Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Däckdimensioner S10 -95

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Pege
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 23 aug 2012, 14:37

Däckdimensioner S10 -95

När jag köpte min S10:a för inte så längesen fick jag med däck i dimension 235/75/15. Det år även den storleken som står på Transportstyrelsens hemsida om min bil. Men jag har sett andra S10:or rulla på 215/65/15, eller 205/75/15. De borde vara billigare i inköp. Sparar det även bensin? Blir det någon skillnad i komforten? Påverkas framkomligheten eller fyrhjulsdriften av det nämnvärt?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Däckdimensioner S10 -95

Hej!

Egentligen så får rullomkretsen inte skilja mer än 5 procent mot original, och de storlekar du skrev skiljer mer än så på bägge. Jag tror även att 205/75 R15 är en udda storlek som nog är dyrare än 235 i bredd.

Jag tror att du max sparar tusen kronor på att köpa 215-sulor.

Ska du köpa vinterdäck? Allround kanske? Kolla isf i Tyskland, finns hemkört o klart (Cooper Discoverer) för 3 600:- kr (helt nya).

Tror inte det blir någon bränslebesparing, kanske något eftersom det är lite annan bredd om du väljer 215, men ha då i åtanke att det är mindre diameter så motorn kräver högre varvtal för samma hastigheter som tidigare.. dock tror jag att alla dessa siffror är försumbara i verkligheten där fler faktorer spelar roll.

Om du kör med 215-däcken så sänks bilen överlag cirka 1,5 tum = sämre 4x4 om man är petig =)

Den kanske även kränger lite mera med mindre bredd, tror att Chevrolet räknat ut däckstorleken rätt bra när dom byggde bilen.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swingminx
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 16:52

Re: Däckdimensioner S10 -95

Vart i tyskland köper man däck så billigt? :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Däckdimensioner S10 -95

Jag hittade Cooper Discoverer på Ebay.se > Tyskland:

http://viewitem.eim.ebay.se/Winterreife ... 23591/item" onclick="window.open(this.href);return false;

Ovanstående kostar 813:-/st och därefter 8 euro i frakt/st = Cirka 3 600:- levererat o klart (med Posten, hemkört till dörren). =)

Man måste dock kontakta säljaren eftersom han inte fyllt i Sverige verkar det som, men det är markerat på kartan men konstigt nog inte skrivet :roll:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Däckdimensioner S10 -95

Kolla dackonline.se oxå.
Ibland så har de bra däck till låga priser.

T.ex dessa för under 3500:- för 4st inkl. frakt. :D

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... owigan=GAN" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen hänger det ju på kvalité och bränslekostnad vilka däck man väljer.
Vill man ha en förbättrad bränsleförbrukning med hjälp av däcken,
så kostar dom ju mera....
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Däckdimensioner S10 -95

Ja, dackonline är väldigt billiga, dom har till och med Cooper Discoverer för nästan samma pris som i Tyskland MED frakten :P Snabbare leverans också =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar