Oljan försvinner Chevrolet Transport
Oljan försvinner Chevrolet Transport
Hej
Har en Chevrolet Transport V6 -99 som motoroljan försvinner på och det finns inga yttre läkage.
Jag har bytat toppakning och insugspackning bilen har kanon bra avgasvärden och värmen håller sig konstant på normal och det är bra värme i bilen. Har lite olja i vattnet men det tror jag är gammalt sedan insugspacknigen var dålig och värmen steg. Bilen går annars kanon.
Var kan det vara läkage någonstans
Har en Chevrolet Transport V6 -99 som motoroljan försvinner på och det finns inga yttre läkage.
Jag har bytat toppakning och insugspackning bilen har kanon bra avgasvärden och värmen håller sig konstant på normal och det är bra värme i bilen. Har lite olja i vattnet men det tror jag är gammalt sedan insugspacknigen var dålig och värmen steg. Bilen går annars kanon.
Var kan det vara läkage någonstans
Annons
Re: Oljan försvinner Chevrolet Transport
Gjorde du något åt topparna när de var lös ? Har du otäta ventiler så förbränner ju motorn olja, lär synas om du gör en avgasmätning.

På besiktnigen för en vecka sedan hade jag kanon värden på avgaserna
Tomgång 0,0
2500rpm 0,0
Lamda 1,0
HC 18
Bilen har rullat 14800mil
Kollade bara topparna så att dom inte var krokiga
Behövde inte byta ventiltätningarna enligt cheva verkstad
Tomgång 0,0
2500rpm 0,0
Lamda 1,0
HC 18
Bilen har rullat 14800mil
Kollade bara topparna så att dom inte var krokiga
Behövde inte byta ventiltätningarna enligt cheva verkstad
Hej,
Hur mycket olja drar bilen per mil eller liknande, hur ofta får du fylla upp ?
Hur mycket olja drar bilen per mil eller liknande, hur ofta får du fylla upp ?
Avgasvärdena tyder inte på att du bränner olja iaf. Om det skulle läcka några större mängder till kylsystemet så borde det bli mer skitigt där. Byte av kylvätska kan vara lämpligt om du tror att det kan finnas gamla rester kvar.
Är det kladdigt eller droppar ovanför startmotorn? Isf är det nog den här rackaren:

Det är oljetrycksgivaren, min läckte så att det droppade från den. Tog 10 minuter att byta inkl ta loss och rotera motorn
.
Är det kladdigt eller droppar ovanför startmotorn? Isf är det nog den här rackaren:

Det är oljetrycksgivaren, min läckte så att det droppade från den. Tog 10 minuter att byta inkl ta loss och rotera motorn
Kan inte hitta några yttre läkage på motorn
Det försvinner ca 3-4dl på 3mil
Har hört att oljekylaren som sitter bakom oljefiltret kan läcka invändigt kan det stämma.
3 gånger efter toppackningsbytet som jag bytt olja o filter så har filtret varit tomt på olja någon som kan svara på det?
Har kört ca 70 mil efter toppackningsbytet och bytat olja,filter 3 gånger för att rena motorn från allt vatten gegga
Det försvinner ca 3-4dl på 3mil
Har hört att oljekylaren som sitter bakom oljefiltret kan läcka invändigt kan det stämma.
3 gånger efter toppackningsbytet som jag bytt olja o filter så har filtret varit tomt på olja någon som kan svara på det?
Har kört ca 70 mil efter toppackningsbytet och bytat olja,filter 3 gånger för att rena motorn från allt vatten gegga
Ja, det stämmer att oljekylaren kan läcka invändigt. Om det försvinner så pass mycket så måste det ta vägen någonstans och om du skulle förbränna det så skulle det definitivt märkas. Läcker det utåt blir det alltid kladdigt någonstans, även om det kanske inte direkt rinner, men om du förlorar så pass mycket så borde det bli rejält kladdigt.
Blir det någon blandning åt andra hållet, dvs vatten->oljan? Vid drift ska oljetrycket vara högre än trycket i kylsystemet men när den är kall borde det finnas risk för att vattnet rinner in i oljan.
Blir det någon blandning åt andra hållet, dvs vatten->oljan? Vid drift ska oljetrycket vara högre än trycket i kylsystemet men när den är kall borde det finnas risk för att vattnet rinner in i oljan.
Hej
Jag köpte bilen med nerplockad motor som stått öppen sedan 2006 så jag vet inte vad problemet var ifrån första början jag såg bara att insugspackningen var dålig på den bakre toppen men den kan ju gått sönder när dom plockade isär motorn.
Det började efter toppackningsbytet att gå vatten i oljan så jag slog i en bars leak som jag köpte ifrån cheva verkstaden och då försvann det problemet men då märkte jag att motoroljan minskade istället troligtvis går oljan ut i kylsystemet bara frågan var. Bilen har bara gått 14800mil och den håller en jämn tempratur på motorn startar lätt och går bra.
Jag köpte bilen med nerplockad motor som stått öppen sedan 2006 så jag vet inte vad problemet var ifrån första början jag såg bara att insugspackningen var dålig på den bakre toppen men den kan ju gått sönder när dom plockade isär motorn.
Det började efter toppackningsbytet att gå vatten i oljan så jag slog i en bars leak som jag köpte ifrån cheva verkstaden och då försvann det problemet men då märkte jag att motoroljan minskade istället troligtvis går oljan ut i kylsystemet bara frågan var. Bilen har bara gått 14800mil och den håller en jämn tempratur på motorn startar lätt och går bra.
Ok, det ger ju lite fler variabler...
För det första, sådan där kylartätning är ingen lösning utan det håller ett tag och så börjar det läcka igen så du måste lösa problemet innan du får ras på motorn...
Du skrev att du inte gjort någonting med topparna men att du har bra avgasvärden visar att det inte läcker in olja där. Finns väl en viss risk att du kan ha spricka mellan oljekanal och vattenkanal men låt oss hoppas inte.
* Vilken packningssats har du använt?
* Använde du nya bultar till topplocken och till nedre insuget?
* Vilka moment drog du åt med?
Oljekylaren är starkt misstänkt, så byt den och se om problemet försvinner. Alternativt koppla bort slangarna bara och plugga igen dem så ska det ju inte kunna försvinna någon olja ut ur motorn (obs! bara för test, om det inte försvinner någon olja då så byter du givetvis oljekylaren). Om det inte löser problemet så skulle jag främst gissa på att någonting inte blev rätt med insugspackningen.
För det första, sådan där kylartätning är ingen lösning utan det håller ett tag och så börjar det läcka igen så du måste lösa problemet innan du får ras på motorn...
Du skrev att du inte gjort någonting med topparna men att du har bra avgasvärden visar att det inte läcker in olja där. Finns väl en viss risk att du kan ha spricka mellan oljekanal och vattenkanal men låt oss hoppas inte.
* Vilken packningssats har du använt?
* Använde du nya bultar till topplocken och till nedre insuget?
* Vilka moment drog du åt med?
Oljekylaren är starkt misstänkt, så byt den och se om problemet försvinner. Alternativt koppla bort slangarna bara och plugga igen dem så ska det ju inte kunna försvinna någon olja ut ur motorn (obs! bara för test, om det inte försvinner någon olja då så byter du givetvis oljekylaren). Om det inte löser problemet så skulle jag främst gissa på att någonting inte blev rätt med insugspackningen.
Jag köpte en sotningssats från Hansen racing bytte även toppbultarna men tyvärr inte bultarna till insuget skulle inte behövas om dom var bra enligt verkstaden
Jag fick alla åtdragningmoment som GM rekomenderar idag inte det som står i gamla verktashandböcker.
Kan det bli att oljefiltert sugs tomt på olja om oljekylaren läcker?
Jag fick alla åtdragningmoment som GM rekomenderar idag inte det som står i gamla verktashandböcker.
Kan det bli att oljefiltert sugs tomt på olja om oljekylaren läcker?
Ok, då kan du ha felet där. Jag kollar på hansenkatalogen och ser att den sotningssats de har är Fel Pro HS9071PT. Jag tycker det ser ut på bilderna som att den har insugspackningar av samma typ som orginal, de är i plast med gummiinläggningar och håller inte för de högre momenten i den nya rekommendationen utan då kan de spricka.
Gå in på rockauto och titta på artikelnummer HST9071PT, den har insugspackningar av metall som är de man ska ha.
Gå in på rockauto och titta på artikelnummer HST9071PT, den har insugspackningar av metall som är de man ska ha.
En annan sak att se upp med är att FEL-PRO's bultsats för insuget med artikelnr ES72225 är fel, de korta bultarna är för korta. GM's servicebulletin säger att man ska byta dem, men jag vet inte om det är sträckbultar eller om de nya bara har gänglåsning på från början och det alltså går lika bra att göra rent de gamla och lägga på gänglåsning. Jag var iaf tvungen att göra så med de korta bultarna.
Jag får nyansera det där lite. Om man drar orginalpackningen i plast med de nya momenten så kan den spricka. GM's uppdaterade packning är fortfarande i huvudsak i plast men runt kylkanalerna har den metallbitar som ska göra att plasten inte får för högt tryck. Den insugspackning som FEL-PRO kallar PermaDryPlus är i metall istället för plast.sverker skrev:Ok, då kan du ha felet där. Jag kollar på hansenkatalogen och ser att den sotningssats de har är Fel Pro HS9071PT. Jag tycker det ser ut på bilderna som att den har insugspackningar av samma typ som orginal, de är i plast med gummiinläggningar och håller inte för de högre momenten i den nya rekommendationen utan då kan de spricka.
Jag vet inte hur det är med den insugspackning som finns i HS9071PT då jag aldrig använt den. Den ser ut att vara i plast men om den motsvarar den uppdaterade GM-packningen och alltså tål de högre åtdragningsmomenten eller om den motsvarar orginalpackningen vet jag inte.
Jag rekommenderar hur som helst att använda den som är i metall.
Hej
Nu har jag bytat oljekylaren hittade en beg på skroten för 50kr så det är värt att prova.
Fyllde upp till max med motorolja och gav mej ut att köra körde ca 8mil och ingen olja har försvunit än
men lite gegga är fortfarande kvar i kylet men det tror/hoppas jag på att det är gammalt.
Bara att hålla tummarna att det fortsätter att fungera.
Vatten nivån är bra
Värmen håller sig där den ska var
Tack för alla svar MVH Markus
Nu har jag bytat oljekylaren hittade en beg på skroten för 50kr så det är värt att prova.
Fyllde upp till max med motorolja och gav mej ut att köra körde ca 8mil och ingen olja har försvunit än
men lite gegga är fortfarande kvar i kylet men det tror/hoppas jag på att det är gammalt.
Bara att hålla tummarna att det fortsätter att fungera.
Vatten nivån är bra
Värmen håller sig där den ska var
Tack för alla svar MVH Markus
Det låter mycket positivt, då kan man ju också hoppas att det var där den läckte vatten till oljan. Fortsätt köra men håll koll på kylvattnet och oljan. Jag skulle nog skölja ur kylaren en omgång, det är ju lätt att göra.