Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hur regbesiktiga en challenger -09???

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur regbesiktiga en challenger -09???

Tråkigt med bes. :|

Så det lyser alltså fast gult sken fram samt sido- och bakblinkers när du kör i t ex. DRIVE? Men borde inte framlamporna lysa fast vitt sken eftersom det är switchback och resterande eftermonterad blinkers lysa i gult sken? :oops:

Eller du kanske menade att dom lyser original gult sken men switchbacken lyser vitt i bakgrunden?, dom ska lysa såhär original:

[bilder]http://2.bp.blogspot.com/-NBisWfuuR_c/T ... nger-4.jpg[/bilder]

Hur har du kopplat in sido- och bakblinkersen på vilken av de fyra kablarna till positions-/blinkersen där fram?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
TW2
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 27 nov 2011, 15:55

Re: Hur regbesiktiga en challenger -09???

Tja, så tråkigt var det iofs inte.
Räknade med solfilmen på sidorutorna. Tog bort den i fredags och det blev fatiskt trevligare inne i bilen.
Var väldigt mörkt med solfilmen på.
Rutorna är ju faktiskt rätt tonade orginal.

Avs inkoppling fram så har jag kopplat som följer:
Finns 3 ledare till den inre lampan.
1 av dessa är minus.
Antog att de övriga 2 är blink resp positionsljus.
Sido o bakblinkers har jag lagt paralellt med dessa.
(dragit både + o - för höger resp vänster hela vägen)
Positionsljus-ledare går fortfarande som std in i armaturen

Bromsljus har jag kopplat från innertakets bromsljuslampa.
Blink o bromsljuskabeln bak har jag lagt effektmotstånd på.
Var lite mysko även denna, med 1st 6 ohms på vardera blinkade
samtliga blinkers 3-5 ggr i rätt frekvens sen började det "snabblinka"
Då jag la 2st 6 ohms paralellt (halverade impedansen) började alt funka klockrent.

Frågan är, har dessa bilar nån funktion där pos ljusen fram tänds "automatiskt".
Det skumma är att då man slår på ljuset på knappen i halv/heljusläge upphör fenomenet!
Uppstår alltså med ljusknapp i auto/0/park ljus läge

Kan det vara så att jag skall lägga ur den andra ledaren alternativt byta ledare o kolla?

Som alltid-tacksdam för tips!

TW2
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur regbesiktiga en challenger -09???

Det står inget officiellt om det i boken men jag skulle tro att det är samma som på vissa andra Mopar-bilar, att dom tänds när du skiftar från PRND.., då tänds alltså positionsljuset :roll:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
TW2
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 27 nov 2011, 15:55

Re: Hur regbesiktiga en challenger -09???

Mystiken tätnar!!

Testade i dagsljus och i mörker (blockerade ljussensorn på instrumentbrädan) i olika lägen för att få nån systematik i problemet.
Det skumma är att i de fall blinkers lyser med fast sken har jag signal (ström) på både + ledaren till parkeringsljuset och på + ledaren till blinkers (fram). Eftersom jag dragit blinkers fram (switchbacklampor)
, sida (LED) och bak (LED) från denna + och - ledare inträffar ju fenomenet på samtliga blinkers.

Detta inträffar enl följande:

Dagsljus:
Växelväljare i läge P:ingen signal
Växelväljare i läge R,N,D: signal på blinkerskabel med ljusväljare auto, 0, parkering
: ingen signal med ljusväljare i läge hel/halvljus

Mörker:
Växelväljare i läge P:ingen signal
Växelväljare i läge R,N,D: signal på blinkerskabel med ljusväljare 0, parkering
: ingen signal med ljusväljare i läge auto och hel/halvljus

Om man, oavsett läge enl ovan,trycker in P-bromsen upphör fenomenet!

Vad kan detta bero på?

Kan det vara så att man skall separera jord från kretsen så att man låter park-ljus och org jordkabel vara för sig och man snor bara + ledaren till alla LED-blinkers (fram, sida, bak) och jordar dessa i chassiet?

Eller?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur regbesiktiga en challenger -09???

Det stämmer att det ska upphöra med Parkeringsbromsen.

Har du testat separat jordning? Har du fått ordning på problemet? :|
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar