Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Vision-tråden

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Chrysler Vision bra köp? JA!

Hej!

Vart finns bilen just nu ? :)

Jo din bil och "alla" Chrysler har lock-up under 3-4:e växeln och när motorn/lådan är varmkörd. Du kan märka av skillnaden om du en morgon startar bilen (låt den stå 1-2-minuter innan du kör), sedan åker du ut på en 9-väg t ex. då tar det nog 3-4 km innan den lägger i lock-up fastän den ligger på 4:e växeln.

Ibland kan lock-up:en vara förödande, som jag fick uppleva på min Chrysler Sebring, den slog hål i blocket till lådan :D

Amerikanska polisbilar, typ Chevrolet Caprice, inaktiverar ju denna funktionen.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Avenger skrev:Hej!

Vart finns bilen just nu ? :)

Jo din bil och "alla" Chrysler har lock-up under 3-4:e växeln och när motorn/lådan är varmkörd. Du kan märka av skillnaden om du en morgon startar bilen (låt den stå 1-2-minuter innan du kör), sedan åker du ut på en 9-väg t ex. då tar det nog 3-4 km innan den lägger i lock-up fastän den ligger på 4:e växeln.

Ibland kan lock-up:en vara förödande, som jag fick uppleva på min Chrysler Sebring, den slog hål i blocket till lådan :D

Amerikanska polisbilar, typ Chevrolet Caprice, inaktiverar ju denna funktionen.

Mvh
Jonathan
minns inte var den fanns just nu.

anledningen till att jag undrar är för att jag körde i 105km/h igår och gasade på mer, varvräknaren rörde sig då (som när lådan slirar normalt) men inte hastighetsmätaren, iaf inte lika mycket. Det borde väl vara tvärtom ifall lockup är aktiverat? Som på min 740 när lockup är aktiverat så rör sig inte varvräknaren mer än hastighetsmätaren, alltså inget slir.

Igår så var det inte alls så? Kan min bi sakna lockup eller kan den vaa trasig eller hur märker jag att den verkligen finns och fungerar? för min bil växlar så mjukt att man bara känner 1->2 sen inte resten.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Jag har faktiskt också funderat mycket på detta som du säger, då det helt klart skiljer väldigt mycket mellan Dodge och Chryslern jag har (givetvis beroende på anna utväxlning pga. olika motorer osv) men ändå :)

Jag har inte detta på rak arm och kommer inte riktigt ihåg hur det är på mina bilar, men hur är varvtalen på din bil när du ligger runt 50 km/h? Om du gasar upp till 60 och håller stadigt så bör ju 4:an läggas i och om du sänker farten till 50 så är det lägre än om du enbart hade "maxat" 50 först.

Hur är varvtalen konstant när du kör i 110 km/h?

Jag vet inte helt säkert hur växellådan går tillväga, men min teori är att den kan låsa convertern i 3,4 växeln (kanske bara 3:e på äldre lådor), samt 2:a växeln om den känner av överhettning(?).
Lådan kanske inte låser convertern helt och hållet utan bara delvis, beroende på hur du kör, om du t ex. gasar lite så kanse den släpper lockup under en stund? :roll:

Mvh
Jonathan

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Jag har faktiskt också funderat mycket på detta som du säger, då det helt klart skiljer väldigt mycket mellan Dodge och Chryslern jag har (givetvis beroende på anna utväxlning pga. olika motorer osv) men ändå :)

Jag har inte detta på rak arm och kommer inte riktigt ihåg hur det är på mina bilar, men hur är varvtalen på din bil när du ligger runt 50 km/h? Om du gasar upp till 60 och håller stadigt så bör ju 4:an läggas i och om du sänker farten till 50 så är det lägre än om du enbart hade "maxat" 50 först.

Hur är varvtalen konstant när du kör i 110 km/h?

Jag vet inte helt säkert hur växellådan går tillväga, men min teori är att den kan låsa convertern i 3,4 växeln (kanske bara 3:e på äldre lådor), samt 2:a växeln om den känner av överhettning(?).
Lådan kanske inte låser convertern helt och hållet utan bara delvis, beroende på hur du kör, om du t ex. gasar lite så kanse den släpper lockup under en stund? :roll:

Mvh
Jonathan
Hej.

ja jag har ingen aning. Men nytt för -96´an var ju att den fick en datorstyrd låda med autostick, samma som sitter i 300m blandannat. Den lär ju sig förarens körsätt, kanske hänger den inte med riktigt?

Jag fick föresten stereon idag. Den passade som handen i handsken, men den gav inget liv ifrån sig. Felet ligger i det som klickar bakom instrumentpanelen. Jag kollade på säkrigar och reläer idag. När jag plockar loss säkringen till radion och sätter tillbaka den igen så framkallar jag exakt det klickandet som hörs. Jag filmade detta så du kan se. Hoppas verkligen du kan hjälpa mig reda ut vad problemet är.

Dessutom fick jag betala 347kr i äcklig tullavgift. :x :evil:

Baksidan av stereon:
Bild
Framsidan efter montering:
Bild

Filmade undersökningen med säkringen men av någon irriterande anledning så vägrar photobucket att ladda upp min film. Så jag skiter i den just nu innan jag skrotar hela datorn och slänger den i soptunnan :)

Den kommer väl upp senare annars får jag göra en ny kortare film imorgon när det är ljust.

I vart fall som helst så ska bilen in till en mekonomenverkstad imorgon för felkoll och prisuppgift för vad det kostar att åtgärda de olika sakerna. Jag ska då be dom kolla vad det är med strömmen till stereon, vad det är som klickar.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Elektronisk kontroll finns på alla Chrysler-lådor från och med 89. Autostick fick ditt bilmärke (Vision) -96 och även Stratus/Cirrus osv. det är bara en funktion i mjukvaran och en knapp egentligen :)

Tror inte det är något fel med din låda.

Om du vill så kan du ju "omprogrammera" lådan, så den "lär sig" på nytt igen, men det behövs inte.

Gött att du fick hem stereon, men surt med tullen och klickande ljudet :(

Konstigt att du ändå fick stereon så snabbt när tullen tog den? För mig tog det flera veckor med strålkastare (har dock aldrig fått tull/moms) på sådana små saker som stereo, otur du hade :(

Har du kollat alla 3 säkringar efter fel?

Mvh
Jonathan

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Elektronisk kontroll finns på alla Chrysler-lådor från och med 89. Autostick fick ditt bilmärke (Vision) -96 och även Stratus/Cirrus osv. det är bara en funktion i mjukvaran och en knapp egentligen :)

Tror inte det är något fel med din låda.

Om du vill så kan du ju "omprogrammera" lådan, så den "lär sig" på nytt igen, men det behövs inte.

Gött att du fick hem stereon, men surt med tullen och klickande ljudet :(

Konstigt att du ändå fick stereon så snabbt när tullen tog den? För mig tog det flera veckor med strålkastare (har dock aldrig fått tull/moms) på sådana små saker som stereo, otur du hade :(

Har du kollat alla 3 säkringar efter fel?

Mvh
Jonathan
Alla 3 säkringar? Vilka är de andra två och vart sitter dom?
Kan du kolla i din manual igen om det verkligen inte sitter något nånstans bakom instrumenpanelen som kan klicka? Vad det än är så är det bakom säkringsboxen, för den är det inte.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Ska finnas 3 säkringar utöver stereons minne som är säkring nummer 13.

De andra är alltså 2, 8 och 9.

2 = matning av ström när tändningen slås på.
8 = förstärkare
9 = ljustoning/tonar displayens ljusstyrka

Jag hittar ingenting om något som hör till stereon utöver detta.

Mvh
Jonathan

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Ska finnas 3 säkringar utöver stereons minne som är säkring nummer 13.

De andra är alltså 2, 8 och 9.

2 = matning av ström när tändningen slås på.
8 = förstärkare
9 = ljustoning/tonar displayens ljusstyrka

Jag hittar ingenting om något som hör till stereon utöver detta.

Mvh
Jonathan
ok. där ser man. ska kika på det nästa gång jag är ute med vovven.
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Alla säkringar var hela. Inget fel på dom. Det klickande ljudet kommer bakom där ratten sitter, bakom instrumenthuset. Inne i panelen. Något där klickar när man håller på med 2´ans säkring. Något som är radiorelaterat. Det måste finnas något där??

Jag vill ju inte heller sitta och riva i panelerna. Speciellt inte med en airbag i närheten. Vill inte råka sabba något eller utlösa den.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tyvärr så har jag ingen aning om vad det kan vara :(

Har aldrig varit med om det tidigare :(

Kommer inte på någonting nu, kanske är något självklart fel eller liknande, vet ej, men kan höra med en.

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Avenger skrev:Tyvärr så har jag ingen aning om vad det kan vara :(

Har aldrig varit med om det tidigare :(

Kommer inte på någonting nu, kanske är något självklart fel eller liknande, vet ej, men kan höra med en.
ja det hade ju varit trevligt att få igång den nya stereon =)
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Så nu är bilen inlämnad. Hoppas jag inte blir ruinerad nu, och att de lyckas fixa den =)
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Har fått tillbaka bilen nu. De bytte termostaten, och sedan ska de ha uppmätt en temperatur inne i bilen på 34° C. Det märkliga var dock när jag hämtade bilen att den blåste fortfarande iskallt. jag ringde dom och de sa att jag skulle komma in med den imorgon igen. Märkte dock när jag stannade till vid en butik på vägen hem, att när jag startade bilen igen så kom det varm luft ur fläkten de första 3-4 sec efter uppstart, sedan kom det kalluft igen. Detta har den aldrig gjort förr, vilket får mig att tro att felet hela tiden varit termostaten, fast att de nu glömt att lufta systemet? Eller vad tror du??

Sedan kollade de värmeplåten till katten. Det var inte den som rasslade. Detta får mig att tro att innehållet i katten rasat/är löst? Kan det stämma?

De kollade även stereon. De kom fram till att alla kablar som skulle ge ström osv, gjorde exakt det de skulle göra. Alltså inget fel där. Felet verkar ursprungligen ligga i orginalstereon som verkar ha packat ihop. En polare kommer dock över ikväll så jag ska be honom öppna den och mäta upp den och leta efter trasiga lödningar.

Anledningen till att den nya ej startade, var tydligen att kontaktstyckena på den nya radion har inte kablarna kopplade på samma ställen som den gamla så den fick helt enkelt ingen ström enligt verkstaden. Så tydligen behöver jag en slags adapterkabel om konverterar om kablarna till att sitta på rätt ställe till den nya stereon? (jävligt märkligt att de har samma kontaktstycken men ej kablarna på samma ställen?) Är detta något du känner till något om och kan hjälpa mig med?

De kollade även upp torkararmslänkaget och kränghämmaren som knarrade och klonkade. Länkaget sa de att man fick byta hela alltet så de tyckte att jag skulle köra vidare med ful-lösningen så länge det gick.

Och angående kränghämmaren hade de smörjt upp alla snustorra bussningar och trodde att det skulle hjälpa. Det gjorde det ej så de får kolla på det igen.

Kamremmen och spännhjulet har kommit också. Men jag körde inom autoteamet i Malmö och han snackade om att man skulle ha två st spännare/löphjul eller något?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tjena tjena!

Gött att bilen är tillbaka!

Om verkstaden säger att det blev bättre med termostat så blev det säkert de, och dom borde stå för kostnaderna imorgon, dom kanske råkade lufta fel eller sket i det, tänkte att det inte åkte ur så mycket vatten kanske?

Tror inte innehållet i katten är löst, vad är det som rasslar? När bilen står stilla? Vissa varvtal? När du kör? Kall eller varm motor?

Aha, ang. stereon så trodde jag att det passade? Låter lite konstigt att kablarna inte var placerade samma i kontakten om den passade rent fysiskt mot nya stereon :roll: ? Jag kan jämföra med ett kopplingsschema lite senare..

Men låter felet exakt samma på nya stereon som mot gamla stereon?

Kan ju mycket väl vara någon strömkabel som måste till annat ställe varav du behöver adapter som sagt.

Tänkte att det inte skulle funka att olja upp bussningarna, de måste alltid bytas ut om det klonkar, om det knarrar däremot så är det ju gummit som är "hårt". Kanske någon spindelled som klonkar istället? Eller vad sa verkstaden om det?

Hmm, två spännrullar? Låter lite konstigt, det säljes komplett set med 1 st rem och en 1 st rulle? Vad baserade han det på? (Men nu ska du se att han har rätt bara för att jag sa så :lol: )

Bild

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Avenger skrev:Tjena tjena!

Gött att bilen är tillbaka!

Om verkstaden säger att det blev bättre med termostat så blev det säkert de, och dom borde stå för kostnaderna imorgon, dom kanske råkade lufta fel eller sket i det, tänkte att det inte åkte ur så mycket vatten kanske?

Tror inte innehållet i katten är löst, vad är det som rasslar? När bilen står stilla? Vissa varvtal? När du kör? Kall eller varm motor?

Aha, ang. stereon så trodde jag att det passade? Låter lite konstigt att kablarna inte var placerade samma i kontakten om den passade rent fysiskt mot nya stereon :roll: ? Jag kan jämföra med ett kopplingsschema lite senare..

Men låter felet exakt samma på nya stereon som mot gamla stereon?

Kan ju mycket väl vara någon strömkabel som måste till annat ställe varav du behöver adapter som sagt.

Tänkte att det inte skulle funka att olja upp bussningarna, de måste alltid bytas ut om det klonkar, om det knarrar däremot så är det ju gummit som är "hårt". Kanske någon spindelled som klonkar istället? Eller vad sa verkstaden om det?

Hmm, två spännrullar? Låter lite konstigt, det säljes komplett set med 1 st rem och en 1 st rulle? Vad baserade han det på? (Men nu ska du se att han har rätt bara för att jag sa så :lol: )

Bild
Så. Nu har jag forskat lite, med andra ord rivit ur den nya stereon igen. Blev lite misstänksam nu. Såg att orginalstereon hade kopplingschema för kontakterna ovanpå sig, samma har den nya. Och guess what, det är exakt samma jäkla kontakter. Så jag blir lite trött på detta. Verkstad 1 (där bilen fanns inlämnad) fann inget fel och tyckte att stereon var kass eller felkopplad. Sen sitter killen på på autotemet och nästan hånar mig och tycker att jag gjorde fel om läste på ett forum, köpte en nyare stereo än den som satt i sitället för att skaffa en cd-växlare till orginalstereron osv.

Men BÅDA hade fel. Stereona funkar säkert och ingen adapter krävs då kablarna är exakt samma.

Så nu är frågan, var fan ska jag nu vända mig för att få liv i stereo skrället? :(

Ingen verkar vilja/kunna hjälpa mig med en sådan enkel sak??

Bilen rasslar dovt när den står på tomgång, precis som att värmeplåten var kass eller nåt. men den var tydligen inte kass. Och det enda jag kommer på som kan rassla så då borde ju vara en rasad katt?

Verkstaden ska få kolla på klonkandet igen. Verkar inte haft många rätt där för de 1200kr jag betalade. Ska man behöva lämna bilen till Chrysler i malmö för 25.000kr för att få allting fixat? :(

Är så less på detta nu.
Skriv svar