Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Vilken ABS givare sköter om hastighetssignal, Voyager -02

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
mach170
Minivan

Vilken ABS givare sköter om hastighetssignal, Voyager -02

Hej ! Har en Voyager -02 som ABS lampan lyser på, antispinn lyser och hastighetsmätarn går ej ! Borde vara en givare till ABS som är defekt, men jag vet inte vilken som sköter om signal till hastighet! Har bytt en fram för ngr år sedan pga att signalkransen rostat o slitit ner givaren, men nu sa frugan att varningslampor lyser igen och hastighetsmätarn inte funkar! Tänkte beställa en ny givare men vet inte vilken!
Brukar beställa från reservdelar24.se alt rockauto.com!
Tacksam för info vilken jag ska beställa !!

/ Thomas ( cotsmach1@hotmail.com )
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Vilken ABS givare sköter om hastighetssignal, Voyager -02

Hej!

Hastighetssensorn till mätarhuset samt bilens PCM sitter på automatlådan (eller på den manuella växellådan om man har den modellen).

Vad har du för motor/låda i bilen? Slutade hastighetsmätaren att fungera samtidigt som ABS-lampan började lysa?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
mach170
Minivan

Hej! Felen kom samtidigt enligt frugan! Jag jobbar själv på BMW, och på lite äldre modeller sänder givare bak signal till hastighetsmätarn.Det går genom ABS/DSC styrdonet ! Ska åka till en polare som kan läsa av felminnet kommande vecka ! Bilen har automatvxl!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen,

Jo jag förstår, det finns en hel del bilar som delar på hastighetssignalen (den går till både hastighetsmätaren och ABS:en), men vad gäller Voyager så fungerar det inte så mig veterligen. Automatlådan har två stycken hastighetssensorer, en input sensor och en output sensor. Om du även har växlingsproblem (t ex. att lådan enbart kör i tvåans växel) så är det output sensorn som är defekt (om jag minns rätt), annars är det input sensorn (som främst går till hastighetsmätaren). Dock kan det även vara själva mätaren som är dålig, har du provat att göra en självdiagnos av mätarhuset?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar