Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Batteriproblem på Trans Sport...

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
BamZe
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 12 nov 2011, 20:26

Batteriproblem på Trans Sport...

Tjenare
Köpte nyligen en Cheva som stått i 8 månader. Dom ladda upp den strax förre jag
kom och provad den. Och då gick den som en klocka och har gjort de 3-4 dagar nu. Inga problem
med batteriet och starta... Men så imorse när de va -3 grader va den helt död. Prövade
att ladda den i 4h och den gick igång. Men nu ikväll när jag skulle köra hem från jobb va den lika död.
Och där är inga lampor som står igång eller så.

Jag har ett par teorier som kanske skulle kunna ha med de och göra...

1. Jag råkade spola vatten på säkringar och reläerna innan jag upptäckte de och skyddade det..

2. Batteriet är helt knäckte efter stått så länge, så inatt när de va så kallt så gick de åt pipa...

3. Efter motortvätten så kanske generatorn eller nått fått stryk ?


Nån som har tips på var man börjar felsökning ? Vad ska batteriet visa när bilen är igång och generatorn laddar är den 13.8V då eller ? För om generatorn inte funkar så blir där aldrig ström. Men de kan ju även va så att batteriet
inte ta åt sig nån laddning heller ?

Efter kablat igång den och kört 2-3 mil hem från jobb så stanna jag bilen och lät de stå tänt i taket och halv ljuset igång i ca 30-40 sekunder, sen såg man hur de började bli svagare och bilen va sten död... hmmm


Tips ?
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Batteriproblem på Trans Sport...

Det låter helt klart som att batteriet är dåligt om det drar ur sig så där snabbt. De mår inte bra av att stå utan laddning, om det sedan också frusit så är det nog kört. På min så är kabelskorna bytta så att jag kan använda ett vanligt batteri från t.ex. biltema istället för amerikansk typ av poler.

Jag tror knappast du skadat elsystemet, det sitter ingen elektronik i den boxen så om det blivit blött där så är det bara att låta torka. Generatorn kan du hoppas på att det inte är, den sitter så eländigt till. Enligt verkstadsmanualen ska man lossa motorpaketet och sänka ner det lite för att det ska bli tillräckligt med plats för att kunna få ut generatorn men det är bättre i så fall tycker jag att plocka bort det övre insuget för då går det att ta bort den. Jag passade på att lämna in min på renovering när jag hade loss den i somras då jag bytte insugspackning, inte för att den var dålig utan för att den sitter så illa att det var lika bra att ha det gjort.

Jag tycker att prova med att byta batteri och se om det löser problemet. Sannolikt har du orsaken där.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Batteriproblem på Trans Sport...

Sverkers idé med nya batteriskor låter intressant :P Då kan du ju som sagt köpa ett batteri på Biltema, dom är riktigt bra, absolut inget fel på, jag har aldrig haft problem med dem :P

Hur hög spänning har du när bilen står på tomgång? Du kan ju mäta när bilen är igång och när bilen är avstängd och du vet att batteriet är bra laddat, volten minskar när bilen är avstängd och du vet att batteriet blivit laddat med t ex. en batteriladdare så är det ju batteriet som är fel på :roll:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BamZe
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 12 nov 2011, 20:26

Re: Batteriproblem på Trans Sport...

Tjenare grabbar :)
De va något nytt med att byta kabelskorna, de tänkte jag faktiskt inte på.
Jag ringde och beställde ett nytt batteri på morgonen då den stått på laddning i 4h
och sen va stendöd när jag försökte starta den :(

Med de nya batteriet går bilen som en klocka igen, wooow vilken go bil och köra alltså :)
Bara svävar fram liksom :)

mvh bamze
Skriv svar