena!

Det svåraste blir att hitta en bil med rattväxel, de "nyare" bilar jag kommer att tänka på är Chevrolet Caprice/Chevrolet Impala (fram till 1996), Ford Crown Victoria/Lincoln Town Car/Mercury Grand Marquis (samtliga årsmodeller, fram till 2011) och Dodge Charger (Police Package/Pursuit, samtliga årsmodeller, fram till 2016).

Om du avstår ifrån rattväxel så ökar utbudet drastiskt.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
pingis
Minivan
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 23 maj 2015, 20:46

Re: Köpråd - Amerikansk sedan med rattväxel m.m.?

Har just scannat Blocket. Caprice och Impala före 1996 känns inte rätt. Bland senare Impala verkar alla ha spaken på golvet utom en 2005:a i Halland! I den bilen sitter spaken på rattstången. Dock säljs bilen genom något slags auktionsfirma så den orkar jag inte krångla med. Ska nog googla på nyare Impala för att lära mig mer. Vissa amerikanska bilar med automatlåda och framhjulsdrift har ju varit ganska tveksamma konstruktioner... Ford/Lincoln/Mercury är ju trevliga men utbudet är ju inte enormt. Kollade Charger på Blocket men där verkar växelväljaren sitta på golvet. Spaken på golvet... nej, då kan jag lika gärna köpa en Skoda.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd - Amerikansk sedan med rattväxel m.m.?

Charger har enbart rattväxel om bilen är en före detta Police Package (2006-2010) / Pursuit (2011-2016), samma gäller säkert med bilen i Halland också (det är nog en före detta polisbil). Detta beror på att polisen i USA föredrar rattväxel då det blivit en vanesak i och med de numera utgångna polisbilarna Crown Vic men även Caprice fram till 1996, dock var det Crown Vic som var den mest populära då den tillverkades ända fram till 2011.

Precis som du säger så är utbudet inte särskilt brett här i Sverige.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
pingis
Minivan
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 23 maj 2015, 20:46

Re: Köpråd - Amerikansk sedan med rattväxel m.m.?

Hmmm. Impalan är en 2005:a registrerad i Sverige i augusti 2004. Den borde inte ha hunnit rulla som polisbil då. Eller? Här är den: http://www.blocket.se/halland/Chevrolet ... m?ca=9&w=3 Och här är vad som påstås vara en polis-Charger med spaken på golvet: http://www.blocket.se/stockholm/Dodge_C ... m?ca=9&w=3

Impalan förresten... sexcylindrig. Är det samma motor som i Alero? Alero brukar ju konstant annonseras på Blocket med trasiga toppackningar...

Edit: Upptäckte just att Dodgen var för ny för att förväntas ha rattspak. My bad :pops:
Edit igen: Impalan reggad utomlands 2004. I Sverige 2008.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd - Amerikansk sedan med rattväxel m.m.?

Hej!

Jag har sett Charger Pursuit 2011-2016 med rattväxel (tror bara att dom finns med rattväxel om det inte är en civil polisbil eller liknande), gissar på att Chargern i annonsen du länkar till inte är beställd av någon polismyndighet i USA utan att privatpersonen som beställde bilen ny gjorde en del tillval, därav att motorn, automatlådan m.m. är uppgraderade på samma sätt som polisbilarna, eller att den har använts som civil polisbil, dock borde den då ha haft en 8-stegs automatlåda.

Angående Impala så såg jag nu att det finns bilar med både rattväxel och golvväxel ända upp till år 2013 (innan den nuvarande generationen lanserades), det visste jag inte, trodde att de slutade med rattväxel efter 1996 och att det därefter endast fanns till polisbilarna, men det finns även hos de vanliga bilarna med soffa fram (6-sits), såsom jag uppfattat det.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
pingis
Minivan
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 23 maj 2015, 20:46

Re: Köpråd - Amerikansk sedan med rattväxel m.m.?

Nu har jag köpt en Mercury. När jag tog tåget till bilhandlaren stod en bil som såg ut som en jätteful förväxt Hyundai på tågstationen. jag kollade närmare och det var en Chevrolet Lumina. Med rattväxlad automat!!! Jag googlade lite om Lumina. Vissa tycker de är otroligt hållbara och bra medan andra tycker att de är rent skräp. Just nu finns en enda Lumina på Blocket - med golvspak. Min Mercury har en egenskap som förbryllar mig: Bakblinkerna är röda. Bilen är privatimporterad, registreringsbesiktigad och kontrollbesiktigad i Sverige två gånger. Inga anmärkningar om fel färg på blinkljusen. Det SKA väl ALLTID vara orange i rumpan på en bil från 2000-talet?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd - Amerikansk sedan med rattväxel m.m.?

Grattis till nya bilen!

Ang. Lumina så såg jag även att årsmodell 93-97 av Chrysler New Yorker/Concorde, Eagle Vision och Dodge Intrepid har rattväxel om bilarna har en soffa fram, men det är nog väldigt svårt att hitta en sådan bil i Sverige, precis som Lumina. Finns även flertalet andra äldre bilar med rattväxel men jag antar att det främst var aktuellt med en modernare jänkare.

Är bilen privatimporterad så måste det vara orange färg på blinkersen men om bilen är importerad som flyttgods så brukar man få köra som den är original.

Kan det vara så att din bil är importerad som flyttgods? Eller så har tidigare ägare kanske återställt blinkersen till original och chansat att köra så ända tills det blir dags för besiktning igen?

För övrigt så är det än idag ganska ovanligt med orange färg på blinkersen bak, många bilar i USA har fortfarande röd färg.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar