Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge ram 03-08 dragbalk/intyg/krok Hjälp!

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Dodge ram 03-08 dragbalk/intyg/krok Hjälp!

Åk tillbaka utan att ha gjort något, alla har ju olika uppfattningar (bara det inte står samma snubbe där), eller åk till en annan ort =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Swedde
SUV

jag ids inte göra nått åt det så gnäller dom då säger jag bara att den som reggade in draget godkände det så här
2003 Dodge Ram 1500 4X4 Hemi såld
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hoppas det går igenom gnällerfritt :D hehe

Bild
Användarens profilbild
Hurumpf
Minivan

Swedde skrev:Va och besiktade min Ram 1500 och då gnällde han på att draget glappade.

Är det nån som haft samma problem ??

Umm satte 2st pytte loppor bara sedan var det klart!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Haha, smart lösning som säkert fick besiktningen att bli lite småsur.

Bild
Användarens profilbild
telefunken
Station Wagon

Tja,

Jag har en Dodge Ram 2500 Van -01 som tyvärr saknar både krok och dragbalk. Det var inte helt solklart i första inlägget, men är det så att man kan eftermotera balk och krok utan speciellt intyg, men då bara dra max 1500Kg?
Eller är det så att man måste ha intyg på iaf balken för att öht kunna regga om med krok?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Från och med 1 sept 2013 så slipper man ju registreringsbesiktiga kroken man eftermonterat, betyder detta kanske att dom enbart kontrollera kroken vid varje kontrollbesiktning precis som vanligt, i ett sådant scenario som om den varit monterad hela tiden och de utgår efter Transportstyrelsens vikter? Sedan är det upp till kroken att uppfylla dessa kg den får dra? Så har jag uppfattar det som, att man bara kan montera kroken (givetvis korrekt avseende säkerhet och kapacitet) utan något mera.

Bild
Användarens profilbild
telefunken
Station Wagon

Hittade detta:

"De nya reglerna innebär att en typgodkänd personbil eller lätt lastbil, som får en typgodkänd kopplingsanordning eftermonterad, inte längre behöver genomgå en registreringsbesiktning. Syftet med förändringen är att förenkla för fordonsägare som monterar en kopplingsanordning på sitt fordon. Regleringen ska också bli tydligare för de organ som kontrollerar fordon, det vill säga besiktningsföretag och polis."

"De nya reglerna gäller för en EU-typgodkänd personbil klass I, när man monterar en typgodkänd kopplingsanordning som är avsedd för fordonet, under förutsättning att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret (VTR)."

...men blev väl inte direkt klokare på det, så jag mailade en fråga direkt till Transportstyrelsen.
Kan uppdatera tråden med deras svar om intresse finns.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja precis, så lyder infon på Transportstyrelsen.

Vidare har jag uppfattat det som att kontrollbesiktningarna kontrollerar draget/kroken såsom om den alltid varit monterad original, så det är nu mycket upp till bilägaren att se till att ev. eftermonterat drag uppfyller åtminstone minimumkraven som bilen är reggad för hos Transportstyrelsen, vilket de flesta drag på marknaden gör, särskilt ett drag till en Dodge RAM VAN ifrån USA, med råge, skulle jag tippa på.

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV

Lägg märke till följande:
telefunken skrev:
"De nya reglerna gäller för en EU-typgodkänd personbil klass I, när man monterar en typgodkänd kopplingsanordning som är avsedd för fordonet, under förutsättning att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret (VTR)."[/i]

...men blev väl inte direkt klokare på det, så jag mailade en fråga direkt till Transportstyrelsen.
Kan uppdatera tråden med deras svar om intresse finns.
Usa importer är väl inte Eu-typgodkända, eller har jag fel ?

Är nog värt att kolla upp detta med transportstyrelsen så man vet vad som gäller.
Har man otur så är det en grinig besiktningsman/kvinna man får å då blir det nog problem om bilen inte ät EU typad :cry:
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Trodde att de flesta bilar var det från 1996 och framåt, det funkar samma som CE-märkta produkter, så det är något som nästan alla biltillverkare följer? :(

Bild
Användarens profilbild
telefunken
Station Wagon

Från transportstyrelsen:

Svar: För att kunna utnyttja de nya förenklade reglerna för montering av dragkrok måste tre kriterier vara uppfyllda för att slippa registreringsbesiktning:
  • Fordonet ska vara helfordonsgodkänt
  • Det ska finnas en av tillverkaren angiven högsta tillåtna släpvagnsvikt
  • Dragkroken som monteras ska vara typgodkänd för fordonet

Det här fordonet är inte helfordonsgodkänt, och saknar uppgift om högsta tillåtna släpvagnsvikt från tillverkaren, och är därför inte aktuellt för att kunna tillämpa de nya reglerna. Bilen ska efter montering av dragkrok genomgå registreringsbesiktning.

Kontakta ditt besiktningsföretag och hör med dem vilken typ av krok de kan godkänna på din bil, och vilka krav de ställer på dragbalken för att kunna godkänna den.

Så nästa steg är väl att höra sig för hos bilprovningen...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Fasiken vad trist! :cry: Konstigt att sådana uppgifter saknades när dom registrerade bilen från första början.

Bild
Användarens profilbild
telefunken
Station Wagon

Jo men iom att den gått som ambassadbil verkar den gått igenom lite snabbare och enklare än normalt. Har t.ex inga "svenska" blinkers heller, utan allt lyse är orginal med blinkande bromsljus och parkeringsljus i blinkern fram osv.
Blir spännande nästa vanliga besiktning att se om jag kommer behöva bygga om nåt i efterhand, eller om ev dispenser hänger med.

Uppdaterar när jag fått svar från besiktningen...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jaha ja :) Då var det lite skillnad, för det ska ofta finnas med det mest vid de årsmodellerna.

Bild
Skriv svar