Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler 300M, hastighetsmätare ur funktion med mera...

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Amstaff_Loco
SUV

Re: Chrysler 300M, hastighetsmätare ur funktion med mera...

Hade liknande problem på en Volvo 440 Turbo jag hade när jag va 18, rev ner allt och märkte att kretskortet hade spruckigt, kan va pga att vi körde på sjön när de låg is där och va mindre snälla mot bilarna, Turbon glödde samt att 80% av avgassystemet va knall rött, så att gummiupphängningarna smälte och rulla ut under bilen :)

Lite oftoppic men som sagt kretskortet hade en spricka i sig.
Annons
Användarens profilbild
hAzel_eYeZ
Van

Oj se på fan :D

Kan det sitta ett liknande kretskort i denna bil tro?

Har även märkt att bränslemätaren har börjat pendla lite upp och ner, och därför så alarmerar den med jämna mellanrum att bensinen börjar ta slut.

Alla dessa problem uppkom efter att jag hade kört i ett par isgropar och bilen fick sig en rejäl omgång :o
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Som sagt: Check-engine kan varna för hastighetssensorn! MEN, i sådana fall läggs automatlådan i felsäkert läge så att den enbart kör på tvåans växel! ;)

Så felet med mätarhuset och check-engine är troligtvis TVÅ OLIKA FEL, dvs. det kanske är en sprucken lödning på kretskortet i mätarhuset, medans det kan vara någon annan sensor som är fel, varav Check-Engine lyser.

Eftersom du sa att automatlådan fungerar perfekt så är ovanstående mest sannolikt.

PS, skickar dom ut en låssmed i sådana fall, eller hur får dom fram nyckeln när dom slipar den? :) Eller tar dom fram en baserat på bilen VIN-nummer?

Om du inte har någon nyckel alls så tillkommer programmering, men det vet säkert verkstaden, man behöver specialutrustning eftersom man inte kan utgå från en annan nyckel.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
hAzel_eYeZ
Van

Återstår att se, lär testa automaten ordentligt i helgen. Eller rättare sagt när jag har fått de nya bilnycklarna ;)

Jag är faktiskt inte helt säker på om den lägger sig i 2ans växel när jag kör, kan dock minnas att den kanske varvade en aning konstigt när jag drog på i gas.

Man kan ju hoppas att det är sensorn som är kaputt :D

Tydligen så var programmering inkluderat i det priset, hoppas jag i alla fall. Men det lät som det :)

I övrigt, mina högtalare i bilen är sprängda, lagom sprängda kan man säga. Något som jag märkte i efterhand efter att jag köpt bilen :twisted:

Är det något man kan köpa i original och byta ut hos en auktoriserad Chrysler verkstad tro? Verkar vara knepigt om man ska köpa egna högtalare och trycka in i en 300M? :o

Vad är bäst tro?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen!

Jo det kanske blir lite billigare om sensorn är defekt (då slipper du löda och ev. köpa nytt mätarhus), är inte så dyr i USA, men här i Sverige kanske den går på runt 1 000:-.

Men jag tycker att du borde ha märkt om sensorn är defekt, du kan knappast köra bilen fortare än 50 km/h i sådana fall.

Väldigt bra pris du fick på 1 300:- om det inkluderar allting, att du får en helt ny nyckel från låssmed? samt programmering av nyckeln och dosan :) Tror inte ens att det går att få billigare i USA om det gäller alla dom grejerna , krävs väldigt "speciell utrustning" vet jag ;)

Är alla högtalare dåliga :( ?

Själv har jag aldrig åkt till en Chrysler Återförsäljare men någonting, så jag vet inte riktigt, tycker att dom är sjukt dyra i allting, dom ville ha 1700:- för en torkararm en gång jag frågade priset, fanns för runt 100:- på skroten :D

men men.. tänker du köpa original högtalare eller kanske från bildeslbasen? Eller inriktar du dig på några andra som passar in i bilen, annat märke?

Mvh

Bild
Användarens profilbild
hAzel_eYeZ
Van

Lär fasen testa och köra bilen igen, jag pressade aldrig den över 50 efter att jag fick Check-engine varningen, vågade inte :o

Man kan ju hoppas...

Hmm, gubben i luren sa 1300:- dock kanske det var utan programmering då, ska ju i vilket fall kontakta dom imorgon igen, så jag får nog dubbelkolla det där. Nyckel måste jag i vilket fall ha, ås det får kosta vad det kostar ;)

Bara de nedersta högtalarna vid handsfacken är dåliga.

WOW! Bildeslbasen verkar ju vara en kanonsida.

Vad skulle du rekommendera i stereohögtalar-väg? :D
Användarens profilbild
hAzel_eYeZ
Van

Herregud!

Tack för tipset om Bildeslbasen, dom har ju högtalare till 300M! :D

Men å andra sidan kanske man ska köpa sig ett rejält stereopaket så man kan dunka dunka?

Kan ju dock inte avgöra hur bra dunk det är i original högtalarna då mina är sprängda :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Alla Chrysler (eller dom flesta) under 90-talet (tidigt -00-tal) använder Infinity-system, vilket är riktigt bra, har aldrig klagat på ljudet i någon Chrysler vi har haft :)

Så original är faktiskt inte så dumt ändå 8-)

Bild
Användarens profilbild
Amstaff_Loco
SUV

Ja infinity e bra skit de! finns ingen anledning att byta till andra då dom ofta är "anpassade" efter hur bilen är byggd, men skall man byta så får man kanske räkna med att dra fram för ett steg också för att inte förlora kraft i bas osv. är de någon som vet om chrysler har inbyggda steg i bilarna med tanke på att de e relativt stora högtalare som sitter orginal?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag har för mig att det är i stereon som ofta är av DIN 1,5 typ :)

Bild
Användarens profilbild
hAzel_eYeZ
Van

Är det 6.5 tums högtalare i 300M? :)

Känner att jag nog vill byta ut dom högtalarna helt och hållet med andra fabrikat då dom är helt sprängda, är det en svår process tro?

Något man kan göra själv?

Var idag i kontakt med Wikmans Bil i Gävle som har bra koll på Chrysler.

Dom håller nog med om att det möjligtvis är en sensor som har gått, därför varnar även Check-engine lampan.

Gällande mina borttappade bilnyckel, så lär jag först bärga bilen till verkstaden, vilket betyder att jag först lär beställa enbart en nyckel för att komma in i bilen, sedan bärga den dit och SEN få nyckeln programmerad. Detta lär bli en dyr kostnad :o

Känns som att jag kommer leta ivrigt efter min bilnyckel i helgen när jag återkommer till Gävle, tänker även sätta upp lappar i området där jag bor gällande om någon har sett eller hittat min bilnyckel efter vägen, det vill säga OM jag nu verkligen har tappat den :twisted:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Angående nycklarna, jag har fått info om att verkstaden ändå måste skicka ut en låssmed, dvs. verkstaden beställer en blank nyckel som låssmeden sedan slipar till, efter att ha kolla låsen på din bil (till dörrarna).

Sen blir det som du säger med bärgning osv. om verkstaden inte kommer till dig :(

Läs bli ganska dyrt som du säger, jag hade gjort allt jag kan för att hitta nycklarna, jag vet att polisstationen ofta har en "utställning" med borttappade nycklar, där kan det vara stor chans att dom finns?

Det kan vara en sensor eller inte, det är svårt att veta nu när du inte kan felsöka samt köra bilen :(

Jag återkommer med vilka högtalare det sitter i bilen ;)

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Lite update, kollade igenom servicemanualen och fick fram att det finns 4 olika system beroende på bilken bil du har.

Beskriv din bils ljudsystem med hur stereon ser ut samt hur många högtalare du hittar, i sådana fall kan jag säga vilken storlek det är på högtalarna ;)

Mvh

Bild
Användarens profilbild
hAzel_eYeZ
Van

Hmm.

Det bästa vore om jag inte tappat nycklarna, vilket jag omöjligt kan tänka mig ha gjort. För det första borde jag ha märkt när själva fjärrdosan och nyckeln slog i den packade snön. Sen när man väl har tappat bort något eller när man känner att man inte har kontroll eller koll på något så brukar man få den där känslan av att man har tappat bort något :o

Har ringt min lokala fastighetsskötare idag och dom har inte påfunnit några nycklar sen helgen, ska även ringa polisen idag och kolla med dom.

Ja, gör det! :D

Känner nog att jag vill köpa ett helt nytt paket med högtalare :)

Oj, jättsvårt att förklara då den föregående ägaren har satt in en egen stereo, har sen högtalare vid handsfacken i hörnen, sedan triangelformade högtalare ovanför dom vid fönstret. Bak i bilen har jag faktiskt ingen större koll, men gissa på att de högtalarna också sitter nere vid handsfacket ungefär.

Jag skulle ändå gissa på att det är 6.5 tums högtalare vid handsfacken? :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Du verkar ha "Midline-systemet", som består av totalt 6 högtalare = 2 diskanter och 4 högtalare, varav 4 sitter fram i dörrarna (1 mindre uppe och 1 större nedtill (2,5 tum + 6,5 tum), sen sitter det 2 bak i hatthyllan (6x9 tum).

:)

I det systemet så borde det sitta en mindre förstärkare på 120 watt, den sitter i sådana fall till höger om panelen längst fram vid vindrutan (måste skruvas dän för att kunna se den).

Hoppas verkligen att du hittar nycklarna, hade du ingen reservnyckel? :( Se till att alltid ha 3 nycklar på olika ställen som är programmerade.

Bild
Skriv svar