Hej.efter mycket luskande har jag kommit fram till att maf-sensor inte finns på 04 trots att obd-instrumentet antyder att den behöver rengöras. Hursomhelst har jag tagit bort trottelhuset och gjort rent det.därefter nollade jag pcm modulen 30 minuter. Nu går han rent på tomgång men rycker lite när man kör men det kan visst ta några mil för bilens dator att anpassa sig. Bara att hoppas att det fungerar
Tyvärr är det inte bra än.tomgången kanske något bättre men kör man motorväg jämn hastighet så vill den rycka ock så blir den som orkeslös.gasar man på ordentligt så funkar det igen.och symtomen verkar komma när bilen är varm.
Tacksam för alla tips
Vilja
Jaa.men borde inte servicelampan lysa då så jag kan läsa av det med obd läsaren? Eller kan det vara så att jag måste köra bilen längre srubd så att eventuell kod kommer upp?
Ojdå, ursäkta, trodde att lampan indikerade fel och att du läst av koden
Konstigt att den går så dåligt när den är varm och att lampan inte lyser, fungerar den när du startar bilen? Har du försökt läsa av koderna? Har du en egen läsare?
Det började med kodp0172 o den tändes när jag kört kanske 4 mil.nu har den slocknat sen jag gjorde ren trottelhuset. Jag tycker att om lambdasensorn krånglar borde jag få en felkod?
Nu fick jag upp kod P0130 02 sensor cirkuit
Bank 1 sensor 1.
vad jag fattar är väl det lambdasensorn?Vilken isåfall och om det nu är den var köper man en sån till bästa pris?
tacksam svar
vilja
Det var ganska väntat, om du vill ha den snabbt så finns ju Hansen, Åbergs eller American Racing med flera i Sverige. Mekonomen kan ta hem Hansens sortiment.
Från Rockauto och ebay brukar det ta ca en vecka att få hem delarna.