Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Voyager 3.3 -05 automat växlar upp sent!

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
dj_henke
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 24 jun 2013, 21:34

Voyager 3.3 -05 automat växlar upp sent!

Hej, jag har en Voyager 3.3 -05 automat 19000mil som har haft lite strul med EGR ventil (bytt), den har även varit lite orkeslös vid gas (kommit igång efter ett tag), men framför allt så växlar den väldigt konstigt:

När jag kör på 2:an I runt 30-40km/h och gasar så varvar den upp mot 5000rpm utan att växla upp, hastigheten ökar knappt. Släpper jag snabbt gasen så växlar den upp. Detta verkar upprepa sig vid 3:an till 4:an växling.

En snarlik video på hur det kan gå till finns här: " onclick="window.open(this.href);return false;
(obs inte min bil)

Jag gjorde en "Quick learn" på växellådan hos verkstaden på deras inrådan (Diseltrim Bromma), och upplevde förbättring först, men körde väldigt lite, och efter några veckors parkering så upplever jag nu växelproblem igen.

Växellådsolja är enl flera verkstäder inget problem. Däremot har problemet med "orkeslöshet" I bilen funnits länge. En lustig bieffekt är att jag får motorstopp med oljelampa vid mycket tvära svängar. Härom dagen kunde jag inte backa uppför en väldigt liten backe.

Kan jag hoppas det är "dator-fel", eller verkar det vara slitna lamellar eller något otrevligt I växlellådan som slitits ut? Någon som vet en bra automatlåde verkstad I stockholmstrakten?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager 3.3 -05 automat växlar upp sent!

Hej!

Lyser något service engine soon-lampa, check Engine, motorlampa? (alla de tre är samma sak). Fungerar motorlampan då du startar bilen (i mätarhuset, den ska indikera funktionen i 3 sek cirka).

Har du gjort någon service nyligen? Mycket kan orsaka att den är orkelös, lågt bränsletryck, igensatt luftfilter, dåliga stift och kablar.. hackar bilen något? Går den ojämnt?

Har du bytt olja i lådan? Det får endast vara ATF+4 certifierad olja, mycket viktigt!

Funderar lite på om TPS, spjällägesgivare, kan orsaka dessa problem, både med att den är orkelös och växlar sent, prova göra rent spjällhuset med t ex. CRC universalrengöring.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Voyager 3.3 -05 automat växlar upp sent!

dj_henke skrev: Någon som vet en bra automatlåde verkstad I stockholmstrakten?
Danielssons ute på Ekerö: http://www.danielssonsbil.se/pages/main.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vet du inte när lådoljan är bytt så hade jag tveklöst bytt olja. Det har löst växelproblem förr..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager 3.3 -05 automat växlar upp sent!

Kolla även med SCC's verkstad, http://www.amworkshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;, kanske är något som hör ihop med motorstyrningen som segar ner lådan.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar