Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Vision-tråden

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Finns en original Mopar CD/PDF på ebay för 24 dollar (tror det är nedladdning isf). Den är för årsmodell -96-97 :P Den säljarna hade enbart nljda kunder (5 stjärnor) så jag tror den verkar rätt bra =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Nytt problem. Lät den stå på tomgång idag, under tiden jag klippte det sista av gräsmattan. När jag gick till bilen så hör jag att den gnäller/morrar framifrån. Ljudet blir kraftigare när rattrörelser görs. Märker också att någon gul/brun vätska rinner från två rör som passerar under batterihyllan.
Filmade spektaklet:
http://i122.photobucket.com/albums/o248 ... d62c6b.mp4" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är en bild på rören underifrån:
Bild

En polare sa att min styrservo eller styrväxel var vätskekyld eller något liknande.
Kan det vara något sådant?

Var köper jag nya rör till detta?

Ska montera bort batteri och sådant imorgon och kika närmre på hur det ser ut under till.
Läckan har iaf uppstått under batterihyllan.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Nja, den är inte vätskekyld med egen kylarvätska utan det sitter en kylare i anslutning till rören och slangarna tror jag (som kyler servooljan).

Någon behållare som saknar vätska? :roll:

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Avenger skrev:Nja, den är inte vätskekyld med egen kylarvätska utan det sitter en kylare i anslutning till rören och slangarna tror jag (som kyler servooljan).

Någon behållare som saknar vätska? :roll:
Ja vi kom fram till det att det var servovätskan som var kyld.
Var kan jag köpa de rören nya?
Har du nån aning var rören kan tänkas ha pajat? Typ nåt standardställe?
Styrservons vätskenivå var ganska låg.
Så det är väl det som läcker.

Ska se om jag kan få loss batteri och batterihyllan idag så jag kika närmre på det.
Kommer upp bilder om det.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det får nog bli att skarva rören och ersätta med nya som ni bockar själva eller slangar med klämmor :P Tror inte ni hittar original, kanske på skroten dock =)

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Avenger skrev:Det får nog bli att skarva rören och ersätta med nya som ni bockar själva eller slangar med klämmor :P Tror inte ni hittar original, kanske på skroten dock =)
Jaså? Är det så illa? Måste ju finnas att köpa som original färdigbockat väl?

Förstår inte ens hur skiten kunnat rosta?
Undrar hur de tänkt att man ska byta bakre delen av röret. Det går ju in bakom motorn, bakom styrväxeln, mellan styrväxel och torpedvägg :shock:

Fick först panik men såg sen att dessa rören övergick till gummislangar från där motorns kylare sitter och fram till kylaren för servot, samt från behållaren till styrväxeln och bakåt. Så det är egentligen bara en liten bit rör som behöver bytas.

Det såg ut så här:

Tryck på bilderna för att förstora/se hela bilden.

Under batterihyllan:
Bild

Bild

Bild

Som tur var så var det bara en liten bit rör och sen gummislangar:
Bild
Men de där "klämmorna" som klämmer åt gummislangarna runt rören, hur får man av de och vart köper man nya?

Finns det ingen återförsäljare i Sverige som säljer reservdelar till Chrysler förutom Hansen racing?

De rören måste ju finnas att köpa som reservdel?
Jag måste få dom bytta snarast iallafall. Så det är ganska akut att jag får tag i 2 nya med tillhörande klämmor, snarast. :?
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Sv: Chrysler Vision-tråden

Kolla direkt med Chrysler om det finns. Om så är fallet kan andra som tex Hansen ha dom. Det går inte att sätta slang istället?

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej,

Jag tror inte du kommer hitta några nya delar till bra priser, tror du kommer få en chock av vad grejerna säkerligen kostar :) Hansen kan nog inte ordna fram det där, du får vända dig till en före detta Chrysler-återförsäljare, de flesta säljer numera Fiats modellprogram men även Lancia. Jeep är kvar som eget märke.

Tror det blir en ganska lång bit med rör.

De där klämmorna är skräp, ta av dem med en rörtång som klarar greppa över och byt ut dem mot slangklämmor som du kan spänna åt med hylsa eller skruvmejsel =) Annars finns det speciella tänger för befintliga klämmorna, men min erfarenhet är att dom inte alls spänner likra bra som andra.

Varför tar ni inte bara en röravskärare och pluggar in en liten slang däremellan? =) Mät tjockleken (ytterdiametern) på röret och köp silikonslang som är flexibel även i mindre böjar, dom klarar väl över 200 grader har jag för mig.

Eller har jag uppfattat fel enl. bilderna, är det bägge rören (tur/retur) som är skadade? Hur mycket är upprostat i centimeter? Annars bocka kopparrör, det brukar gå smidigt om man provar sig fram lite =)

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Avenger skrev:Hej,

Jag tror inte du kommer hitta några nya delar till bra priser, tror du kommer få en chock av vad grejerna säkerligen kostar :) Hansen kan nog inte ordna fram det där, du får vända dig till en före detta Chrysler-återförsäljare, de flesta säljer numera Fiats modellprogram men även Lancia. Jeep är kvar som eget märke.

Tror det blir en ganska lång bit med rör.

De där klämmorna är skräp, ta av dem med en rörtång som klarar greppa över och byt ut dem mot slangklämmor som du kan spänna åt med hylsa eller skruvmejsel =) Annars finns det speciella tänger för befintliga klämmorna, men min erfarenhet är att dom inte alls spänner likra bra som andra.

Varför tar ni inte bara en röravskärare och pluggar in en liten slang däremellan? =) Mät tjockleken (ytterdiametern) på röret och köp silikonslang som är flexibel även i mindre böjar, dom klarar väl över 200 grader har jag för mig.

Eller har jag uppfattat fel enl. bilderna, är det bägge rören (tur/retur) som är skadade? Hur mycket är upprostat i centimeter? Annars bocka kopparrör, det brukar gå smidigt om man provar sig fram lite =)

Mvh
Måste inte rören vara konade där de övergår till slang, för att slangklämma ej ska läcka/glida av pga tryck?

Mycket möjligt att man kan sätta en bit slang där emellan. Ska mecka vidare imorgon och se om jag kan få av hela röret och se exakt var röret är skadat och om båda är skadade.

Är silikonslang verkligen nåt att använda till sådan olja? Är det inte vanlig ATF-olja som har en tendens att lösa upp saker och ting?

Hade varit jävligt skönt om man bara hade kunnat byta en liten bit av röret. Men iochmed att röret är rostigt så är man ju rädd att det pajar igen på ett nytt ställe nästa gång :(
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja precis, kona rören bör man göra om det ska bli ordentligt :P Jag tror till och med att de storlekarna ingår i Biltemas sats för 299:- kr, kommer inte riktigt ihåg..

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Skrev fel, menar ingen vakuumslang aka. silikonslang utan dom som är förstärkta till kylarslangar osv., en vanlig vakuumslang hade nog inte gillat ATF-oljan som du säger :P Men annars har nog Biltema med flera många typer av slangar som tål kylarvätska, bränsle mm.

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Avenger skrev:Skrev fel, menar ingen vakuumslang aka. silikonslang utan dom som är förstärkta till kylarslangar osv., en vanlig vakuumslang hade nog inte gillat ATF-oljan som du säger :P Men annars har nog Biltema med flera många typer av slangar som tål kylarvätska, bränsle mm.
Ok. Ska pilla av röret imorgon och kika på hur pass dåligt det är. Ska höra med polaren ifall han har koningsverktyg med.

:)
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Fått av röret nu och hittade tre(!) hål i en av böjarna på röret.

Bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild

Ser ut som att man kan kapa röret före och efter böjen och sätta slang där, som ni så fint tipsade om :)
Men får försöka ha tag i nåt koningsverktyg.... :/
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Har nu skaffat mig lite prylar för att laga servostyrningens kylning.

Skarvrör:
Bild
Slang:
Bild
Hur slutresultatet är tänkt att bli:
Bild

Kunde dock inte montera det idag pga 5 miljoner flugor som inte kan ge fan i mig (Grrr).
Ska dock ge mig på det imorgon. Tycker att grejorna bör både passa samt hålla.

Fick även prisförslag från en verkstad i trakten på topp-packningsbyte. Runt 15.000kr skulle de ha :/
Jag har bara runt 10-11.000kr just nu, så det blir tyvärr att spara lite till :(

Funderade på om man kanske skulle ta och beställa hem nya stabilisatorstag samt nya strålkastare och få det bytt, så är det ju bara följande kvar att göra inför bes:

* Byta topp-packningar
* Byta packbox/lager vid höger drivaxel i diff
* Byta höger styrled
* Smörja upp bromsar som blivit svampiga pga att bilen stått still så länge
* Ladda batteriet.

Eller ska man kanske spara och få bytt packningarna först? :/

Hur hade ni gjort?

Btw, jag har undrat en sak lääänge nu. Hur kommer det sig att Chrysler-bilar är jättebilliga på blocket? Är Chrysler ett skitmärke? Är bilarna skit? Har de fått oförtjänt dåligt rykte?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej,

Ser bra ut med slangarna, har du även ordnat rörverktyg eller lånar du det av någon? :P

Oh f*n, det var en rejäl slant för byta av packningarna :| Jag hade personligen inte lagt dom pengarna på en sådan "gammal" bil, det du räknar upp kommer ju hamna långt över 20 000:-, lägg på några tusen extra så får man nästintill en bes. och skattad Chrysler 300M 3.5 V6 (2.7 motorerna är skräp enligt mig).

Det är endast värt det om man gör jobbet själv och köper materialet billigt, eller om man verkligen gillar just den bilen :D

Jag tycker inte att Chrysler är skit =) Inte sämre än något annat märke om man tar hand om dem. Alla våra "Mopar"-bilar har rullat felfritt under den tiden vi haft dem, undantaget är väl en Chrysler Sebring som en ungdom hade kört sönder, så där kan man inte klandra bilen :)

Bild
Skriv svar