Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felkoder

Cadillac, Buick, Hummer, Lincoln..
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felkoder

Som sagt, jag har en cadillac seville 94 års modell och mera specifikt en STS för å vara noga. Det sitter en Northstar 32v V8 under huven.
Jag känner till att växelådan nyligen är renoverad och att det efter renoveringen har vart strul/glapp eller liknande med solenoiderna i lådan. De var uppmätta när lådan var renoverad och dom var 100% vid det tillfället, ca ett år eller lite mer sedan det jobbet gjordes. Min pappa tog över bilen och vid något tillfälle efter han köpt den så gjorde datorn i bilen precis som den skall är något är fel. Den slår ifrån och stänger av alla utan första växeln. Hur jag än gör så vägrar den att växla upp på grund av felkod P117. När pappa var med om detta så trodde han att loppet var kört men han fick omgående kontakt med någon som tydligen sa att det är inte lådan, det sitter i datorn i bilen.
Killen hoppa in i bilen och (lekte lite) med datorn i bilen och efter drygt 5 minuter så sa han att nu är den klar, låt bilen stå avstängd ett dygn å sen är den som ny att köra. Pappa trodde inte på honom en gjorde som han sa och det funkade. Efter det så har han kört bilen helt problemfritt i över 6 månader och tydligen så visste den där killen vad han prata om. Utan några som helst misstankar så går bilen perfekt och jag köper den av pappa. Kör den en vecka och givetvis så har jag sån otur att felkoden kommer tillbaka. Nu är mitt problem att jag inte vet hur jag skall hantera datorn för att göra den den där killen gjorde och inte heller pappa. Vi får inte heller tag på honom så jag hoppas att någon här på garaget kanske vet vad jag pratar om å kanske känner till hur man gör en bypass eller overide i systemet. Hur gör man för att släcka eller koden eller på något sätt få datorn att åsidosätta just den felkoden så jag kan få köra min bil igen. Fick krypa 10 mil längs med E6 i ca 30 kmh å det var jävligt segt kan jag lova.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felko

Låter som om killen bara förskjutit problemet, det är ju ett problem med ventilerna i lådan annars hade du inte fått den felkoden. Tror att han raderade felkoden via instrumentet i bilen och sedan kunde inte datorn hitta något fel förrän flera månader senare, dvs. problemet finns inte hela tiden men när det dök upp nu igen så håller sig lådan i limp mode tills det är fixat / raderat och den inte känner av problemet omgående därefter. Iaf min teori =)

Prova radera felkoden och se om det fungerar?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felko

Det är just det jag vill göra men vet inte hur man gör. Jag surfar på olika cadillac sidor så jag håller på å bli tokig för ja hittar inte just den specifika info ja söker. som sagt så verkar det vara fel på någon sensor eftersom lådan är nyrenoverad
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felko

såhär ser koden ut

P117 (E117) .................... Open/Short Solenoids/Solenoid Wiring (Transmission)
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felko

Widowmaker skrev:såhär ser koden ut

P117 (E117) .................... Open/Short Solenoids/Solenoid Wiring (Transmission)
funderar på om det kan vara något som refererar till ett glappande kontakt stycke eller kabel som e skum efterssom det står wiring på slutet
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felko

Ja det kan man ju faktiskt tycka. Har du provat rucka på lite kontakter? Jag kan hjälpa till lite senare idag att kolla på nätet. Ibland har jag tur.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felko

Låser den sig i 1ans eller 2ans växel.
Såg att det finns nåt som heter valet mode. Ska finnas en knapp i handsfacket isf.

Sen har jag också läst på några trådar att kontaktstycket löst problemet. Vet dock inte vilket och ingen tråd har sagt vilket heller:-S

Själva koden i sig verkar vara ett vanligt fel.
Är det bara den koden?

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felko

Är det inte samma som på din förra bil när man kollar upp koder och rensar dem? =)

Håll inne OFF och WARM samtidigt tills den börjar kolla upp koder, sedan kan du välja om du vill gå till PCM-koderna, tryck på FAN INCREASE för att komma till CLEAR CODES, sedan trycker du på motsatt knapp, FAN DECREASE för att rensa dem.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felko

Nu har jag fått smälta problemet med felkoderna ett tag. bilen har stått orörd i 3 veckor i garage och idag bestämde jag mig för å prova lite smågrejer. jag började med å plocka bort luftburken å dra isär huvud kontakten till växelådan å satte ihop den igen så de kändes att den satt riktig ihop. kollade oljenivån i växelådan å den var het tom trodde jag. hällde på en liter å fick ändå ingen olja på stickan. tänkte...... vafan då... startar bilen å vips så kommer det olja hela vägen upp på stickan. tänkte provköra bilen eftersom den stått stilla ett par veckor för å se om den fortfarande beter sig som tidigare på grund av felkoderna. den gick som en klocka. fullt ös en liten sväng, frestade den ordentligt å den hängde med på alla växlar. men till de konstiga som uppstod. när ja körde så kändes den bra i utväxlingen men när jag sen kom tillbaka efter åkturen så kom kände ja något konstigt. stannar till å skall backa in bilen i garaget. lägger i reversen och ett KLONK ljud som även kändes i hela bilen uppstår. tänkte vafan.... lägger i driven igen.KLONK. lägger i reversen...KLONK osv osv... vafan e detta nu då. fick den för mycket olja i lådan eller vafan är de nu då?
Generatorn har strukit med mitt upp i all skit så nu laddar den inte heller så när batteriet var slut så var de bara å slänga den på laddning igen, fick med andra ord inte provkört någon längre sträcka. strulet med felkoden känns i nuläget som kabel glapp men jag vet inte så noga. skall ladda bilen å se hur den beter sig om 3 dagar.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felko

Hej!

Kollade du oljan i automatlådan när bilen var varm och stod på tomgång? Annars visar det helt fel nivå. Om det är för mycket olja i lådan så kan den ta skada =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och f

Är du säker på att generatorn gett upp? Så det inte är ett kabelbrott. Hade det åå en bil Ford en gång. Ny sko sen ladda den

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och felko

Avenger skrev:Hej!

Kollade du oljan i automatlådan när bilen var varm och stod på tomgång? Annars visar det helt fel nivå. Om det är för mycket olja i lådan så kan den ta skada =(
precis de jag gjorde fel så ja får starta upp den med öppet oljelock å pumpa ur lite igen.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Sv: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och f

Arvid78 skrev:Är du säker på att generatorn gett upp? Så det inte är ett kabelbrott. Hade det åå en bil Ford en gång. Ny sko sen ladda den

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

när hela härvan med felkoder osv uppstod så körde ja bilen ett par mil på ettans växel. när vi kom fram så läste vi diverse på nätet där en teori var att nolla koderna och koppla bort batteriet över natten så att allt verkligen skulle nollas i datorn. sagt å gjort så provade vi den varianten, på morran så kopplar man ihop kalaset igen och efter det så laddar inte generatorn. skall tillägga att generator lagren lät som ett tröskvärk. lite osäker på om den verkligen e kass eller om hela scenariot var precis vad som behövdes för att den skall stryka med. funderar på någon variant för att mäta generatorn å se vad den spottar ut
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och f

Av tja lagren kan ju ha skurit och då år det ju inte mycket som kommer från den, kam även va kolen som är helt slut.

Borde vara billigare att renovera upp än löpa nytt eller begagnad

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Sv: Cadillac Seville 94a - Hjälp med programmering och f

Arvid78 skrev:Av tja lagren kan ju ha skurit och då år det ju inte mycket som kommer från den, kam även va kolen som är helt slut.

Borde vara billigare att renovera upp än löpa nytt eller begagnad

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
en ny generator ligger på ca 3200 kr hos Norrlands custom men å andra sidan så har ja ingen koll på vem so renoverar
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Skriv svar