Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Det blev en Cheva!

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Det blev en Cheva!

Så här är hon, letat Dodge i över ett halvår men föll när jag hittade denna.
14000 mil, nya 18" Tuff med BFGs grovmönstrade däck, nya friktion på 17" för vintern. Fjärrstart, och all annan standard utrustning på LTZ modellerna. Det finns lite att göra dock. Killen innan hade kört på ett rådjur, så fronten är ny men inte blanklackad, behöver en innerskärm till höger fram, handtag vänster bak sitter löst och en sensor till parkassisten är ur funktion.

Oljan står på 95% life enligt datorn. Men tänkte se över både motor och växellåds oljan. Ska även se över klossarna tänkte jag, skivorna ser fina ut.

Tips mottages varmt. Nån som vet vart jag kan hitta en skärm till bra pris? Kollade laga, finns några men de är till 05,06,07, passar det? Samma med handtag och sensor. Såg även att skruva hade 15% på oljor, vet inte vilken jag ska använda, bara att det ska vara 5w-30 olja.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
Agentrullning
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 12 mar 2013, 21:04

Re: Det blev en Cheva!

http://www.lmctruck.com/

De har det mesta, skickar även kostnadsfritt tryckta kataloger. Bra att ha när man sitter och vilskiter.

Olja, står väl i Owners Guide vilken spec som det ska vara.

Grattis till en tuff bil!
Buick Roadmaster Sedan '92
GMC Yukon Denali '01
Camaro Z28 '99
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Det blev en Cheva!

Agentrullning skrev:http://www.lmctruck.com/

De har det mesta, skickar även kostnadsfritt tryckta kataloger. Bra att ha när man sitter och vilskiter.

Olja, står väl i Owners Guide vilken spec som det ska vara.

Grattis till en tuff bil!
Tack!

Står ju spec på olja, men tänkte vilket märke man ska använda, finns ju bra och dåliga som allt annat. Ska beställa den :) vilskiter va ett roligt ord[emoji28]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Agentrullning
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 12 mar 2013, 21:04

Re: Det blev en Cheva!

Jag skickar efter såna här 20-litare. http://www.oljaonline.com/aral/aral-sup ... liter.html
Funkar bra i båda bilarna. GMC'n säger ju till vid runt 1000 mil, Buicken får ny olja varje höst.

Kolla även oken bak så kolvarna löper fritt när du ändå kollar klossarna. Mina kärvade vilket gjorde att skivorna slets ut på några år.

d4l skrev:
Agentrullning skrev:http://www.lmctruck.com/

De har det mesta, skickar även kostnadsfritt tryckta kataloger. Bra att ha när man sitter och vilskiter.

Olja, står väl i Owners Guide vilken spec som det ska vara.

Grattis till en tuff bil!
Tack!

Står ju spec på olja, men tänkte vilket märke man ska använda, finns ju bra och dåliga som allt annat. Ska beställa den :) vilskiter va ett roligt ord[emoji28]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Buick Roadmaster Sedan '92
GMC Yukon Denali '01
Camaro Z28 '99
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Det blev en Cheva!

Enligt en kille jag pratade med så är det samma tillverkningsnummer på delarna från 07-12, så då borde en skärm från 07 passa? 750kr ville dom ha och dessa tycks inte växa på träd så känner mig lite stressad att köpa den innan nån annan gör det


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Det blev en Cheva!

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Agentrullning
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 12 mar 2013, 21:04

Re: Det blev en Cheva!

d4l skrev:Enligt en kille jag pratade med så är det samma tillverkningsnummer på delarna från 07-12, så då borde en skärm från 07 passa? 750kr ville dom ha och dessa tycks inte växa på träd så känner mig lite stressad att köpa den innan nån annan gör det


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är bara att passa på.

Brukar använda LMC's artikelnummer, och även Ebay för att hitta korsreferens till nr. som passar.
Buick Roadmaster Sedan '92
GMC Yukon Denali '01
Camaro Z28 '99
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Det blev en Cheva!

Agentrullning skrev:
d4l skrev:Enligt en kille jag pratade med så är det samma tillverkningsnummer på delarna från 07-12, så då borde en skärm från 07 passa? 750kr ville dom ha och dessa tycks inte växa på träd så känner mig lite stressad att köpa den innan nån annan gör det


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är bara att passa på.

Brukar använda LMC's artikelnummer, och även Ebay för att hitta korsreferens till nr. som passar.
Bara att jag inte vet exakt vilket nummer och hittar inte i deras online katalog[emoji28]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Agentrullning
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 12 mar 2013, 21:04

Re: Det blev en Cheva!

d4l skrev:
Agentrullning skrev:
d4l skrev:Enligt en kille jag pratade med så är det samma tillverkningsnummer på delarna från 07-12, så då borde en skärm från 07 passa? 750kr ville dom ha och dessa tycks inte växa på träd så känner mig lite stressad att köpa den innan nån annan gör det


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är bara att passa på.

Brukar använda LMC's artikelnummer, och även Ebay för att hitta korsreferens till nr. som passar.
Bara att jag inte vet exakt vilket nummer och hittar inte i deras online katalog[emoji28]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://www.lmctruck.com/icatalog/ce/full.aspx?Page=9

Måste vara en sån som pos. 7. $30. frakten är ett helt annat kapitel....
Buick Roadmaster Sedan '92
GMC Yukon Denali '01
Camaro Z28 '99
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Det blev en Cheva!

Agentrullning skrev:
d4l skrev:
Agentrullning skrev:

Det är bara att passa på.

Brukar använda LMC's artikelnummer, och även Ebay för att hitta korsreferens till nr. som passar.
Bara att jag inte vet exakt vilket nummer och hittar inte i deras online katalog[emoji28]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://www.lmctruck.com/icatalog/ce/full.aspx?Page=9

Måste vara en sån som pos. 7. $30. frakten är ett helt annat kapitel....
Beställde den från Laga, frakt från USA kan bli drygt. Men ska kika vidare i den där katalogen jag!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Det blev en Cheva!

Hej o grattis till nya bilen! Ser riktigt grym ut!!!!

Saknas det klarlack på fronten eller är den helt olackerad? Oavsett så måste det ju fixas på en så snygg bil :D ?? Lägg gärna upp fler bilder om du vill (på hela bilen).

Innerskärmen behöver vara av årsmodell 2007-2013 (andra generationen Avalanche) samt av luxury-modell (dvs. LTZ). Har för mig att offroad-modellen (Z71) har lite andra skärmar, men det funkar nog med lite modifikationer. GM's artikelnummer för höger innerskärm fram hos LTZ-modellen är: GM1249179.

Oljan ska vara godkänd för GM's standard "GM6094M" och ha viskositeten 5W-30 samt vara certifierad av API (stjärnsymbol). Dvs. man bör inte köpa vilken olja som helst bara för att den har korrekt viskositet, då det inte ens är säkert att den certifierad av API (även om Europastandarden är tuffare i många fall). Så, kom ihåg att kika efter GM's standard och API "stjärnsymbol" då detta är mycket viktigt. Eller njae, mycket viktigt kanske är att ta i, då de flesta oljor håller väldigt hög kvalité idag, men jag hade iaf inte köpt någon som inte uppfyller GM's krav.

Menm tillbaka till ämnet, och nu är det så att GM dexos1 har ersatt den föråldrade och "sämre" GM6094M-oljan, så leta istället efter en olja som har standarden dexos1.

Åbergs VTC säljer exempelvis Wolf's Head oljor men priset var väldigt dyrt som du kan se här: http://www.abergsvtc.se/wolfs-head.php?olja=syn-pack

Oljemagasinet har också en olja som uppfyller dessa krav, men även här är priset hiskeligt dyrt (enligt mig): https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=228

Bland det billigaste jag kunde hitta finns på Ato24.de, låt säga att du köper 20 liter 5W-30 olja som uppfyller både API och GM6094M, då kostar denna runt 1100-1200 kr inkl. frakt från Tyskland och märket på oljan är Petro-Canada. Notera dock att denna inte är syntetisk utan lägg till en hundring och få den nya oljan som är syntetisk och uppfyller GM dexos1: https://www.ato24.de/en/petro-canada-su ... 5w-30.html

Läs mer om Petro-Canada här: http://lubricants.petro-canada.ca/en-CA ... nd/SUPREME

Jag hade beställt 18 liter av Petro-Canada's syntetiska olja, så har man till 3 st oljeservicar (tror det är 5.7 liter som går i inkl. filter?).

DORMAN's artikelnummer på parkeringssensorn är: 684011.

Återigen, grattis till den fina bilen! :D

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Det blev en Cheva!

Avenger skrev:Hej o grattis till nya bilen! Ser riktigt grym ut!!!!

Saknas det klarlack på fronten eller är den helt olackerad? Oavsett så måste det ju fixas på en så snygg bil :D ?? Lägg gärna upp fler bilder om du vill (på hela bilen).

Innerskärmen behöver vara av årsmodell 2007-2013 (andra generationen Avalanche) samt av luxury-modell (dvs. LTZ). Har för mig att offroad-modellen (Z71) har lite andra skärmar, men det funkar nog med lite modifikationer. GM's artikelnummer för höger innerskärm fram hos LTZ-modellen är: GM1249179.

Oljan ska vara godkänd för GM's standard "GM6094M" och ha viskositeten 5W-30 samt vara certifierad av API (stjärnsymbol). Dvs. man bör inte köpa vilken olja som helst bara för att den har korrekt viskositet, då det inte ens är säkert att den certifierad av API (även om Europastandarden är tuffare i många fall). Så, kom ihåg att kika efter GM's standard och API "stjärnsymbol" då detta är mycket viktigt. Eller njae, mycket viktigt kanske är att ta i, då de flesta oljor håller väldigt hög kvalité idag, men jag hade iaf inte köpt någon som inte uppfyller GM's krav.

Menm tillbaka till ämnet, och nu är det så att GM dexos1 har ersatt den föråldrade och "sämre" GM6094M-oljan, så leta istället efter en olja som har standarden dexos1.

Åbergs VTC säljer exempelvis Wolf's Head oljor men priset var väldigt dyrt som du kan se här: http://www.abergsvtc.se/wolfs-head.php?olja=syn-pack

Oljemagasinet har också en olja som uppfyller dessa krav, men även här är priset hiskeligt dyrt (enligt mig): https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=228

Bland det billigaste jag kunde hitta finns på Ato24.de, låt säga att du köper 20 liter 5W-30 olja som uppfyller både API och GM6094M, då kostar denna runt 1100-1200 kr inkl. frakt från Tyskland och märket på oljan är Petro-Canada. Notera dock att denna inte är syntetisk utan lägg till en hundring och få den nya oljan som är syntetisk och uppfyller GM dexos1: https://www.ato24.de/en/petro-canada-su ... 5w-30.html

Läs mer om Petro-Canada här: http://lubricants.petro-canada.ca/en-CA ... nd/SUPREME

Jag hade beställt 18 liter av Petro-Canada's syntetiska olja, så har man till 3 st oljeservicar (tror det är 5.7 liter som går i inkl. filter?).

DORMAN's artikelnummer på parkeringssensorn är: 684011.

Återigen, grattis till den fina bilen! :D

mvh
Wow som vanligt en enorm källa :)

Håller tummarna att skärmen jag beställde passar! Och olja blir det att beställa om det är det bästa, vet inte exakt vad intervallerna är, men vill göra det snart iaf. Ska även beställa en dekoder för datorn, då motorlampan hoppar igång till och från, kan detta ha att göra med sensorn? Svårt att få den avläst om jag inte har en då den inte lyser hela tiden.

Vad gäller kofångaren, jag är osäker, men tror den är helt olackad, svart men på ett plastigt vis eller vad jag ska säga.

Bilder kommer så småningom i takt med att jag fixar de saker som behövs(samt att den kommer hem från jobbet på onsdag)[emoji1]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Det blev en Cheva!

Hej igen!

Ja, troligtvis passar skärmen då det inte är så jättevanligt med offroad-paketet Z71 här i Sverige =)

Har motorlampan en gång tänts så ska det finnas en lagrad felkod, men det är en stor fördel att inskaffa ett eget diagnostikinstrument. Troligtvis beror det inte på sensorn utan något som är relaterat till motorstyrningen (någon givare eller dylikt kanske). Jag hade köpt en Autel MD 802 från ebay.com, men man måste i efterhand försäkra sig om att man erhållit ett äkta diagnostikinstrument, vilket man kan bekräfta med Autels huvudkontor (skicka serienumret till dem).

Blir det lackering av fronten nu direkt eller får det vänta lite? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Det blev en Cheva!

Avenger skrev:Hej igen!

Ja, troligtvis passar skärmen då det inte är så jättevanligt med offroad-paketet Z71 här i Sverige =)

Har motorlampan en gång tänts så ska det finnas en lagrad felkod, men det är en stor fördel att inskaffa ett eget diagnostikinstrument. Troligtvis beror det inte på sensorn utan något som är relaterat till motorstyrningen (någon givare eller dylikt kanske). Jag hade köpt en Autel MD 802 från ebay.com, men man måste i efterhand försäkra sig om att man erhållit ett äkta diagnostikinstrument, vilket man kan bekräfta med Autels huvudkontor (skicka serienumret till dem).

Blir det lackering av fronten nu direkt eller får det vänta lite? =)
Dom var ganska dyra, jag tänkte ju typ en för ett par hundralappar haha vill hur som få ordning på den där lampan :/

Jag hoppas på så snart som möjligt, frågar runt lite om priser och tid hos folk jag känner. Firma är ganska dyrt har jag förstått :/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Det blev en Cheva!

Vad kan man göra med en sån kontra en billigare variant? Men det ska iaf vara så man kan läsa OBD2? Inte EOBD2?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar