Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Byta främre lambda.Mekaniker sökes, Chev Trans Sport-98

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
lokiz
Minivan
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 30 jul 2012, 01:42

Byta främre lambda.Mekaniker sökes, Chev Trans Sport-98

Hallå !!

Jag behöver byta främre lambdan. Placeringen är inte helt underbar precis. Någon som känner till en firma eller någon som pular på "sidan av" som man kan köpa tjänsten av att byta ut lambdan. Jag befinner mej i Skåne kommande vecka. Jag har lambdasonden.
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Byta främre lambda.Mekaniker sökes, Chev Trans Sport-98

Det där är inte min del av landet men sett här uppifrån träsket så är ju Värnamo nästan Skåne och där finns ju allas vår forumadmin (om jag inte förstått fel)... ;)

Jag tror att enda praktiska är att komma åt den underifrån, men så där värst lätt är det inte nej...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byta främre lambda.Mekaniker sökes, Chev Trans Sport-98

sverker skrev:Det där är inte min del av landet men sett här uppifrån träsket så är ju Värnamo nästan Skåne och där finns ju allas vår forumadmin (om jag inte förstått fel)... ;)

Jag tror att enda praktiska är att komma åt den underifrån, men så där värst lätt är det inte nej...
Hehe, hade man bara haft en lift så! :mrgreen:

Tror dock inte en verkstad tar speciellt mycket för att lossa den gamla om montera den nya, någon hundring vid sidan om, annars finns en del GDS-mackar med lift (inte så värst många men en del finns väl fortfarande kvar) =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Byta främre lambda.Mekaniker sökes, Chev Trans Sport

OKQ8 har väl lite gds tappar. Vet ju inte hur det ser ut i Värnamo men.

Har du nått du kan bygga en ramp av skulle det kanske kunna gå

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Byta främre lambda.Mekaniker sökes, Chev Trans Sport-98

Jag tror man behöver vara skapt som en ål om man ska komma åt lambdan med bilen på en ramp..

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
lokiz
Minivan
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 30 jul 2012, 01:42

Re: Byta främre lambda.Mekaniker sökes, Chev Trans Sport-98

Ja , vara skapt som en ål skulle vara en mycket stor tillgång.

Jag köpte faktiskt i helgen två såna "ramper" på biltema för 199.-/styck och visst var det under alla omständigheter en bra investering man får upp bilen skapligt mycket så visst underlättar det en hel del.

Men, alltså , jag tittade upp där främre lamdban sitter..........är det ens någon större skillnad med en lyft....för det första så tyckte jag det kändes som att man knappt når fram till lambdan , sedan skall man få tag i sladdarna och koppla ur den och sedan knyppla på ett verktyg och som lök på laxen kommer fanskapet att sitta så inihelvete.......och det finns ju liksom ingen plats att få någon kraft att dra lös skiten.


Är det någon bytt främre lambda själv...??? HUR ???

Har kollat på amerikanska forum. Där säger de bla.
1. underifrån efter att ha demonterat avgassytem.
2. från höger sida (hjulhus) efter att ha demonterat hjul och "steering-bar" ( va e de )
3. ovanifrån efter att ha släppt ner motorn 1 inch ? ungefär.

Förr eller senare kommer man väl att behöva byta de bakre tändstiften,tändkablar etc. och då måste man släppa ner motorn , eller ??

Finns det någon manual,guide hur man gör för att släppa ner motorn.En riktigt lättföljd How to.

Att släppa motorn skulle kanske ligga på forumets framsida under "Gör-det-själv-guider".

Köpte förresten lambdan på ebay ( Alanis Deals ) efter tips här på forumet.Pris 35:-USD hemma i brevlådan efter 4 dagar.Tror den kostade 1.450:- på mekonomen. Återkommer om hurdant den fungerar.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Byta främre lambda.Mekaniker sökes, Chev Trans Sport-98

Hjälpramen som motorpaketet sitter på är skruvad med 4 bultar i ramen. Om man ska sänka ner den så måste man börja med att ta loss rattstången för annars går den sönder, men i övrigt ska det inte vara så besvärligt enl vad jag har läst. Jag har inte provat det själv men servicemanualen beskriver proceduren så för att ta loss generatorn på 97-99.

Jag har ytterligare en idé på hur man skulle kunna göra, man tar loss övre insuget och tändmodulen. Sedan går det åtminstone att se lambdan och det ser ut att gå att få på en nyckel när jag tittar på mina gamla bilder från när jag bytte insugspackning på förra bilen.

Haynes visar en bild på en specialhylsa som har en slits så att kabeln inte är i vägen. På bilden visar de den främre och de kommer åt den underifrån.
Användarens profilbild
lokiz
Minivan
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 30 jul 2012, 01:42

Re: Byta främre lambda.Mekaniker sökes, Chev Trans Sport-98

Man kan bara konstatera att utan en Haynes blir det lite Kejsare utan kläder....Måste beställa en nuuuuu.

Sverker: Du skriver ".....servicemanualen beskriver proceduren så för att ta loss generatorn på 97-99." Är det i Haynes Du menar ??

Och i Haynes så tar man alltså den jä----n underifrån. Hmm , då är det väl så det ska vara. Ser Du på bild om man verkar ha demonterat avgassystem ??
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Byta främre lambda.Mekaniker sökes, Chev Trans Sport-98

Servicemanualen jag refererade till är GM's.

Det ser inte ut som att de tagit ner avgassystemet i Haynesmanualen. Jag tror det bör gå bättre att komma åt den om man har hissat upp den för det borde bli så konstig vinkel när man kryper under då den står på ramperna.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byta främre lambda.Mekaniker sökes, Chev Trans Sport-98

Specialhylsan finns b.la. att köpa på Biltema, är av riktigt god kvalité och verkar vara standard 22 mm som de flesta lambdasonder är =) Vet dock inte om den är för lång för att passa på Trans Sport, då kanske en vanlig fast nyckel lämpar sig bättre.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar