Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Jeep Grand Cherokee 2.7Crd övertryck i kylaren

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
mr.v6
Van
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 16 jun 2013, 18:32

Jeep Grand Cherokee 2.7Crd övertryck i kylaren

hej
har en kompis som vill sälja sin jeep grand Cherokee 2.7 Crd är mycket intresserad av att köpa den men jag har ett problem den har ett övertryck i kylaren, enligt min kompis uppstod problemet efter att han byt vattenpumpen, den drar lite kylar vatten fyller man på till max strecket så försvinner det vatten ner till min strecket men inte lägre om jag förstått det hela rätt, plus att det tänds en symbol om varning för lågt nivå på kylar vatten man kan stänga meddelandet men det kommer till baks, frågan är om det blev något fel när han bytte vattenpump eller om det är ett för kraftig flöde på pumpen eller stop/skit i kylaren :roll: någon som har vet något om det här tacksam för snabbt svar
Senast redigerad av Avenger den ons 16 mar 2016, 12:09, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till en mer beskrivande rubrik / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep Grand Cherokee 2.7Crd övertryck i kylaren

Hur såg den gamla pumpen ut, ingenting som har lossnat från den och lagt sig i kylarsystemet?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
mr.v6
Van
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 16 jun 2013, 18:32

Re: Jeep Grand Cherokee 2.7Crd övertryck i kylaren

Vet ej faktiskt. Har nu köpt den för ett bra pris :) Tycker jag i alla fall. jag får prata med honom varför han byte vatten pump kanske vet han något mer om det hela. :roll:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep Grand Cherokee 2.7Crd övertryck i kylaren

Hoppas att det blir ett bra köp i slutändan och att det löser sig, meddela gärna hur det går.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
mr.v6
Van
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 16 jun 2013, 18:32

Re: Jeep Grand Cherokee 2.7Crd övertryck i kylaren

nu har jag pratat med före ägaren han byte vatten pump för att det var dålig värme och så spolade kylare och systemet. det var enligt honom inget fel på den gamla pumpen hel och fin, om det här hänger i hop med att det bygger övertryck i kylaren vet jag ej. Är det så jävligt att jag måste byta topp och packning :? inte kul :(
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep Grand Cherokee 2.7Crd övertryck i kylaren

Går det att se vart kylarvattnet som läcker tar vägen, ifall det läcker på utsidan eller tror du det går genom motorn? Hur ser oljan och kylarvattnet ut?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
mr.v6
Van
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 16 jun 2013, 18:32

Re: Jeep Grand Cherokee 2.7Crd övertryck i kylaren

har inte kollat om jag ser något kylarvatten som läcker på utsida motorn, tänkte att jag skulle försöka att byta olja och filter och se om där är något vatten i oljan :| Har tittat under bilen och såg att den läcker olja runt automaten tror att det är packningen till tråget som verkar läcka :? vad ska det vara för spec :?: på oljan till automaten det finns ju ingen oljesticka och röret är ju pluggat only mercedes service står det på locket hur många liter går det i automaten :?:
Användarens profilbild
mr.v6
Van
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 16 jun 2013, 18:32

Re: Jeep Grand Cherokee 2.7Crd övertryck i kylaren

Nu har jag kolla runt lite och det verkar som det skulle kunna funka med en ATF olja till automaten som finns på Swedol som heter Q8 Auto JK det är en ATF +3 olja som är godkänd av Chrysler :P ringde och kollade specen för min Jeep hos Ok kundservice (teknisk support olja) jag får en 20l dunk för ca 1200kr och då har jag så jag kan bytta olja till 3 gånger :) eller så byter jag i fördelningslådan också :P frågan är om OK Q8 oljor är skräp eller om andra märken tar betalt för namnet :roll: sen har jag lyckats ta reda på att det går ca 6.5 l i automaten, så nu är det bara att leta ett nytt filter och packning så att den förhoppningsvis blir torr och tätt under ;)
Användarens profilbild
mr.v6
Van
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 16 jun 2013, 18:32

Re: Jeep Grand Cherokee 2.7Crd övertryck i kylaren

På frågan om den läcker kylar vatten så är det inget jag kan se, har bokat tid hos en kille som ska kolla diesel spridarna och prov trycka dom och se om dom får bränsle :? till att börja med sen får vi gå vidare och se vad som kommer ut av det, hur jag ska gå vidare :roll:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep Grand Cherokee 2.7Crd övertryck i kylaren

Hej igen!

Ang. automatlådeoljan så har jag fått fram följande info (ta det med en nypa salt, allting stämmer nog inte!):

Vid en vanlig service går det åt 5,0 liter och byter man allting (då måste även convertern dräneras osv.) går det åt 7,7 liter.

Din automatlåda är från Mercedes och heter W5J400, andra kända namn på samma låda är 722.6, NAG-1, WA580 / W5A580 om jag uppfattat det korrekt, men att de sitter i andra bilar och därmed fått andra namn.

Det verkar inte finnas något konkret svar på vilken olja som ska användas i denna automatlåda, jag vet inte riktigt vad som är bäst. Det är som sagt en Mercedes-låda (även motorn är från Mercedes) och det ska egentligen vara ATF-olja med beteckningen Shell 3403 / MB 236.10, dock vet jag inte om det har kommit någon TSB (Technical Service Bulletin) på senare år varav Chrysler istället anger ATF+4 som den korrekta oljan. Har läst en hel del och vissa säger MB 236.10 eller den nyare MB 236.14 medans andra starkt rekommenderar Chrysler ATF+4.

Mercedes-godkända oljor med beteckningen MB 236.10 finns här: https://bevo.mercedes-benz.com/bevolist ... 10_en.html

..och för beteckningen MB 236.14 har Mercedes godkänt följande oljor: https://bevo.mercedes-benz.com/bevolist ... 14_en.html

Biltema har bl.a. en ATF-U olja som uppfyller spec. för ATF+4 och MB 236.10 (de är troligtvis inte godkända av MB eller Chrysler men de uppfyller spec. så att säga, vilket borde vara nog). Detsamma gäller många andra märken, dvs. att det själva anger att de uppfyller kraven men de är inte godkända officiellt. Jag ser inte det som något problem.

Shell ATF 134 (godkänd av Mercedes) och Valvoline ATF 134 uppfyller bl.a. MB 236.14 (sägs dock vara en tunnare olja än MB 236.10 då den är till de nyare automaterna, men jag tror kanske att den överträffar MB 236.10?).

Ang. den olja du har kikat på, menar du Q8 Auto 15 ATF eller Q8 Unitrans JK ATF?

Q8 Auto 15 ATF uppfyller följande spec. enligt Q8's produktblad:

GM Dexron IIIG, Ford Mercon, Allison C-4, ZF TE-ML, 02F/03D/04D/11B/14A/17C, Chrysler ATF+3, Volvo 97341:010, Mercedes 236.1/236.5/236.10/236.11/236.12

Q8 Unitrans JK ATF uppfyller följande spec. enligt Q8's produktblad:

GM Dexron IIIH, Ford Mercon, Aisin Warner JWS 3309, Saab 3309, Volvo P/N 1161540-8, PSA JWS 3309, Toyota T-I/T-II/TIII/T-IV, Chrysler ATF+4, Nissan Matic C/D/J14, Mitsubishi SPII/SP-III, Jaso M315 Typ 1A, Honda ATF Z-I, VW P/N G055025

Det är egentligen en ren djungel med oljan till den lådan.

..och det jobbiga tar inte slut där, du behöver även kunna kontrollera oljenivån genom att köpa en oljesticka eller göra en egen. Nivån måste även kontrolleras när oljan har en temp av 80 grader Celsius om jag förstått rätt (använd en IR-termometer?).

En oljesticka till Mercedes 722.6-låda finns att köpa på ebay.com för cirka 50 kr med frakten:

http://www.ebay.com/itm/48-1220mm-Trans ... AI&vxp=mtr

Om du gör en egen oljesticka så måste längden vara ungefär 1250-1300 mm och när den når botten av oljetråget så ska nivån vara mellan 55-65 mm (upp på stickan) när lådan har en temp på 80 grader Celsius. Du kan t ex. använda en vaskrensare eller stålvajer belagd med PVC-plast. Märk inte ut med tejp ifall denna lossnar i lådan, använd istället en märkpenna av god kvalité.

För övrigt så ska oljan kontrolleras som för de flesta automatare, dvs. med bilen parkerad på plan mark och med motorn igång och växelläget i PARK.

Filterkit (filter och trågpackning) finns hos Hansen Racing för 240 kr. Kanske även går att hitta billigare om man letar vidare men jag har bara kollat där just nu och hos dem får man Mopar original verkar det som, vilket gör det till ett bra pris gissar jag på.

Om jag skulle göra en service på den lådan så hade jag nog köpt Q8 Auto 15 ATF (5,0 liter för en vanlig service) och ett filterkit ifrån Hansen Racing samt en oljesticka ifrån ebay.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
mr.v6
Van
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 16 jun 2013, 18:32

Re: Jeep Grand Cherokee 2.7Crd övertryck i kylaren

hej
har märkt att kylarfläkten inte går det borde väll den göra när motorn är 80-90 grader? sitter det en hydraulisk kylfläkt på dessa jeepar? kan det vara motorn till fläkten som är paj? där av övertryck ? eller tänker jag fel där?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep Grand Cherokee 2.7Crd övertryck i kylaren

Hej!

Jag vet inte riktigt vid vilken temperatur som fläkten ska gå igång på just den bilen men det låter som att något är fel, den borde åtminstone gå på lägre varv och öka allteftersom det behövs mer kylning, gissar jag på.

Enligt den information jag har fått fram så är det en hydraulisk fläkt i din bil, dvs. den går varken på el eller viskokoppling utan den drivs istället av servostyrningsoljan (en ventil som styrs av bilens dator öppnar och stänger för att ge den hastighet som behövs på fläkten).

Om fläkten inte fungerar överhuvudtaget så kan det vara orsaken till att motorn går varm, men vid motorvägskörning så borde inte detta märkas då det i princip inte krävs någon extra kylning från fläkten i den höga hastigheten.

Har du hittat orsaken till läckaget? Kanske borde göra ett gastest (koldioxidtest) för att se om topplockspackningen är defekt?

Jag hade nog börjat med att spola igenom systemet igen och kontrollera så att termostaten fungerar (ev. byta den) och därefter luftt allting. Det kanske har fastnat smuts vid termostaten sedan föregående ägare bytte vattenpumpen varav termostaten är stängd hela tiden?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Jeep Grand Cherokee 2.7Crd övertryck i kylaren

Ett visst övertryck i kylaren är normalt på moderna bilar, men det ska ju inte vara så högt att det hindrar cirkulation. Ett gastest är bästa sättet att få ett tydligt svar om det är problemet, du kan ju också söka i Mercedes-forum om det är ett vanligt fel på OM647
Användarens profilbild
MollyMusk
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 07 mar 2016, 21:06

Re: Jeep Grand Cherokee 2.7Crd övertryck i kylaren

Avenger skrev:Hej igen!
Ang. automatlådeoljan så har jag fått fram följande info (ta det med en nypa salt, allting stämmer nog inte!):
Vid en vanlig service går det åt 5,0 liter och byter man allting (då måste även convertern dräneras osv.) går det åt 7,7 liter.
Din automatlåda är från Mercedes och heter W5J400, andra kända namn på samma låda är 722.6, NAG-1, WA580 / W5A580 om jag uppfattat det korrekt, men att de sitter i andra bilar och därmed fått andra namn.
Det verkar inte finnas något konkret svar på vilken olja som ska användas i denna automatlåda, jag vet inte riktigt vad som är bäst. Det är som sagt en Mercedes-låda (även motorn är från Mercedes) och det ska egentligen vara ATF-olja med beteckningen Shell 3403 / MB 236.10, dock vet jag inte om det har kommit någon TSB (Technical Service Bulletin) på senare år varav Chrysler istället anger ATF+4 som den korrekta oljan. Har läst en hel del och vissa säger MB 236.10 eller den nyare MB 236.14 medans andra starkt rekommenderar Chrysler ATF+4.
Mercedes-godkända oljor med beteckningen MB 236.10 finns här: https://bevo.mercedes-benz.com/bevolist ... 10_en.html
..och för beteckningen MB 236.14 har Mercedes godkänt följande oljor: https://bevo.mercedes-benz.com/bevolist ... 14_en.html
Biltema har bl.a. en ATF-U olja som uppfyller spec. för ATF+4 och MB 236.10 (de är troligtvis inte godkända av MB eller Chrysler men de uppfyller spec. så att säga, vilket borde vara nog). Detsamma gäller många andra märken, dvs. att det själva anger att de uppfyller kraven men de är inte godkända officiellt. Jag ser inte det som något problem.
Shell ATF 134 (godkänd av Mercedes) och Valvoline ATF 134 uppfyller bl.a. MB 236.14 (sägs dock vara en tunnare olja än MB 236.10 då den är till de nyare automaterna, men jag tror kanske att den överträffar MB 236.10?).
Ang. den olja du har kikat på, menar du Q8 Auto 15 ATF eller Q8 Unitrans JK ATF?
Q8 Auto 15 ATF uppfyller följande spec. enligt Q8's produktblad:
GM Dexron IIIG, Ford Mercon, Allison C-4, ZF TE-ML, 02F/03D/04D/11B/14A/17C, Chrysler ATF+3, Volvo 97341:010, Mercedes 236.1/236.5/236.10/236.11/236.12
Q8 Unitrans JK ATF uppfyller följande spec. enligt Q8's produktblad:
GM Dexron IIIH, Ford Mercon, Aisin Warner JWS 3309, Saab 3309, Volvo P/N 1161540-8, PSA JWS 3309, Toyota T-I/T-II/TIII/T-IV, Chrysler ATF+4, Nissan Matic C/D/J14, Mitsubishi SPII/SP-III, Jaso M315 Typ 1A, Honda ATF Z-I, VW P/N G055025
Det är egentligen en ren djungel med oljan till den lådan.
..och det jobbiga tar inte slut där, du behöver även kunna kontrollera oljenivån genom att köpa en oljesticka eller göra en egen. Nivån måste även kontrolleras när oljan har en temp av 80 grader Celsius om jag förstått rätt (använd en IR-termometer?).
En oljesticka till Mercedes 722.6-låda finns att köpa på ebay.com för cirka 50 kr med frakten:
http://www.ebay.com/itm/48-1220mm-Trans ... AI&vxp=mtr
Om du gör en egen oljesticka så måste längden vara ungefär 1250-1300 mm och när den når botten av oljetråget så ska nivån vara mellan 55-65 mm (upp på stickan) när lådan har en temp på 80 grader Celsius. Du kan t ex. använda en vaskrensare eller stålvajer belagd med PVC-plast. Märk inte ut med tejp ifall denna lossnar i lådan, använd istället en märkpenna av god kvalité.
För övrigt så ska oljan kontrolleras som för de flesta automatare, dvs. med bilen parkerad på plan mark och med motorn igång och växelläget i PARK.
Filterkit (filter och trågpackning) finns hos Hansen Racing för 240 kr. Kanske även går att hitta billigare om man letar vidare men jag har bara kollat där just nu och hos dem får man Mopar original verkar det som, vilket gör det till ett bra pris gissar jag på.
Om jag skulle göra en service på den lådan så hade jag nog köpt Q8 Auto 15 ATF (5,0 liter för en vanlig service) och ett filterkit ifrån Hansen Racing samt en oljesticka ifrån ebay.
Mvh
Mycket och bra info i det här inlägget! Tack så mycket :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep Grand Cherokee 2.7Crd övertryck i kylaren

Kul att höra!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar