Nu när väl sommaren äntligen har kommit och med den en behövlig semester och man inte annat vill än att krusa omkring i sin favorit bil no1, just då händer det! Bil #"!!%aaarhg!
Vill ni få myror i huvudet så läs då detta
Jag har två batterinycklar i original till bilen som är en Chrysler 300c 5,7 l HEMI.
Efter att jag körde hem från jobbet i går så fungerade mitt monster till bil som vanligt. Men första dagen på semestern, så kan jag inte komma in i bilen alls!
Tilläggas skall att tidigare vid enstaka tillfällen så har elektroniken i framför allt fönsterhissar men även billåset strulat, men då endast då karossen blivit ordentligt varm av att stå i solen för länge. Bilen är lackad i svart pearl.
Lite saker som jag började fundera på är:
1. Glapp mellan batteri i nyckeln och kretskortet?
Har provat lite olika lösningar på detta, men inget hjälper, dessvärre.
2) Byte av batteri i nycklarna - ingen lösning det heller.
3) Har mätt spänningen i nyckelns kretskort dvs om strömmen går runt, vilket den gör på nyckel 2 men inte på nyckel 1. Här har jag kommit fram till att oavsett om nyckel 1 har ett trasigt kretskort eller nyckel 2 har ett fungerande kretskort så kommer jag inte in i bilen med någon av nycklarna.
4) Har funderat på om det kan ha något samband med ODBn att göra dvs om det kan tänkas behövas programmeras in någon ny kod (4 siffrig) från general agenten om det är så att man bytar ett batteri i nyckeln? Om ODBn helt sonika har "tappat" info om nyckeln? Får dock fel kod i ODBn som kort och gott säger "KEY LOW" Har ej kollat upp detta ännu.Har en god vän där sådant var fallet.
5) Har tagit fram en sprängskiss på hur orginalnycklen skall se ut från USA på just min modell och fått reda på att det skall inte finnas någon annan typ av nyckel typ metall nyckel sk (bladnyckel) som sitter i den elektroniska nyckeln eller kommer vid sidan om de övriga två nycklarna, typ säkerhetsnyckel som man öppnar manuellt via passagerarsidans låskolv som sitter i handtaget. Någon sådan nyckel finns alltså ej i original utförande.
6) Originalnycklarna passar ej heller i passagerasidans låskolv i dörrens handtag.Orginalnycklarna passar däremot i tanklocket.
7)Har också kommit fram till att i och med att orginalnycklarna inte passar i passagerasidans låskolv i dörrens handtag, så kan det betyda att det inte är dörrhandtagets låskolv som är i original utan det kan tänkas vara utbytt, där nyckel till denna kolv saknas.
Orginalnycklarna skall enligt sprängskissen passa i kolven, därav ingen extra bladnyckel(metallnyckel) som säkerhet.
8) Har tidigare upptäckt att Chryslern startar upp som vanligt med nyckel 2 i tändningslåset, när man väl kommit in i bilen.
Det finns alltså ström i bilen ,då båda larm dioderna lyser och blinkar rött, när bilen är låst. Batteriet till bilen byttes juni 2016 och sitter i skuffen .
Om det är någon som känner igen sig i detta problem så hör av er - då all vägledning eller lösning är guld värda!
//HEMI