Allt börja med en kickdown och nu.....felkod p0303
Allt börja med en kickdown och nu.....felkod p0303
Står jag här med felkod p0303 på min Ts -03. Har bytt tändspole och även testat med ett annat fungerande tändspole pack. Ingen skillnad. Har ohm mätt insprutventilerna och kollat att jag har gnista på 3 ans cylinder vilket jag har. Misstänker inte toppen eller insugspackningen då bilen är tämligen stabil i temp och oljan ser ut som ny. Inget olja i vattnet eller vatten i oljan. Däremot när jag gjorde kickdown så rassla det till en för en sekund o sen börja bilen gå illa o kåden p0303 kom. Bilen startar direkt och går för övrigt bra om än dock på 5 cylindrar bara. Jag har en tanke om att ventilfjädern ev gått av på 3 ans cylinder och därför orsakar det lilla knacket som jag tycker kom i samband med detta. Jag undrar om det är krångligt att få av ventilkåpan på bakre toppen bara för att inspektera fjädrarna. Jag har haft ur tändtiftet så jag vet att det är trångt som fan, men bara tänkte att jag slänger ur mig frågan eller rättare sagt funderingen jag hade kring detta problem. Alla tips, bilder eller ideer mottages vänligen. Med vänlig hälsning, andreas
Annons
Re: Allt börja med en kickdown och nu.....felkod p0303
Det är ju inte lätt att komma åt, kanske går om det är en 2wd så att det går att rotera fram motorn och om man plockar bort tändspolarna. I värsta fall får du ta bort övre insuget, då börjar det bli gott om plats
Om det har med ventilerna att göra så tror jag mer på vipparmsbryggan än ventilfjädern men det får man se när man kommer så långt.
Om det har med ventilerna att göra så tror jag mer på vipparmsbryggan än ventilfjädern men det får man se när man kommer så långt.
Hej, bryggan med tändspolarna måste bort samt kablaget som går förbi generator, tändspolar och slutar vid insprutningsenheten.
Jag var även tvungen att lossa generatorn och vika den åt sidan för att komma åt bulten som sitter under/bakom generatorn.
Tror även att staget till torkarna åkte veck.
Jag var även tvungen att lossa generatorn och vika den åt sidan för att komma åt bulten som sitter under/bakom generatorn.
Tror även att staget till torkarna åkte veck.
Har funnit felet och lagat bilen. Det var en vipparm som lossnat o dragit med sig gängen ur toppen. Hör och häpna har jag lyckats montera helicoil insats gänga och monterat tillbaks vipparmen. Allt detta med toppen fortfarande på plats. Bilen går nu perfekt igen. Jag tog bort tändpacket och generatorn samt fästet för den också. Vippade motorn framåt med hjälp av spännband. Inte mycket plats att jobba på kan jag säga. Hade en spegel som jag använde för att se. Vinkelborrmaskin och gängtappen i spärrskaftet. Fick till det perfekt. Dammsög ur så mycket spånor som möjligt och torkade rent så gott jag kunde. Ska byta oljan också för att säkerställa att alla spånor försvinner. Det lustiga var att flera vipparmsbultar satt lite löst också. Är nån intresserad så har jag ett kmpl tändpack liggandes till vettig penning. Med vänlig hälsning, andreas
Jag använde timesert-insats, som är starkare än helicoil, när jag drog sönder gängorna i toppen till en vipparm, det var någonting fel på den nyinköpta momentnyckeln så det blev alldeles för högt moment. Konstigt nog höll alla utom en gänga, men sedan när jag skulle momentdra igen (med den felaktiga nyckeln) så drogs insatsen ur toppen, så jag fick borra upp ytterligare och sätta i en bigsert-insats istället.
När jag drog ut insatsen började jag misstänka momentnyckeln, hade ingen egentlig uppfattning hur mycket det föreskrivna momentet motsvarande men med lite räknande så var det inte svårt att överföra hur många kilo det motsvarade på en viss hävarm och prova på en hjulmutter hur mycket det var med en fjädervåg. Jag tror momentnyckeln var felmärkt från ft/lbs till inch/lbs för det gick åt ungefär 12 ggr för mycket kraft innan den klickade.. Det blev att skaffa fram en annan momentnyckel, som verifierades att den klickade vid rätt moment och dra om alla bultarna.
När jag drog ut insatsen började jag misstänka momentnyckeln, hade ingen egentlig uppfattning hur mycket det föreskrivna momentet motsvarande men med lite räknande så var det inte svårt att överföra hur många kilo det motsvarade på en viss hävarm och prova på en hjulmutter hur mycket det var med en fjädervåg. Jag tror momentnyckeln var felmärkt från ft/lbs till inch/lbs för det gick åt ungefär 12 ggr för mycket kraft innan den klickade.. Det blev att skaffa fram en annan momentnyckel, som verifierades att den klickade vid rätt moment och dra om alla bultarna.