Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Växellådan drar inte efter oljebyte

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Växellådan drar inte efter oljebyte

Då är det ett regleringsproblem att den av någon anledning inte har tillräckligt hydraultryck i D-lägena. Lamellerna är inte slitna ännu eftersom de driver i lägena 1-2, men de går ner ganska snabbt om du kör med dem slirande.

Du behöver hitta hur du tar fram eventuella felkoder från styrdatorn för att se om det visar någonting. Att mäta trycket kan också vara lämpligt då det skuååe visa om det är det som är problemet.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Annons
Användarens profilbild
skogsbilen
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 31 aug 2012, 19:18

Re: Växellådan drar inte efter oljebyte

Hur får man fram felkoder? jag har ett uttag till höger om ratten ovanför gaspedalen är inte det odb-II uttag
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Växellådan drar inte efter oljebyte

Det bör vara en sådan här kabel som du ska ha, kolla också med dem vilken programvara du bör köra:
http://www.blocket.se/vasternorrland/12 ... ?ca=11&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
skogsbilen
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 31 aug 2012, 19:18

Re: Växellådan drar inte efter oljebyte

Ok!
ska se om jag kan åka till någon som har denna utrustning, det har gått hårt åt ekonomin för denna gamla bil känner att om lådan är skrot så blir nog bilen det med tyvärr, det är tänkt att ha den som jaktbil.

Tack för alla svaren, nu har jag lite att gå på, jobbar borta i veckorna, så det blir till helgen jag får ta tag i den.
Användarens profilbild
skogsbilen
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 31 aug 2012, 19:18

Re: Växellådan drar inte efter oljebyte

Blev ändrade planer i jobbet.
Jag har tydligen fattat allt fel, man ska kolla oljennivån i N läge med motorn IGÅNG, fick i 3 liter och nu verkar det som om allt fungerar igen :D :D :D :D :D :D
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Växellådan drar inte efter oljebyte

Jag såg det precis i din tråd på 4x4sweden. Trevligt, så nu växlar den och drar som den ska i alla lägen?
Användarens profilbild
skogsbilen
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 31 aug 2012, 19:18

Re: Växellådan drar inte efter oljebyte

Tycker den svarar mycket bättre på 1 och 2 och R men den kanske börjar bli lite sliten, kanske gick så innan oljebytet med för jag har inte kört den mer än 100 meter när jag köpte den, och med den gamla oljan i.
Har fått tips om att slå in en tillsats olja som finns på oljetillsatser.se som skulle göra att det blev bättre drag i lådan.
Själv tycker jag den funkar helt ok
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Växellådan drar inte efter oljebyte

Antagligen är det så att i läge 1, 2 och R så kör den pumpen på full hastighet, men inte i D-lägena och därför slirade den där för att den inte fick tillräckligt tryck

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
skogsbilen
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 31 aug 2012, 19:18

Re: Växellådan drar inte efter oljebyte

Ok!
Den kanske ska vara så, det är 15 år sedan jag hade en jänke automat så jag kommer inte ihåg hur den drog i d lägena.
Lägger man i låg 4a så drar den iväg på en gång, men bilen går framåt och jag är inte ute för att toppa tider på gatan :D utan ska ha den som jaktbil.
Tack för alla svar, hade jag inte all hjälp här så stod den på skroten nu :(
Skriv svar