Hej! Har funderingar på en jeep srt8 av äldre modellen.
Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1L V8 426HK 4WD http://www.blocket.se/vi/70550825.htm
Hur är det med service på en sådan? Går det att fälla baksätet?
Mvh Lars
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Jeep srt8
Annons
Re: Jeep srt8
Tjena!
Det är grymma bilar minst sagt!
Då den har rullat cirka 15 tusen mil så ska följande bytts på service: Motoroljan och filtret 30 gånger, fram- och bakaxeloljan 6 gånger, luftfiltret 6 gånger, oljan i fördelningslådan 3 gånger, PCV-ventilen 2-3 gånger, drivremmen 1 gång, automatlådeoljan 1 gång, kylarvätskan minst 1 gång samt gärna tändstiften 1 gång, annars är de listade vid 17500 mil.
Kort och gott: Motoroljan varje 500:e mil, fram- och bakaxeloljan varje 2500:e mil, luftfiltret cirka varje 2500:e mil, oljan i fördelningslådan varje 5000:e mil, PCV-ventilen typ varje 5000:e mil, drivremmen när det blir aktuellt, men runt 10000 mil, automatlådeoljan varje 10000:e mil, kylarvätskan vart 5:e år eller varje 10000:e mil (det som kommer först) och tändstiften vid 17500 mil som sagt.
Ett komplett serviceschema återfinns i instruktionsboken till bilen, men detta är det viktigaste. Serviceschemat ovan utgår ifrån den användning som är vanligast, men kör man bilen under extremt lugna och milda förhållanden så blir det inte så frekventa byten eller byten som inte alls behövs, dock är detta helt omöjligt i princip (bilen måste nästintill köras på rullande landsväg, inomhus, under de bästa förhållandena), så schemat ovan ska alltså följas.
Jajamän, baksätet är delbart 60/40 så man kan få bra med lastutrymme om så behövs, samtidigt som man fortfarande har passagerare bak (om man bara fäller en del).
Mvh
Det är grymma bilar minst sagt!
Då den har rullat cirka 15 tusen mil så ska följande bytts på service: Motoroljan och filtret 30 gånger, fram- och bakaxeloljan 6 gånger, luftfiltret 6 gånger, oljan i fördelningslådan 3 gånger, PCV-ventilen 2-3 gånger, drivremmen 1 gång, automatlådeoljan 1 gång, kylarvätskan minst 1 gång samt gärna tändstiften 1 gång, annars är de listade vid 17500 mil.
Kort och gott: Motoroljan varje 500:e mil, fram- och bakaxeloljan varje 2500:e mil, luftfiltret cirka varje 2500:e mil, oljan i fördelningslådan varje 5000:e mil, PCV-ventilen typ varje 5000:e mil, drivremmen när det blir aktuellt, men runt 10000 mil, automatlådeoljan varje 10000:e mil, kylarvätskan vart 5:e år eller varje 10000:e mil (det som kommer först) och tändstiften vid 17500 mil som sagt.
Ett komplett serviceschema återfinns i instruktionsboken till bilen, men detta är det viktigaste. Serviceschemat ovan utgår ifrån den användning som är vanligast, men kör man bilen under extremt lugna och milda förhållanden så blir det inte så frekventa byten eller byten som inte alls behövs, dock är detta helt omöjligt i princip (bilen måste nästintill köras på rullande landsväg, inomhus, under de bästa förhållandena), så schemat ovan ska alltså följas.
Jajamän, baksätet är delbart 60/40 så man kan få bra med lastutrymme om så behövs, samtidigt som man fortfarande har passagerare bak (om man bara fäller en del).
Mvh
Re: Jeep srt8
Hur stor är lastytan vid nerfällt baksäte. Tänkte på totala längden samt bredden.
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Re: Jeep srt8
Bredden mellan hjulhusen är cirka 111 cm och längden från bakluckan till framsätena drygt 170 cm. Breddmåttet blir bredare då man kommer upp över hjulhusen så det finns viss möjlighet att lasta bredare än 111 cm om man vinklar in lasten och lägget något under som upphöjning.
Mvh
Mvh
Re: Jeep srt8
Rätt skapligt ändå, riktigt synd att det inte går att sätta drag på en sådan bil. Finns det ngr kända fel på modellen från 2006-2008?
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Re: Jeep srt8
Det går att montera drag om man vill, men det blir troligtvis lite custom-lösningar.
mvh
mvh
Re: Jeep srt8
Vem kan fixa det, är det godkänt hos bilprovningen?
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Re: Jeep srt8
Nu är jag inte med på vad du menar riktigt?
Mig veterligen så finns det dragkrokar som är anpassade till avgassystemet hos SRT-8-modellerna, officiella krokar från Mopar, men även eftermarknadskrokar ska finnas i USA osv. För vissa krokar så kan man dock behöva modifiera avgassystemet lite.
Bör vara precis samma som för vilken bil som helst vad gäller besiktningen.
mvh
Mig veterligen så finns det dragkrokar som är anpassade till avgassystemet hos SRT-8-modellerna, officiella krokar från Mopar, men även eftermarknadskrokar ska finnas i USA osv. För vissa krokar så kan man dock behöva modifiera avgassystemet lite.
Bör vara precis samma som för vilken bil som helst vad gäller besiktningen.
mvh
Re: Jeep srt8
Är riktigt sugen på en sån bil, saknar enbart dragkroken. Blir så höga priser om man ska ha nya karossen. Har testat en 2012a och den gick fint, hade drag och allt men riktigt dyr.
Är det några kända fel eller brister hos jeep srt 2006-2008?
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Är det några kända fel eller brister hos jeep srt 2006-2008?
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Re: Jeep srt8
Motorn och lådan ska vara väldigt bra, men man får ta hand om fördelningslådan och axlarna precis som med liknande bilar (frekventa oljebyten är aldrig fel!). Bästa är att direkt köpa på sig ett mindre lager med oljor, så sparar man även in på fraktkostnaden.
Hur mycket behöver du dra med bilen (vikt)?
mvh
Hur mycket behöver du dra med bilen (vikt)?
mvh
Re: Jeep srt8
Tänkte maxvikt på ett b kort.
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Skickat från min D6503 via Tapatalk