Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Växellåds problem Chyenne -93

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
DanneJ
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 02 okt 2012, 12:35

Växellåds problem Chyenne -93

Hej alla kunniga människor, har ett problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med.

Bilen i fråga en Chyenne 3500 -93 6,5 TD 4x4 växlar bara upp till trean och med stenhårda växlingar, tror det kallas "Protective Mode" eller liknande. Men om man stannar och stänger av bilen och startar och kör iväg kan det funka hur bra som helst tills lådan växlat ner igen vid tex rondell då kan samma sak hända när lådan ska växla upp. Känns nästan som nåt elektriskt fel snarare än själva växellådan.

Har även en fråga om en elektrisk grej med en kabel på där gasvajern går ner till pumpen framtill uppe på motorn, den är urkopplad men det gör ingen skillnad när jag kopplar in den.

Tack på förhand
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Växellåds problem Chyenne -93

Det borde vara en 4L80E-låda i den och den är elektroniskt styrd från en kontrolldator. Symptomen du beskriver är ganska så typiska för att lådan går i ett felsäkert läge när den märker av fel värden från någon sensor. Det går att koppla in en kabel och läsa ut felkoder till kontrollboxen, protokollet är lite lurigt och det kan vara halvsvårt att få igång på en modern dator.

Här kan du läsa en bra text som beskriver hur man gör:
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 20&t=35369" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
DanneJ
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 02 okt 2012, 12:35

Re: Växellåds problem Chyenne -93

Är jättetacksam för hjälpen, återkommer när jag tittat lite på de :)
Skriv svar