Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

CHRYSLER STRATUS CAB 1997 stängs av efter ca 30 min körning

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
amcar
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 01 apr 2016, 11:16

CHRYSLER STRATUS CAB 1997 stängs av efter ca 30 min körning

Hej
jag har en stratus cab av 1997 års modell och den har aldrig krånglat förrän förra sommaren då den fick för sig att stänga av sig efter ca 35-40 min

Den gick inte att starta men ca 2 timmar efteråt startade den som vanligt men efter 35-40 min stannade den igen !!!

Nu efter vintern startade jag den och den startade hur fint som helst och gick i 30 min sedan stannade den och därefter startar den inte mer

Vad kan detta bero på ? Jag hör att bensinpumpen slår till , Sprayar jag startgas i luftintaget så tänder den till, jag har kollat reläerna och de verkar vara ok , de enda felkoder jag får upp är 11 och 12

Vore väldigt tacksam för svar
Senast redigerad av Avenger den sön 10 apr 2016, 15:19, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till en mer beskrivande rubrik samt flyttade tråden till Chrysler-kategorin / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: CHRYSLER STRATUS CAB 1997 stängs av efter ca 30 min körning

Vad är det för motor i bilen? 2.0, 2.4 eller 2.5 V6?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
amcar
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 01 apr 2016, 11:16

Re: CHRYSLER STRATUS CAB 1997 stängs av efter ca 30 min körning

Det sitter en V6a på 2,5 l i den
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: CHRYSLER STRATUS CAB 1997 stängs av efter ca 30 min körning

Hej igen!

Okej.

Är du säker på att koderna är 11 och 12? Kod 55 borde även finnas vilket betyder "inga fler koder/avslut på koderna".

För övrigt så betyder kod 11 att kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren är dålig, vilket är ett ganska vanligt fel (när motorn blir varm så visar sig felet och motorn stängs av). Det bästa vore om du kunde felsöka med en OBD2-läsare. Gissar på att det är vevaxelgivaren som krånglar.

Din motor har en separat vevaxelgivare samt en kamaxelgivare som är inbyggd i fördelaren om jag minns rätt.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
amcar
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 01 apr 2016, 11:16

Re: CHRYSLER STRATUS CAB 1997 stängs av efter ca 30 min körning

Tack för svar :-)

Jo jag har givetvis felkoden 55 också .....glömde skriva upp den

kamaxelgivare eller vevaxelgivare låter ju väldigt troligt ....ska se om jag hittar dem :-)

OBD2 - Läsare vet jag inte vad det är men de aktuella givarna borde man väl kunna ohm - mäta ?

Hur som helst så har jag lite mer kött på benen i mitt felsökande och skall leta givare i morgon och se om det kan vara det :-)

Jag tackar å det ödmjukaste för snabbt svar :-)

mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: CHRYSLER STRATUS CAB 1997 stängs av efter ca 30 min körning

Hej igen!

Om du köper en enkel OBD2-läsare så bör du kunna få fram en mer specifik felkod än enbart "felkod 11", dvs. en OBD2-kod som börjar på bokstaven "P", vilket för övrigt står för "Powertrain". Exempel på en OBD2-kod är P1684 vilket dock bara betyder att minnet i styrboxen återställts nyligen, troligtvis pga. att man kopplat bort batteriet.

OBD2 ska mig veterligen fungera på din årsmodell då det finns på alla amerikanska bilar från år 1996. Även om du har en svensksåld bil så tror jag att de har tillämpat denna funktion på exportmodellerna, om jag minns rätt.

Det finns flera olika OBD2-läsare, alltifrån handhållna separata enheter till dosor som man ansluter till datorn via USB, Bluetooth eller Wi-Fi eller till sin smartphone eller surfplatta via en app som man i sin tur ansluter till via Bluetooth eller Wi-Fi. Tips på inköpsställen av felkodsläsrare är Runns.se, Prylteknik.se, Ebay.com, Ebay.de, Ebay.co.uk, osv. Var dock uppmärksam på felkodsläsarna som finns på Ebay så att man får en äkta vara och ingen fejk!

Jag hade nog rekommenderat en handhållen enhet, t ex. Autel AL319 som är en riktigt bra instegsmodell, eller eventuellt Foxwell NT200.

Man kan även köpa de mer billiga grejorna såsom ELM327 med Bluetooth och sedan hämta hem appen Torque till sin smartphone (Android eller iPhone).

Du kan också åka till närmaste verkstad för att felsöka, idag har i princip samtliga verkstäder diagnostikutrustning för att åtminstone kunna felsöka motorfelkoder, men man tjänar snabbt ihop hundralapparna det kostar för en enkel OBD2-läsare, samt att det kanske är svårt att köra bilen till verkstaden om den hinner stanna. Skulle det inte fungera att felsöka bilen eller just den felkoden med en OBD2-läsare (vilket jag absolut tror att det gör) så är det ändå en bra investering med en egen felkodsläsare.

När du vet det exakta felet så hittar du reservdelarna billigt på förslagsvis Ebay.com eller Rockauto.com, men det går även att handla i Sverige ifrån Hansen Racing, Åbergs VTC osv., men du tjänar på att handla ifrån USA.

Vevaxelgivare = Crankshaft Position Sensor.

Kamaxelgivare = Camshaft Position Sensor.

För att byta kamaxelgivaren så måste du byta fördelaren.

Notera också att bilmodellen inte heter Chrysler Stratus Cab (96-00) i USA utan Chrysler Sebring Convertible (96-00).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: CHRYSLER STRATUS CAB 1997 stängs av efter ca 30 min körning

Tips! Allpar.com har bra kodlistor både vad gäller Chryslers enklare koder såsom 11, 12, 21, osv. samt OBD2-koder:

Enklare koder, främst under 90-talet: http://www.allpar.com/fix/80s-codes.html

OBD2-koder: http://www.allpar.com/fix/computer-codes.html

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
a-man
Minivan
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 17 okt 2015, 19:16

Re: CHRYSLER STRATUS CAB 1997 stängs av efter ca 30 min körning

Detta är ett vanligt betende för när vevaxelgivaren blir dålig, resistansen ändras när den blir varm, ofta är de brott som uppstår.
Därför visar sig felet när den blir varm och går igång när motorn svalnat, när det uppstår öppna huven för att kyla av går den igång kort där efter så bekräftar det misstankarna.

Detta brukar ske mer och mer frekvent för att sedan bli permanent och inte allt för sällan ge en lysande motorlampa.
Inte så dyr del och inte alltid så bökig att byta.
kommer man åt så kan man ohmäta givaren visar den oändlig resistans så är det brott i den.
dock visar den oftast rätt när den är kall.
Skriv svar