Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Monteringshjälp av dvd/gps voyager-05

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
buzen11
Minivan

Monteringshjälp av dvd/gps voyager-05

Som ny medlem här på forumet efter div sökningar börjar nu orken tryta och man får nog be om lite experthjälp.
Har en Voyager -05 3.3l limited ed med en orginal stereo med gps som nu ska bytas ut pga att ljudet bara går upp och ner hela tiden. Till detta paketet sitter även Chryslers cd-växlare med 6 skivor. På baksidan av orginal stereon sitter ut/ingångar iso som enkelt monteras med den nya enheten från tereteknik

http://tereteknik.se/bilstereo-chrysler ... viper_300m" onclick="window.open(this.href);return false;

men på höger sida (orginal stereon) sitter en 10-polig kontakt som troligen styr så att högtalarna startar, styrningen till ratten fungerar och ev också att växlaren ska fungera.

Nu när den nya stereon är monterad fungerar mycket men dock inte ljudet. Vad jag kan förstå så ska ACC kabeln (röd) eller elantennen kopplas till stift 87 på ASO reläet för att få ut stereoljudet i högtalarna,hoppas det stämmer. Nu till mina frågor: Kommer växlaren också igång men denna bygling....... troligen inte eller? vad jag hört av bilradiomontörer så passar den bara orginal enheten, kan det stämma ? :? :?
Bilder på anslutningar av orginal och ny stereo kan bifogas senare om det underlättar.

Ser ju att det finns grymma kunskaper här på forumet :D / MVH Buzen
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Monteringshjälp av dvd/gps voyager-05

Hej o välkommen till forumet!

Bifoga gärna bilder på org. resp. nya stereon samt kablaget du fick till :P Tror jag hört andra som fått allting att fungera plug-n-play, därför jag blev intresserad av bilder, men annars stämmer det att man tar ström från t ex. ACC eller el-antenn eller liknande elektrisk funktion som startar med tändningen och sedan kopplar till reläet som kör igång förstärkaren, i princip kan det till och med vara 12-volt ifrån strålkastarna eller en egen ON/OFF-knapp i kupén, det viktiga är att reläet går igång.

Som du säger så är nog inte växlaren kompatibel med nya stereon tyvärr =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Monteringshjälp av dvd/gps voyager-05

Hoppas du får den nya stereon att funka som den ska.
Som avenger säger är det lite risk där med cdväxlaren.
Lägg gärna upp lite bilder på kontakterna.

Har själv varit inne på att köpa en ny, delvis för gps och back kameran i stereon så berätta gärna vad du tycker om den.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
buzen11
Minivan

Jaha då har man pulat lite här med att dra kabel och demontering av nya anheten. Efter lite mer sökningar på nätet kan jag nu konstatera att inkopploingen av kabeln ska gå till NBS reläet och där in på 87:an.
Men blir nu lite förvirrad när man lyfter locket till reläboxen och där reläet ska vara är det helt tomt??
Har även hittat någon form av "omvandlare" mellan gamla enhet och växlaren??
ISO kopplingen är ju inkopplad men av de 4 lösa kablarna tänkte jag koppla in blåa till reläet och den grön/vita som är steering wheel till ljudet på ratten....men var ska man peta in denna kabel.
Tror att den ska in på någon av kablarna i den 10 pooliga kontakten, eller är jag helt fel ute.
Ska nu försöka lägga upp lite bilder.
1.jpg
1.jpg (56.37 KiB) Visad 5064 gånger
2.jpg
2.jpg (71.97 KiB) Visad 5064 gånger
3.jpg
3.jpg (61.51 KiB) Visad 5064 gånger
4.jpg
4.jpg (65.45 KiB) Visad 5064 gånger
5.jpg
5.jpg (84.6 KiB) Visad 5064 gånger
5_5.jpg
5_5.jpg (69.31 KiB) Visad 5064 gånger
6.jpg
6.jpg (85.1 KiB) Visad 5064 gånger
Hoppas det går att se något på dessa. Bild 1-3 är gamla enheten 4 är nya 5 är "omvandlaren" och 6 är alla reläer där mitt önskade NBS relä nederst till vänster saknas.
Borde väl inte vara några problem att köpa ett dit och peta i kabeln och prova. Kan inte ta något annat vad jag kan se då det bara har 4 pinnar och övriga 5. // MVH Buzen
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Skrev fel relä tidigare jag med :oops:

Kom att tänka på en sak, är det säkert att du har Infinity ljudsystem eftersom du saknar NSB-relä? Jag tycker att allting borde fungera "plug-n-play" som det är kopplat nu, även rattkontrollerna? :roll: (jag har det kopplat ungefär så i min Dodge och den har inget Infinity så systemet går igång direkt).

Har du kommit vidare något?

Bild
Användarens profilbild
buzen11
Minivan

Har stor familj och tiden är knapp men har planer att ikväll montera originalet och kontrollera vilket relä som slår till när jag startar stereon ...... återkommer med resultat senare.
Borde var enkelt att bygla igång ljudet då.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Hoppas du hinner med och att det löser sig.

Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
buzen11
Minivan

Hur kontrollerar man enklast om det är infinity? Enheten som satt innan och växlaren är org från Chrysler.

Användarens profilbild
buzen11
Minivan

Har nu provat lite med gamla grejorna och det är svårt att höra vilket relä man ska "chansa" på.
Har dock en Sony/Ericsson bluetooth handsfree monterad i bilen som funkar klockrent och sänder ut ljudet i fronthögtalarna även då ingen srereo är inkopplad.
Så lite framsteg har man väl kanske gjort.

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Om det inte sitter något sådant relä så tror jag inte det är Infinity? :roll: Men står det inget på framdörrarna på högtalargallret/plasten, en liten logga med Infinity? Prova annars att plocka fram en högtalare och se om dom har integrerade motstånd.

Bild
Användarens profilbild
buzen11
Minivan

Har kollat men ser ingen infinity logga synlig utvändigt.
Nä nu börjar orken tryta och det är tydligen fler som har liknande problem och saknar nbs relä fast med infinity högtalare :?

http://forum.chryslerminivan.net/showth ... rom-Stereo" onclick="window.open(this.href);return false;

Är dock fortfarande frågande till vad funktionen är på den svarta modulen från bilderna. Någon som har några förslag vad det kan vara.
Det får nog bli ett motvilligt besök till bilradioservice i Örebro imorgon och höra vad de har att komma med..... men det känns som ett dyrt besök :cry:
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Det var synd. Hoppas dom vet vad som ska göras så billigt som möjligt också

Voyager V6 -04

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej,

Modulen är till för att rattkontrollerna ska fungera (tror jag) :P

Tycker att det är ett märkligt fel :( Konstigt att det inte fanns något NBS-relä.

Bild
Användarens profilbild
buzen11
Minivan

Hittade modulen här på nätet och den är till handsfree enheten :sad:

Användarens profilbild
buzen11
Minivan

Nu har jag hittat en kunnig kille som har beställt en adapter (som bara finns i staterna) för att få igång det hela. Sitter tydligen ett slutsteg bak som drar igång högtalarna.......
Inser nu att msn inte skulle köpt en limited :cry: trots allt.

Skriv svar