Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Buick roadmaster estate 1994 - Byta stereo anläggning mm

Cadillac, Buick, Hummer, Lincoln..
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Buick roadmaster estate 1994 - Byta stereo anläggning mm

Tänkte fråga lite om att byta ut stereo högtalare mm. Ville byta stereon i bilen men insåg att högtalarna är typ 10 ohms eller liknande så misstänker att något kommer ta stryk.

Kort å gott så vill jag byta ut hela stereo systemet i bilen men vet inte riktigt vad det innebär. har hört att bilens instrument dimmer funktion är integrerad i stereon vad händer om jag tar bort original stereon. kommer instrumentpanelen lysa alls.
det dyker liksom upp massa frågor när man börjar nysta i detta eftersom att bilen är just amerikansk. kan våra stereoapparater hantera amerikanska högtalarna eller måste jag byta allt. vad är det för högtalar typer som sitter i å hur många.
kan man få el antennen att funka med annan stereo

Kan någon ge mig en rejäl stänkare till lektion om detta. vad skall man liksom tänka på. någon som känner igen sig. jag har montera stereos högtalare slutsteg baslådor osv osv i alla möjliga bilar men inte amerikanska
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Annons
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick roadmaster estate 1994 - Byta stereo anläggning mm

kan även tillägga att jag vill göra så LITE inverkan på utseendet som möjligt i bilen men ändå höja ljudkvaliteen
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick roadmaster estate 1994 - Byta stereo anläggning mm

Hej!

Låter roligt och intressant att byta ut stereon/ljudsystemet, och det vitkiga är ju som du säger att det blir stilrent och passar in med bilen i övrigt :)

Jag kan kolla lite med dom andra här, idag sitter jag själv och arbetar med forumet en stund..

Jag vet dock att man måste göra det rätt eftersom stereon ofta är mycket mer än en vanlig stereo i amerikanare :)

PS, hur mycket har du tänkt att lägga ut i pengaväg?

Det är också viktigt att du inte "splittar" några kablar utan köper en adaptersats som passar perfekt.

PS, jag glömde skriva innan, rent spontant så är det inte så många högtalare i den bilen (tror jag inte?), 4 st sammanlagt, 2 st 6x9 bak samt 2 st 6,5 fram i dörrarna.

PS, jag tror att antennen aktiveras efter att radion vrids på? Kolla gärna detta, om den åker upp automatiskt när stereon är på eller enbart radion?

Jag vet inte helt säkert, men om det är 4 högtalare så hade jag personligen satsat på 4 helt nya sådana samt en diskret baslåda och givetvis en ny eller beg. stereo, för jag antar att du inte har CD när det är en 94, CD kom först 95/96.

Var också beredd på att dimmern för klimatkontrollen inte kommer att fungera, den kommer att vara på MAX hela tiden om jag inte minns fel.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick roadmaster estate 1994 - Byta stereo anläggning mm

PS, har du en bild på din stereo?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick roadmaster estate 1994 - Byta stereo anläggning mm

Avenger skrev:Hej!

Låter roligt och intressant att byta ut stereon/ljudsystemet, och det vitkiga är ju som du säger att det blir stilrent och passar in med bilen i övrigt :)

Jag kan kolla lite med dom andra här, idag sitter jag själv och arbetar med forumet en stund..

Jag vet dock att man måste göra det rätt eftersom stereon ofta är mycket mer än en vanlig stereo i amerikanare :)

PS, hur mycket har du tänkt att lägga ut i pengaväg?

Det är också viktigt att du inte "splittar" några kablar utan köper en adaptersats som passar perfekt.

PS, jag glömde skriva innan, rent spontant så är det inte så många högtalare i den bilen (tror jag inte?), 4 st sammanlagt, 2 st 6x9 bak samt 2 st 6,5 fram i dörrarna.

PS, jag tror att antennen aktiveras efter att radion vrids på? Kolla gärna detta, om den åker upp automatiskt när stereon är på eller enbart radion?

Jag vet inte helt säkert, men om det är 4 högtalare så hade jag personligen satsat på 4 helt nya sådana samt en diskret baslåda och givetvis en ny eller beg. stereo, för jag antar att du inte har CD när det är en 94, CD kom först 95/96.

Var också beredd på att dimmern för klimatkontrollen inte kommer att fungera, den kommer att vara på MAX hela tiden om jag inte minns fel.

Mvh
Jonathan
Bilden på stereon
http://www.garaget.org/?car=218637&image=2069028

Jag har inte tänkt så långt som kostnader. tänkte mera i stil med att man får kolla vad som verkar vettigt å sätta i om man ändå sätter igång å river isär inredningen. jag vill ha en riktigt rejäl stereo som man är nöjd med å som inte blir för mycket rymdstation, vore tufft om det fanns hypermoderna stereo apparater i retro look.
jag misstänker faktiskt att det sitter 6x9or bak å att det sitter stora högtalare i dörrar fram plus att jag tror att det kan sitta typ fyror eller diskanter högre upp i dörrarna för det sitter ett galler framför handtaget man tar i för å öppna dörren http://www.garaget.org/?car=218637&image=2069022

antennen arbetar idag på så sätt att den åker upp när jag trycker igång stereon oavsett radio eller kassettband. Stereo ON = Antenn UPP.
men just nu i vinter så har den jävla antennen kärvar som fan så den går bara halvvägs numera trots att jag smort den med 5-56 typ var tredje dag.
jag har pillat mycket med andra bilars stereo kablar osv å jag vet att det kan bli jävligt svårt å få ordning på klippta kablar så det får bli adapters för hela slanten. jag vet att förra ägaren köpte ya 6x9or å montera bak så det skulle bli bättre drag i grejerna men vad jag tycker är synd är just att stereon har inte alls lika mycket å ge som högtalarna har. den orkar inte riktigt. jag har hittat en riktigt finurlig ersättare till cd spelare i bilen då jag har kassett däck. http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=prod ... tnr=100321 den som jag länka till där har jag i cigg uttaget å den har ja lagt in 2 gb med musik som sänder den till stereon på fm bandet 104,5 mhz. funkar skitbra till stereon å högtalarna som sitter nu. så har du samma dilemma med kassett spelare så KÖP en sån för du kommer älska den. jättelätt å använda.
Jag vill ha alla högtalare bytta till nya kvalitet högtalare. jag vill gå igenom inredningen å efterdra alla skruvar så att all inredning inte skorrar när man vrider upp volymen. sen så har jag klurat lite på en special baslåda för att an skall kunna ha den i bagaget även om man vill fälla upp å använda det tredje sätet där. det finns nämligen ett litet utrymme mellan de båda baksätenas ryggstöd so är typ triangel format så jag funderar på två riktigt kompakta baslådor där i mellan med snabbkontakter så dom är lätta å ta bort om man vill kunna fälla säten å lasta bilen. ar sett små basådor med 6,5 tums baselement som skulle passa.
om dimmern slutar funka å ställer sig på max så är det ok för jag har den alltid på max ändå.
bara det inte ställer till med felkoder eller att klimatanläggningens system för felkoder slutar funka så är det ok.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick roadmaster estate 1994 - Byta stereo anläggning mm

Hej igen!

Kollade upp lite mera..

Borde sitta 6 högtalare som du säger, och antennen styrs enbart av hela stereon, så den kommer fungera efter byte. Dimmern till klimatkontrollen kommer som sagt vara på MAX, men det gjorde ju ingenting :)

Så för att göra det så diskret och snyggt som möjligt så bör du "bara" byta ut allting mot kraftigare grejer + en baslåda som du säger ;) rimmade lite :)

..och för att få det diskret gällande stereon så bör den givetvis vara av samma "din"-storlek och färg men som du säger, fler funtioner osv..

Ingenting bör bli fel om du köper plug-n-play kablar :)

Det bästa är nog att köpa stereon på ebay, finns många i liknande storlek och olika designer..

PS, dom FM-sändarna är riktigt häftiga ;)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick roadmaster estate 1994 - Byta stereo anläggning mm

Hej igen!

Jag glömde igår, hittade en video på youtube om demontering av instrumenten etc. " onclick="window.open(this.href);return false;

Jag hittade en del häftiga stereo på ebay som säkert passar utseendemässigt till din bil :)

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick roadmaster estate 1994 - Byta stereo anläggning mm

riktigt bra bilder! dom är ju perfekt att gå å titta på om man känner osäkerhet när man väl sitter å skruvar
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick roadmaster estate 1994 - Byta stereo anläggning mm

:)

Det svåra allteftersom är nog att hitta en stereo som passar, om man vill vara noga vill säga med färgerna osv. och om man vill köra på 2-din och inte 1-din (finns ju flera konverteringssatser) :)

Har du hittat några ev. kandidater som du tycker passar in? :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick roadmaster estate 1994 - Byta stereo anläggning mm

Avenger skrev::)

Det svåra allteftersom är nog att hitta en stereo som passar, om man vill vara noga vill säga med färgerna osv. och om man vill köra på 2-din och inte 1-din (finns ju flera konverteringssatser) :)

Har du hittat några ev. kandidater som du tycker passar in? :)

Mvh
Jonathan
Jag har en slags dockningsstation som gör att jag kan montera en vanlig standard stereo o jag vill vilket innebär att ja kan gå till BRL eller var som helst här i Sverige å kolla på stereo. å då finns det plötsligt ett stort urval både moderna å retro! det som jag behöver leta efter är egentligen en kabelkonvertering som anpassar kontakterna till våran moderna standard
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick roadmaster estate 1994 - Byta stereo anläggning mm

Aha så du har en konverteringssats till 1-din ("standard" i Sverige).

Då blev utbudet större för dig :D

Jag tror att BRL har kablar till din bil, (nästan standard GM/Chevrolet) det bästa kanske är att åka dit med steron, i Jönköping vet jag att dom hade ganska mycket.

Annars finns det på ebay, men då kanske det inte stämmer mot den nya stereon.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar