C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab
Postat: mån 11 mar 2013, 19:14
Så här började det 2009 med att jag konstaterade att någon har använt bilen som mubräcka eller masserat något annat stor ! Vänster rambalk hade en konstig vinkelt före famvangsbalken så lite våld åt andra hållet krävdes för att det skulle bli raka rambalkar. Dom är Styva !!!
Samtidigt så konstarerade jag att det var en smal sak att ur motor och låda ur bilen och tog en titt i motorn.
Konstaterade att det var skapligt fast den hade gått typ 35000 mil !!!
honing och koll på cylinder mått... OK ? Vafan är det någon som varit här innan i denna motorn ?? troligen så är det en utbytesmotor då bilen kom hit 1992 så det har nog fått en motor i USA innan den kom hit Eller om inte så är det evighetsmaskiner ! Turbo,n var på när jag köpte den med en väldigt mild uppskruvad pump.
Ramlager Ok bytte vevlager bara för att jag kan
Då jag jobbat som lastbilsmekaniker och har haft en del kunder som håller på med diesel (Scania 14 lit V8,or) För 15 år sedan och håller på med motorbygge på heltid nu förtiden. Dock är det BMW,Toyota, Mitsubishi Om man vågar nämna sådan här på detta forum,et
Det är mot mina principer att låta något vara original ! Kollar upp vad GM har gjort för tabbar på motorn . Amrikanare gör alltid det !! Det går alltid att förbättra en v8 från amerika..
Eftermarknaden bevisar det.
Sprickor i blocket , Fluxa blocket och konstatera att det var inget i mitt?
Övrehettnings problem !!
Va fan det får vi lösa externt !!
Satte ihop motorn och konstaterar att den är inte dålig konstruerad (för vara Amrikansk)
Lådan fick en lätt koll och nytt filter och borra upp hålen till lammel paketen så man får lite snabbare växling.
Fick på nya tröskelådor på båda sidor och och satte ihop bilen så den var körbar-
Av med locket på pumpen och drog ett halvt varv och provade.
Svartrök innan laddet kom och sen blev det åka av .
Den fick inte upp laddet på 1,an men vid 3500 V/min så vaknade turbon så när han drog i 2,ans steg så blev det fart på dom 2,7 tonen !!
Men Avgastemp som jag inte jag tyckte att det var OK , 900 grader !!! Hot
Så det blev in och kolla vad man hade på hyllan ? Intercooler ? Nja? Vatteninsprutning !! Det blir lätt att fixa.
Sagt och jort .. Hittar en SMT 5 biggypack som där var Map sensor i och 2 utgångar till spridare,
Funkar det till Bensin så funkar det till vatten!! Hittade en högtryckspump till en tidig Audi till strålkastar spolningen och drog i en rc 550 cc spridare och satte den i röret framför turbon.
Ställde spridaren på 50% duty vid 0,5 bar! Oj vadet rök VITT !!
Det såg ut som toppapackningen gått.
Lite klydd och svordomar så fick jag ner temperaturen till 650 grader med 1,5 bars ladd.
Till på dagen efter Startar som den ska och kör iväg och kommer fram till en korsning och ska dra på den går iväg men dör så fort den laddar på och ser ut som en skogsbrand bakom bilen !!!
Då slår det mig ! Den är inte varm !!! Skiten dränker sig med vattnet Det var bara att smyga snällt tills den blev varm sen funka det. Temperatur givare monterades till SMT,n och fick den att slå på när motorn var 55 grader varm men då fick jag problem med att avgastempen stack om jag inte tänkte mig för när den var halv varm. Så ett K-element från EGT mätaren fick offras och använde det till input för aktiveringen då funka det bra,
Kallt var det och isopropanol hälldes i behållaren då blev det bättre snurr på masin !! ?
Sen ger vattenpumpen upp, Den talade om klart och tydligt att det var på gång Den lät som man slaktade en gris i maskinrummet .
Då kom jag på att jag har 1,5 bar till förfogande så jag gör en behållare av ett 4" rör och svetsar igen gavlarna med en 6mm rörbit i botten och ett13mm i toppen tar en back ventil till bromsservon från en volvo och sätter den på röret på topp. Ett svartstålsrör 22mm med gänga och och en gängad rörstop på det som påfyllning. Lite förändrinar på spridartiden så funka det.
Sen så blev det verkstadsflytt med allt vad det är och mycket annat
Så det har inte blivit med chevan efter det men nu har jag fått tid men får inte in den i den verkstan som jag har nu så jag hoppas på en bra vår och sommar.
Det kommer lite mer bilder när det blir bättre väder.
Samtidigt så konstarerade jag att det var en smal sak att ur motor och låda ur bilen och tog en titt i motorn.
Konstaterade att det var skapligt fast den hade gått typ 35000 mil !!!
honing och koll på cylinder mått... OK ? Vafan är det någon som varit här innan i denna motorn ?? troligen så är det en utbytesmotor då bilen kom hit 1992 så det har nog fått en motor i USA innan den kom hit Eller om inte så är det evighetsmaskiner ! Turbo,n var på när jag köpte den med en väldigt mild uppskruvad pump.
Ramlager Ok bytte vevlager bara för att jag kan
Då jag jobbat som lastbilsmekaniker och har haft en del kunder som håller på med diesel (Scania 14 lit V8,or) För 15 år sedan och håller på med motorbygge på heltid nu förtiden. Dock är det BMW,Toyota, Mitsubishi Om man vågar nämna sådan här på detta forum,et
Det är mot mina principer att låta något vara original ! Kollar upp vad GM har gjort för tabbar på motorn . Amrikanare gör alltid det !! Det går alltid att förbättra en v8 från amerika..
Eftermarknaden bevisar det.
Sprickor i blocket , Fluxa blocket och konstatera att det var inget i mitt?
Övrehettnings problem !!
Va fan det får vi lösa externt !!
Satte ihop motorn och konstaterar att den är inte dålig konstruerad (för vara Amrikansk)
Lådan fick en lätt koll och nytt filter och borra upp hålen till lammel paketen så man får lite snabbare växling.
Fick på nya tröskelådor på båda sidor och och satte ihop bilen så den var körbar-
Av med locket på pumpen och drog ett halvt varv och provade.
Svartrök innan laddet kom och sen blev det åka av .
Den fick inte upp laddet på 1,an men vid 3500 V/min så vaknade turbon så när han drog i 2,ans steg så blev det fart på dom 2,7 tonen !!
Men Avgastemp som jag inte jag tyckte att det var OK , 900 grader !!! Hot
Så det blev in och kolla vad man hade på hyllan ? Intercooler ? Nja? Vatteninsprutning !! Det blir lätt att fixa.
Sagt och jort .. Hittar en SMT 5 biggypack som där var Map sensor i och 2 utgångar till spridare,
Funkar det till Bensin så funkar det till vatten!! Hittade en högtryckspump till en tidig Audi till strålkastar spolningen och drog i en rc 550 cc spridare och satte den i röret framför turbon.
Ställde spridaren på 50% duty vid 0,5 bar! Oj vadet rök VITT !!
Det såg ut som toppapackningen gått.
Lite klydd och svordomar så fick jag ner temperaturen till 650 grader med 1,5 bars ladd.
Till på dagen efter Startar som den ska och kör iväg och kommer fram till en korsning och ska dra på den går iväg men dör så fort den laddar på och ser ut som en skogsbrand bakom bilen !!!
Då slår det mig ! Den är inte varm !!! Skiten dränker sig med vattnet Det var bara att smyga snällt tills den blev varm sen funka det. Temperatur givare monterades till SMT,n och fick den att slå på när motorn var 55 grader varm men då fick jag problem med att avgastempen stack om jag inte tänkte mig för när den var halv varm. Så ett K-element från EGT mätaren fick offras och använde det till input för aktiveringen då funka det bra,
Kallt var det och isopropanol hälldes i behållaren då blev det bättre snurr på masin !! ?
Sen ger vattenpumpen upp, Den talade om klart och tydligt att det var på gång Den lät som man slaktade en gris i maskinrummet .
Då kom jag på att jag har 1,5 bar till förfogande så jag gör en behållare av ett 4" rör och svetsar igen gavlarna med en 6mm rörbit i botten och ett13mm i toppen tar en back ventil till bromsservon från en volvo och sätter den på röret på topp. Ett svartstålsrör 22mm med gänga och och en gängad rörstop på det som påfyllning. Lite förändrinar på spridartiden så funka det.
Sen så blev det verkstadsflytt med allt vad det är och mycket annat
Så det har inte blivit med chevan efter det men nu har jag fått tid men får inte in den i den verkstan som jag har nu så jag hoppas på en bra vår och sommar.
Det kommer lite mer bilder när det blir bättre väder.