Ja, det går bra. Man kan enklast bara ta ur säkringen till kompressorn. Om man tittar på http://www.rockauto.com/" onclick="window.open(this.href);return false; så finns det flera olika alternativ.
På de jag köpte till min, Monroe MA824 och tillhörande slangkit, så var det med en vanlig bilventil så att man kunde pumpa upp dem till önskad hårdhet utan att använda kompressorn. Så kan man göra med orginaldämparna också om de är täta.
luftdämpare och fjädrar till en transport
Annons
- korean_hap
- Station Wagon
Re: luftdämpare och fjädrar till en transport
Hej på er.
Gammal tråd men jag har (tillfälligt?) bytt till gasdämpare men blir inte klok på vilken säkring jag ska plocka bort för kompressorn, många säkringar som har med nivåreglering att göra. Någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig?
TAck på förhand.
Per
Gammal tråd men jag har (tillfälligt?) bytt till gasdämpare men blir inte klok på vilken säkring jag ska plocka bort för kompressorn, många säkringar som har med nivåreglering att göra. Någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig?
TAck på förhand.
Per
Hej!
Vad har du för årsmodell av Trans Sport?
Har du dragkrok?
Kolla på denna bilden:
[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... lering.jpg[/bilder]
ELC = Air Compressor och Height sensor
Vad har du för årsmodell av Trans Sport?
Har du dragkrok?
Kolla på denna bilden:
[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... lering.jpg[/bilder]
ELC = Air Compressor och Height sensor
Man kan också ta isär kontakten vid nivågivaren vid bakaxeln så kommer inte kompressorn att köra. Se till att plasta in kontakterna ordentligt om du skulle vilja koppla ihop dem igen i framtiden.
- Diesel Nordlöf
- SUV
Jag har 4wd med nivåreglering bak och jag köpte nya dämpare häromdagen från American racing
Beställde via mail på söndagen under kvällen, igår onsdag hade jag dämparna i garaget bytta och klara. 2480kr för ett par kändes inte allt för illa
Jag köpte även nya dämpare fram för 2300kr för ett par från samma firma, dock tycker jag dessa förefaller bli ett mindre h-vete att byta. Ser framför mig många jobbiga timmar i garaget
Bak däremot var hur enkelt som helst att byta
Beställde via mail på söndagen under kvällen, igår onsdag hade jag dämparna i garaget bytta och klara. 2480kr för ett par kändes inte allt för illa
Jag köpte även nya dämpare fram för 2300kr för ett par från samma firma, dock tycker jag dessa förefaller bli ett mindre h-vete att byta. Ser framför mig många jobbiga timmar i garaget
Bak däremot var hur enkelt som helst att byta
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
XC70 D5 -04
Allt brukar gå mycket smidigare vid bakre upphängning, där fram är det massa drivaxlar och styrleder 
Det som gör de främre svåra att byta är främst att det är fjäderben, man måste alltså ta ut dem och ta isär dem för att kunna byta stötdämparen. Viktigt då att vara väldigt försiktig när man spänner ihop fjädrarna eftersom spännarna kan flyga iväg med stor kraft om de lossnar. Dessutom påverkas framvagnsinställningen så man behöver kolla upp den efteråt.
Mina stötdämpare är dåliga både bak och fram, men jag siktar på att köpa kompletta fjäderben till fram då det är inte så mycket dyrare på Rockauto. Då får man också nya fjädrar och fjäderbenlagring och framförallt är fjäderbenet redan ihopmonterat.
Mina stötdämpare är dåliga både bak och fram, men jag siktar på att köpa kompletta fjäderben till fram då det är inte så mycket dyrare på Rockauto. Då får man också nya fjädrar och fjäderbenlagring och framförallt är fjäderbenet redan ihopmonterat.
- Diesel Nordlöf
- SUV
Ja man kanske skall ge sig på ett byte trots allt, att det är fjäderben ser jag inte som något större problem, jag tyckte bara det såg oerhört svårt ut att komma åt att lossa fjäderbenet då det mer eller mindre förefaller sitta nästan under vindrutan.
MVH Stefan
XC70 D5 -04
XC70 D5 -04
- transsport99
- Station Wagon
Går hur bra som helst! Bara att byta! Det gjorde jag på min 99:a efter att ha fått samma pris som du på Umeå Van ServiceKlyktattar'n skrev:Kapar tråden lite, den verkar ändå avslutad.
Går det att använda dämpare UTAN nivåreglering på en transport -99 med nivåreglering ? Jag förstår att slangar o sånt fr kompressorn måste pluggas mm. men kan man montera dit sådana i stället ?