Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

parkeringsbroms (handbroms)justera/dra åt på en grand voyage

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
julius
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:24

parkeringsbroms (handbroms)justera/dra åt på en grand voyage

Har problem med handbromsen på min grand voyager en 96.har nya bromsbackar bak,fick dom bytta på verkstaden och märkte försent att dem borde spännas lite (fick en 2a på bes)..såå mina frågor är..

Någon som har en skiss på hur man drar åt handbromsen
eller har lust att förklarar hur jag gör det ??

Hur många lambda har en chrysler grand voyager Le av årsmod 96 ??
vet att det finns 1 efter catten med 4 kablar..

vore tacksam för hjälp då återbesöks tiden rinner ut...
alltså hur drar man åt handbromsen på en Grand Voyager
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: parkeringsbroms (handbroms)justera/dra åt på en grand vo

Hej!

Liten förklaring om jag minns rätt, tror att parkeringsbromsen har en automatisk justering vid pedalstället (även om det inte är skivbroms baktill på bilen). Denna automatiska justering fungerar enbart om bromsskorna är korrekt installerade i trumbromsen.

Men men, du har ju nya bromsar bak så det bör inte vara problemet, om inte verkstaden ställt till med något? Kanske begära att dom fixar felet? :)

Annars tror jag att det ska finnas 2 bultar längre fram under bilen, innan kabeln går in under golvet och upp till pedalen, där ska det gå att justera manuellt med fasta nycklar, likvärdigt som på en cykel kanske man kan kalla det.

Din bil har 2 lambdasonder, en efter katalysatorn som konstaterat, samt en på grenröret längst fram, dvs. närmast dig när du öppnar huven (tror jag).

Har du fått felkod på (lyser Service-Engine-Soon-lampan?).. eller fick du dåliga avgasvärden på besiktningen?

Men ang. bromsarna så kan jag återkomma imorgon, ska ända kolla över höger bromstrumma bak på vår Voyager/Town & Country så jag kan ta en titt på parkeringsbromsen också, är inte så roligt att titta i manualer :)

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: parkeringsbroms (handbroms)justera/dra åt på en grand vo

Liten update bara:

PS, om du tittar under bilen som sagt, så går det ju en kabel som fortsätter längre bak, på vägen har denna kabel justerskruvar som du spänner åt, det ska vara spänt så att parkeringsbromsen tar fullt med 4 klick (ungefär).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
julius
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:24

Re: parkeringsbroms (handbroms)justera/dra åt på en grand vo

Tack Avenger..men om jag följer vajjern bakåt,under bilen altså så finns det en koppling som delar upp vajjern,förmodlengen splittar den det till 2 hjulen bak.Men vid den splitten finns det ingen justerings möjlighet,,ska titta på det du föreslog om platsen där den går in till pedalan..ska ta en titt på sidan du gav mig.
hoppas det löser sig..
fick en 2a på bes på parkeringsbromsen ( Handbromsen )och på avgaserna,men jag gissar på att bilen va kall när jag körde in på bess här är värdena 1a och 2a ggn jag körde på bess.. GRÄNSVÄRDE I PARANTES

1A besiktning 2010-10-16
CO 0,0 (0,5) HC 012 (100)
CO 2500 0,0 (0,3) LAMBDA 1,02 (0,93-1,07)

2A besiktningen2011-01-20
CO 4,3 (0,5) HC 211 (100)
CO 2500 0,0 (0,3) LAMBDA 1,11 (0,93-1,07)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: parkeringsbroms (handbroms)justera/dra åt på en grand vo

Hej!

Det stämmer att vajern splittrar sig till två, till vardera hjul.

Men innan den delas upp, på vägen till pedalen (där vajern går upp genom golvet), borde det finnas justering.

Får du någon check-engine-lampa? Om lambdasonden/erna eller katalysatorn är defekt så borde denna lampa lysa.

Jag kommer ihåg en besiktning, där en bekant till mig fick underkänt på avgasvärdena, men han hade bara startat bilen på morgonen o kört direkt till Bilprovningen, så han frågade besiktningsmannen om han fick köra i 15-20 min så dom kunde kolla igen, och då gick bilen igenom fin fint eftersom katten hade blivit uppvärmd givetvis :)

Det vara nära bes.datum, hur kommer det sig att du bes. den i oktober? :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
julius
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:24

Re: parkeringsbroms (handbroms)justera/dra åt på en grand vo

Du är en stjärna Avenger som tar tid och hjälper mig,,,

Lampan- chek engine lyser inte..
och jag åkte direkt på morgonen till bes ca 5 km så jag gissar att den va kall,sa det till bes mamnnen oxå men han tyckte att den va varm och ville inte köra lite och prova igen,stötte på säkert en som hadde en dålig dag kanske,,ska prova och titta under bilen imorgon och se om jag kan lösa det,,tog lång tid mellan bes därför att de va jobbiga 2or jag fick,,bromsrören rostiga -fram fjäderhusen båda sidor rostig,,så jag fick köpa nya kompletta system till båda fram och komplet bromsrörs byte,Det tog sin tid.
bilen har gått 34000mil och känns som ny..
jag gillar denna bil skarpt fast den slukar 1,4 per mil..

har köpt en ny lambda som ska monteras och undrar om jag borde byta katalysatorn oxå när jag ändå är på g.
gör jag det tänkte jag byta till lite grövre rör!!
några ider eller förslag om detta??
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: parkeringsbroms (handbroms)justera/dra åt på en grand vo

Hej!

Då kommer min första fråga :) ; lyser check-engine-lampan (eller service engine soon som det heter i Town & Country) vid uppstart? Dvs. när du startar bilen, lyser lampan under några sek? Annars kanske lampan är sönder eller någon tidigare ägare demonterat den.

Usch bromsrörsbyte är det tråkigaste som finns, speciellt om man inte har lift, fick fullt med bromsolja i huvudet och ögonen när jag bytte.

Har bilen rullat 34 000 mil !! :shock: Det är starkt gjort, men automatlådan kan nästan omöjligen vara original, kanske utbytt eller renoverad? Vet att vår gamla Voyager höll 36 000 mil, sen var den helt sluut på alla håll o kanter.

Vart ska du montera nya lambdasonden? Man tycker ju att det inte borde vara fel på vare sig katten eller de 2 sensorerna eftersom någon lampa inte lyser (den varnar även om katalysatorn är dålig eftersom datorn jämför utsläppen före och efter katten, då kan den se om dom förminskats som dom ska).

Sitter det original katalysator på bilen med tanke på miltalen? Själv hade jag inte viljat spendera alltför mycket på reservdelar, så en katalysator från Biltema hade inte gjort mig något (fungerade riktigt bra på en av mina Chrysler).

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
julius
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:24

Re: parkeringsbroms (handbroms)justera/dra åt på en grand vo

service lampan lös någon månad efter att jag köpte den,,,efter en stor service så slocknade den,
bytte-tändstift,motor olja,broms olja och diverse filter. Då slocknade den..
men hur kommer det sig då att alla avgas värden är så höga ??

vilken krånglig broms system den har,,Automatisk inställning av bak broms & handbroms..
man ska stoppa in någon slags 3/16 inch drill bit into theclock spring and position against park pedal arm
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: parkeringsbroms (handbroms)justera/dra åt på en grand vo

Att lampan lös innan service beror nog på att lambdasonderna läste av dåliga värden pga. gammal olja, filter osv. som du sa.

Jag vill få det till att lampan bör lysa om något fel med avgassystemet uppstår, vare sig det är katalysator, lambdasond, MAP-sensor osv.. men det kan även finnas en felkod lagrad eller så hann du helt enkelt inte köra bilen varm (bilens dator räknar med temperaturen från olika sensorer innan check-engine-lampan börjar lysa).

Så kör bilen varm innan nästa besiktning men innan dess kan du kolla felkoder som ev. finns lagrade:

Vrid tändningen till "ON-OFF-ON-OFF-ON" avsluta in ON-läget men starta inte bilen, kolla hur lampan blinkar och återkom med resultat. Om det inte fungerar första gången så prova igen, upp till 5 gånger. Annars kan du också prova att vrida tändningen till ON medans du håller inne TRIPmätaren, då läser du av felkoderna i tripmätar-displayen.

Det känns på något sätt onödigt att slänga pengar på sensorer och katalysator om bilen inte visar något fel i form av lampa eller om den drar mycket soppa?

Ang, bromssystemet så tror jag inte att automatisk justering gäller handbroms med trumma (men jag kan ha fel), det är svårt att ta en bild för mig, ganska mörkt under bilen, så vet inte riktigt hur jag ska förklara :)

Men hur många klick måste du pressa innan det tar stopp i pedalen?

Sa verkstaden något om trumman var rostig innuti? Slipade dom i sådana fall ner rosten?

Tar ditt vanliga bromssystem (färdbromsen) bra?

Om du känner på vajern under bilen, känns den slapp?

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Haawker
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 07 dec 2011, 14:21

Re: parkeringsbroms (handbroms)justera/dra åt på en grand vo

Avenger skrev:Hej!

Liten förklaring om jag minns rätt, tror att parkeringsbromsen har en automatisk justering vid pedalstället (även om det inte är skivbroms baktill på bilen). Denna automatiska justering fungerar enbart om bromsskorna är korrekt installerade i trumbromsen.

Men men, du har ju nya bromsar bak så det bör inte vara problemet, om inte verkstaden ställt till med något? Kanske begära att dom fixar felet? :)

Annars tror jag att det ska finnas 2 bultar längre fram under bilen, innan kabeln går in under golvet och upp till pedalen, där ska det gå att justera manuellt med fasta nycklar, likvärdigt som på en cykel kanske man kan kalla det.

Din bil har 2 lambdasonder, en efter katalysatorn som konstaterat, samt en på grenröret längst fram, dvs. närmast dig när du öppnar huven (tror jag).

Har du fått felkod på (lyser Service-Engine-Soon-lampan?).. eller fick du dåliga avgasvärden på besiktningen?

Men ang. bromsarna så kan jag återkomma imorgon, ska ända kolla över höger bromstrumma bak på vår Voyager/Town & Country så jag kan ta en titt på parkeringsbromsen också, är inte så roligt att titta i manualer :)

Mvh


Ngn som har denna springskiss på bakbroms alt parkeringsbroms till 96-00 chrysler voyager Grand 2.4l manuell 00a
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: parkeringsbroms (handbroms)justera/dra åt på en grand vo

Ge mig 5 minuter så ordnar jag fram filerna, ska se om jag hittar nån länk:)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Haawker
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 07 dec 2011, 14:21

Re: parkeringsbroms (handbroms)justera/dra åt på en grand vo

Avenger skrev:Ge mig 5 minuter så ordnar jag fram filerna, ska se om jag hittar nån länk:)
Nice

Du råkar inte ha ngn bra idee på hur man byter bensin filter på bettan med? är det rätt att filtret sitter ovan på tanken o man är tvungen att "fälla" ner tanken för att komma åt denna?

Tack så mycket
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: parkeringsbroms (handbroms)justera/dra åt på en grand vo

Hej igen,

Glömde välkomna dig till forumet, VÄLKOMMEN! :P

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Haawker
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 07 dec 2011, 14:21

Re: parkeringsbroms (handbroms)justera/dra åt på en grand vo

SUPER tack

Tack för forumet helt klart en stor miss från mig som inte ens kollat efter det då jag haft chrysler i snart 15 år.

Jag har blivit desperat efter en offert förfrågan att fixa min ena (vänstra) handbroms då den i förra veckan LOSSNADE inne i trumman och gjorde potatis mos av allt där inne, och jag fick stanna mitt på vägen för att allt låste sig, när jag fått av hjulet och (med stor tur hade jag verktyg för att lossa bakoket) och fått av trumman ramlade allt ur trumman det var inte vackert alltså, iaf så skulle det kosta mig 18000 för att fixa detta fel o nu har jag hittat delar nya o begagnade för runt 2500 och med lite sunt mekar förnuft borde jag kunna lägga en lördag på att fixa till allt själv men hittade inte bra skisser på hur allt satt ihop.

Söker man finner man ett BRA forum...

Sedan till mitt andra problem så har bilen börjat hoppa fram den ligger fint vid varv över 2000 men under det så orkar den inte leverera till allacylindrar jag har bytt stiften o kollat så det inte hoppar gnistor mellan kablarna. fick tipset att byta bensin filter och det är nytt filter inköpt och lite STP renare så nu är det bara lördagen som saknas.

Super tack igen för filerna.
/Peter
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: parkeringsbroms (handbroms)justera/dra åt på en grand vo

Tips på rephandbok är att du googlar och se om det finns på de amerikanska forumen, eller registrerar dig på All Data DIY med 1 års abonnemang, kostar under 200:- kr/bil :)

För övrigt så beskriver manualen följande steg när man byter filtret:

(1) Perform fuel system pressure release.
(2) Disconnect quick-connect fittings from fuel
pump module and chassis fuel supply tube. Refer to
Quick-Connect Fittings in this section.
(3) Disconnect the negative battery cable.
(4) Raise and support vehicle.
(5) Remove filter retaining screw (Fig. 11) and
remove filter from tank.

PS, roligt att du tycker om forumet! :)

PSS, jäkla vilket pris på 18 000:- :o :cry:

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar