Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Cheva TS-98, Dålig tomgång

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
chevy
Minivan

Cheva TS-98, Dålig tomgång

Hej !!

Jo , det är så att bilen börjat krångla. När den blivit varm blir tomgång ojämn på så sätt att den typ juckar mellan 0-1000 rpm. Följden av det blir att rätt ofta när man släpper gasen för att rulla mot t.ex. en rondell så börjar tomgången jucka och så lägger bilen av. Lite bökigt då det är en automat. :evil:

När den är kall är tomgången klockren.

Idèèr ??

Vänligen
KG
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Cheva TS-98, Dålig tomgång

Kan det vara dåliga kablar till stiften. Att när kabeln blir varm expanderar gummit och därav dålig to.gång??? En vild gissning

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Cheva TS-98, Dålig tomgång

Hej o Välkommen till forumet!

Fungerar motorlampan vid uppstart och lyser den konstant och varnar när du kör bilen? Har du försökt att avläsa motorstyrningens ev. felkoder med OBD2-instrument?

Har du märkt om bilen ger ifrån sig vit rök ifrån avgassystemet samt om oljan ser bra ut, även kylarvätskan? Den försvinner inte eller ser missfärgad ut?

Har du kontrollerat oljenivån i automatlådan? Detta ska göras med motorn varmkörd och när bilen går på tomgång (motorn ska vara igång). Man ska sedan bläddra igenom PRND.. och avsluta i PARK eller NEUTRAL.

EDIT: Arvid hann före :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chevy
Minivan

OOOOtroligt snabb respons. GRYMT !!

Ibland tänds motorlampan. Oftast är det felkod P0134. En gång har jag haft P0131. När jag fått en felkod så släcker jag den.

Grejjen är jag bytt främre syresensorn men jag fått P0134 även efter bytet. Kollar man runt så säger alla att det skall vara SG272 UTOM american racing i Linköping som säger att till 97-98 skall det vara SG273 ?!?!?

Hmm. Hursomhelst dom sakerna ovan har varit sedan jag köpte bilen i somras. Men det vart någonting för några veckor sedan då den helt plötsligt började bråka på tomgången när den blivit varm.

Vi hörs.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

De felkoderna pekar bägge på samma sensor, Bank 1 Sensor 1. Men sitter inte Cylinder nummer 1 (Bank 1) längst mot torpedväggen på Chevrolet Trans Sport? Sensor 1 = Första sensorn från motorn/grenröret.

97-98 (Sensor 1 ifrån motorn) ska vara artikel-nr SG272 om man handlar det märket.

Bild
Användarens profilbild
lokiz
Minivan

Första prognosen säger att det verkar vara TPS:en.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Fel på TPS kan göra att PCM tolkar det som fel på lambda, så det är inte osannolikt. Byt den och se om felet försvinner.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

TPS:en kan ställa till mysko fel, men på min Dodge har jag alltid börjat med lambdasonden i sådana fall (eftersom den hade halva priset mot en ny TPS) :) ..vet inte riktigt hur priserna är till TS.

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

415 kr hos Hansen.
Användarens profilbild
lokiz
Minivan

Jo , TjenA igen förresten , när man ska handla på http://www.Rockauto.com" onclick="window.open(this.href);return false; så kommer det upp olika "märken" som man köpa delen hos. Vilka är bäst ??

-ACDELCO eller
-Delphi

och , är det en originaldel man får då ??

Trevlig Helg
Användarens profilbild
lokiz
Minivan

Apropå syresensor ( lambda ) så bytade jag för ett tag sedan men jag fortsatte få felkoder.

Det var denna jag köpte:

http://www.ebay.com/itm/New-ADP-Oxygen- ... e8&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Men nu vetefan om inte det var fel fanimej.

Det verkar snarare vara denna jag skulle ha monterat:
http://www.ebay.com/itm/New-Universal-O ... 53e99adfde" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

ACDelco är GM orginaldel, oftast det dyraste och inte nödvändigtvis bästa alternativet.

SG272 är korrekt sensor som sitter närmast motorn.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

lokiz skrev:Apropå syresensor ( lambda ) så bytade jag för ett tag sedan men jag fortsatte få felkoder.

Det var denna jag köpte:

http://www.ebay.com/itm/New-ADP-Oxygen- ... e8&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Men nu vetefan om inte det var fel fanimej.

Det verkar snarare vara denna jag skulle ha monterat:
http://www.ebay.com/itm/New-Universal-O ... 53e99adfde" onclick="window.open(this.href);return false;
Varför vill du köpa en universal där du får löda ihop kablarna själv? :P Är det före eller efter katalysatorn som du bytte, stämde kontakten plug-n-play?

Bild
Användarens profilbild
chevy
Minivan

Nej alltså, ingen vettig lösning att hålla på och löda och jävlas. Det var upstream jag bytade och qick connectionen passade. Men jag är ändå osäker på om är räty jag monterat
Användarens profilbild
Triiis
Station Wagon

Får man fråga hur det gick? Fick du ordning på bilen och vad var felet? Har samma problem med min bil.
Skriv svar