Skulle vilja ha tips på vilken oljekylare jag ska ha till växellådan till min Trans sport -00. Tror att det skulle avhjälpa ett problem jag har. Det som händer är att när växellådan blir riktigt varm,typ vid varmt väder och stadskörning,verkar oljan i lådan bli "för varm".Det som händer är att lådan börjar vina+växla hårt.Det funkar vid tex motorvägskörning,och hela vintern var allt bra.
Kollat runt lite på olika firmor,men skulle uppskatta att få ett tips om jag behöver en kylare med termostat,eller
om jag bara ska sätta dit en lite större kylare.
oljekylare till växellådan Chevrolet Trans Sport -00
oljekylare till växellådan Chevrolet Trans Sport -00
Senast redigerad av Avenger den mån 21 maj 2012, 22:55, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Re: oljekylare till växellådan Chevrolet Trans Sport -00
Börja med att byta olja till att börja med, det kan vara att den förlorar sina egenskaper då den blir varm.
En termostat är nog inte nödvändigt om det inte blir superkallt på vintern, ner mot -20-30 grader en längre tid
Till minivans så rekommenderas runt 18 000 gvw som "styrka" i kyleffekt, finns många till bra priser på ebay.com, kolla runt bland "transmission cooler" eller "hayden transmission" osv..
En termostat är nog inte nödvändigt om det inte blir superkallt på vintern, ner mot -20-30 grader en längre tid
Till minivans så rekommenderas runt 18 000 gvw som "styrka" i kyleffekt, finns många till bra priser på ebay.com, kolla runt bland "transmission cooler" eller "hayden transmission" osv..
Jag brukar kolla vad Rockauto listar för delar och sedan kolla om det är bäst pris att ta från dem eller någon annan stans. Vad gäller oljekylare så listar de utöver orginal också universal-kylare från Hayden och Four Seasons i light, medium och heavy duty-utförande.
Felet är att Pressure Control Soleniod är sliten och kärvar när oljan blir varm. Kraftigare oljekylare minskar bara symptomen men löser inte problemet. Visst har jag väl länkat till TSB'n tidigare? http://www.abrahamsson.com/2008-07-13_1 ... ts-TSB.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Själva solenoiden kostar inte så mycket, men desto värre att komma åt att byta..
Har du provat med Lubegard som vi diskuterade i höstas?
Felet är att Pressure Control Soleniod är sliten och kärvar när oljan blir varm. Kraftigare oljekylare minskar bara symptomen men löser inte problemet. Visst har jag väl länkat till TSB'n tidigare? http://www.abrahamsson.com/2008-07-13_1 ... ts-TSB.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Själva solenoiden kostar inte så mycket, men desto värre att komma åt att byta..
Har du provat med Lubegard som vi diskuterade i höstas?
Hej ! Jodå, jag har varit i kontakt med dig tidigare gällande detta! Jag provade Lubegard, och trodde att detta skulle åtgärda / lindra symtomen ! Det har funkat perfekt under vintern, men nu när det blivit varmare har den
strulat ett par ggr !
Tänkte i varje fall prova med att montera en kylare o se om det skulle hjälpa delvis !
Om det inte skulle hjälpa är inte det hela världen.Bilen används rätt lite, och rasar det så gör det det !!!!!
strulat ett par ggr !
Tänkte i varje fall prova med att montera en kylare o se om det skulle hjälpa delvis !
Om det inte skulle hjälpa är inte det hela världen.Bilen används rätt lite, och rasar det så gör det det !!!!!