Hej!
Nej precis, att pendla 16 mil varje dag med en sådan bil vore inte det mest optimala, både vad gäller bränsleförbrukningen och slitaget som bär med sig kostnader och minskat värde, då hade man fått skaffa en billigare andrabil att pendla med. 5-serien är också väldigt fina, det är nog en smaksak vad gäller Ram vs BMW i detta fall, bl.a. då bägge står sig bra i kvalité.
De årsmodellerna av Ram är perfekta vad avser fordonsskatten, då blir den inte så extremt hög. Notera dock att faceliften kom 2013, från år 2009 och framåt så är det en helt ny generation om man jämför med modellår 2008, men det var kanske det du menade?

Det är alltså inte enbart en facelift från 2008 till 2009 utan generation 3 till 4, varav faceliften för gen 4 kom 2013.
Sport och Laramie är två av de mest välutrustade modellerna, endera blir du nog helnöjd med, fast om du vill ha den sportigare modellen så hade jag nog inriktat mig på den direkt, så slipper det bli ett mellanting mellan Laramie och Sport om man börjar bygga om från det ena, inredningen skiljer sig också som sagt.
Som du skriver så är utbudet inte så jättebrett här i Sverige, det är svårt att hitta ett objekt som uppfyller ens samtliga krav. Det jag hade inriktat mig på främst är nog miltalen och ordentlig service, hade inte viljat ha en som rullat närmare 20 tusen mil, strax över 10 tycker jag är max.
Antar att du kikar efter en Ram med HEMI-motorn? De motorerna har vid dessa årsmodeller funnits med ett bra tag sedan introduktionen runt 2002, så alla barnsjukdomar/typiska fel osv. är så gott som borta.
Jag hade kikat extra noga så att drivlinan är välservad, vissa bilar vid de årsmodellerna har haft lite problem med bakaxeln samt drivaxlarna, så kolla om det finns någon dokumentation på dessa, både service och ev. renovering, dock är det inte ett så vanligt fel.
De flesta Ram av denna generation är intagna av företag varav man ofta kan få en mer klar bild av historiken, dvs. många av bilarna är importerade av företag som är registrerade importörer, så det kan man kolla lite extra efter.
Ang. dragvikten så tror jag att en Sport eller Laramie med dubbelhytt och 4x4 klarar av runt 4500 kg om den är rätt utrustad med allt vad gäller dragbalk till kylning, men det är inte så vanligt att de registreras med de vikterna, då behöver man ha tagit BE-körkort innan ändringarna för dragvikt tog vid, alternativt körkort för medeltung lastbil med tungt släp (eller tung lastbil..) om man tagit BE-körkortet efter ändringarna för dragvikt, samt att bilen ska registreras med den utrustning som höjer dragvikten, osv. Ett annat problem är det med släpet. Alla dessa punktera gör att de registreras för 3500 kg som max, i princip pga. de olika regler som finns (som du skriver).
Tror ingen 1500-serie kommer upp i 5 tons dragvikt dock, det är snäppet under men då gäller det andra modeller än Sport och Laramie, typ Tradesman.
Du har säkert läst detta i någon annan tråd, att man kan se utrustningslistan på Ramtrucks hemsida vilket är ganska kul, det är i princip som de VIN-decoders som finns till BMW fast med lite mer info, gå till
http://www.ramtrucks.com/webselfservice/ram/Recall.html och i menyn till vänster "Your vehicle" så klickar man på Equipment Listing, därefter skriver man in det 17-siffriga chassinumret/VIN-nr och får fram en omfattande PDF-fil.
mvh