Avställningstips
Avställningstips
Så börjar bli oroväckande kallt - och det fort. Således nalkas snart avställning för vintern. Har aldrig haft en bil avställd förut, så tips mottages gärna. Full tank? Tom tank? Pallbockar? Däcktryck? Batteri? Help me out please. 
Annons
Re: Sv: Avställningstips
Trotts att jag kör bensin har jag ingen aning hur lång tid bensin behöver för att bli gammal.
Gräsklipparen klarar att starta utan problem iaf:-), gjorde även den gamla mustangen jag hade en gång.
Men om du vill vara super säker så lite bensin och fyll på fullt när du tar ut den igen.
Pallbockar för att rädda däcken om dom skulle platta till sig under vintern.
Batteriet mår nog gott av att stå lite varmare för att leva några år.
Chrysler Voyager V6 2004
Gräsklipparen klarar att starta utan problem iaf:-), gjorde även den gamla mustangen jag hade en gång.
Men om du vill vara super säker så lite bensin och fyll på fullt när du tar ut den igen.
Pallbockar för att rädda däcken om dom skulle platta till sig under vintern.
Batteriet mår nog gott av att stå lite varmare för att leva några år.
Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Re: Avställningstips
Att fylla tanken gör väl många pga. ev. risk för kondens, men står den i ett isolerat garage så kommer det ingen fukt i sådan mängd. Annars är det ju bra att fylla upp en del som sagt. Finns även speciella tillsatser på flaska att köpa har jag sett. Beroende på vart den står så kan det även vara tillfälle för en torrboll i bilen att samla upp fukt invändigt? Om den dock står i varmgarage så borde rutorna vevas ned en bit så det inte blir instängt.
Jag pumpar högt tryck i däcken och får fylla på en eller två gånger när bilen står, tar cirka 4,5 mot normala 2,8-3,0
Sedan brukar jag emellanåt "motionera" fram- och bakvagn lite lätt genom att gunga bilen =)
Till batteriet kör jag underhållsladdare, kopplade loss plus och minus och laddade batteriet separat.
Jag har många gånger sett tendenser till att små gnagare börjat leta sig in i garaget, håll koll på detta, kanske ställa ut någon lukt/doft som dom ogillar? Inte kul om dom kommer åt elsystemet!!
Har du inte gjort en oljeservice nyligen så är det bra att göra inför avställningen, fint med fräsch olja i motorn när den ska så stilla.. jag hade dock startat bilen 15-20 min varje månad också.
Man kan ju även vara petig och köpa ett överdrag till bilen så det inte kommer damm
Jag pumpar högt tryck i däcken och får fylla på en eller två gånger när bilen står, tar cirka 4,5 mot normala 2,8-3,0
Till batteriet kör jag underhållsladdare, kopplade loss plus och minus och laddade batteriet separat.
Jag har många gånger sett tendenser till att små gnagare börjat leta sig in i garaget, håll koll på detta, kanske ställa ut någon lukt/doft som dom ogillar? Inte kul om dom kommer åt elsystemet!!
Har du inte gjort en oljeservice nyligen så är det bra att göra inför avställningen, fint med fräsch olja i motorn när den ska så stilla.. jag hade dock startat bilen 15-20 min varje månad också.
Man kan ju även vara petig och köpa ett överdrag till bilen så det inte kommer damm
Re: Sv: Avställningstips
Om det är gnagare. Lägg ut enris. Funkar otroligt bra.
Chrysler Voyager V6 2004
Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04
Hur är det med att koppla loss batteriet på nyare bilar?
Med all elektronik, databoxar och radiokoder?
Ibland kan man ju "nolla" genom att lossa en batterikabel ?
Bara en fråga som dök upp.
Med all elektronik, databoxar och radiokoder?
Ibland kan man ju "nolla" genom att lossa en batterikabel ?
Bara en fråga som dök upp.
Den kommer få "lära om" vissa funktioner, men det brukar gå fort om det inte är automatlåda, då kan det väl ta lite längre tid med växlingarna så dom blir som tidigare.
Jag underhållsladdade med batteriet anslutet ett par gånger, då "litade" jag på laddaren, men det kan ju gå fel och då är det inget skoj om elsystemet slås ut på bilen
Jag underhållsladdade med batteriet anslutet ett par gånger, då "litade" jag på laddaren, men det kan ju gå fel och då är det inget skoj om elsystemet slås ut på bilen
Har en bra underhållsladdare från CTEK så blir nog att låta den vara på antar jag. Jag vet att man kan nolla automatlådans system genom att plocka kabeln, många gör så för att den ska lära sig ens körstil. Forskar vidare. 
CTEK är grymt bra, kommer hålla batteriet och övrigt fräscht.
Precis, nollställer man så ställer datorn om sig snabbare efter egen körstil än om man börjar köra i sin egen stil utan att lossa kabeln.
Precis, nollställer man så ställer datorn om sig snabbare efter egen körstil än om man börjar köra i sin egen stil utan att lossa kabeln.
Förresten; avställningsförsäkring eller inte? Den kommer ju stå extremt säkert till så frågan är om man verkligen behöver den?
Jag hade hellre investerat i att göra det "ännu" mer säkert i form av kameror, lås, larm etc.. än att ge pengarna till försäkringsbolaget =) Går att hitta mycket skojigt som håller bovarna borta!
Jag brydde mig i alla fall inte om att plocka bort försäkringen helt, den hundringen i månaden kändes ok om något skulle hända som skadar bilen.
Dags att ställa av imorgon nu. Kommer finnas viss värme i garaget. Har inhandlat en torrboll som säkerhetsåtgärd. Behövs fönstren vevas ner lite eller inte tro?
Jag hade definitivt haft rutorna nere en bit =)