Hej på er!
Vi har en Chrysler Grand Voyager CRD som klonkar och låter illa när man kör. har egentligen ingen aning om vad det är men jag vet dock att bromsbelägg fram är slut men inte borde det väl bli så för det..?
Värst är det när man svänger höger och gasar och det låter inte som drivknut eller hjullager (enligt min erfarenhet). Är det någon som har någon aning? Kan det vara så att det är beläggen. Som det är nu får bilen stå för jag vågar inte köra den.
Klonkande Voyager
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Annons
Re: Klonkande Voyager
Låter som att det är något mer än bussningar o dylikt, har du ryckt i reps. hjul redigt hårt och känt efter?
Får en tanke om att det kanske är bussningarna till krängningshämmarstagen som är rejält utslitna så att staget klonkar, kanske bara är på en sida då det klonar när du svänger åt ett håll? Är det även oljud vid ojämnheter på vägen?
Kanske är smidigt att åka in på en tidig kontrollbesiktning så har man tillgång till lift och deras verktyg, ett tips om man inte orkar eller har verktyg för att själva hissa upp bilen och kontrollera..
Mvh
Får en tanke om att det kanske är bussningarna till krängningshämmarstagen som är rejält utslitna så att staget klonkar, kanske bara är på en sida då det klonar när du svänger åt ett håll? Är det även oljud vid ojämnheter på vägen?
Kanske är smidigt att åka in på en tidig kontrollbesiktning så har man tillgång till lift och deras verktyg, ett tips om man inte orkar eller har verktyg för att själva hissa upp bilen och kontrollera..
Mvh
Re: Klonkande Voyager
Hej och tack för snabbt svar!
När tjejen ringde så tänkte jag att det kanske kunde vara krängningshämmarstagen som var slut men det är mer som att det kommer regelbundet (tätare mellan oljuden ju fortare det går) och inget mer vid guppig eller ojämn väg.
Jocke
När tjejen ringde så tänkte jag att det kanske kunde vara krängningshämmarstagen som var slut men det är mer som att det kommer regelbundet (tätare mellan oljuden ju fortare det går) och inget mer vid guppig eller ojämn väg.
Jocke
Re: Klonkande Voyager
Ryck i alla hjulen och hissa upp bilen och kika runt om du kan se och känns något som är löst eller uppenbart fel, kontrollera även i motorrummet vid fjäderbenstornen så att dem är åtskruvade. Annars hade jag nog åkt till bilprovningen och gjort en kontroll (om du inte har verktygen exempelvis) =)
Du kan ju kontrollera drivaxel genom att lägga i Neutral vid körning på lägre hastighet.
Finns väldigt mycket det kan vara, kanske bara något bult som är lös till något, bromssköld eller dylikt. Jag själv råkade glömma att spänna åt två bultar till skölden för undre spindelleden på min Sebring häromdagen när jag skruvade ett hjullager, då klickade/skrapade det vid högersväng och inbromsning..
Du kan ju kontrollera drivaxel genom att lägga i Neutral vid körning på lägre hastighet.
Finns väldigt mycket det kan vara, kanske bara något bult som är lös till något, bromssköld eller dylikt. Jag själv råkade glömma att spänna åt två bultar till skölden för undre spindelleden på min Sebring häromdagen när jag skruvade ett hjullager, då klickade/skrapade det vid högersväng och inbromsning..
- Anders Ason
- Pickup Truck
- Inlägg: 549
- Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56
Re: Klonkande Voyager
Tipset om att använda en bilprovning är bra. Något som jag själv använt vid flera tillfällen. Få eller inga? verkstäder har så avancerad utrustning som de har för bl a felsökning på chassin. De kollar också felkoder numera. Ett vanligt prisintervall för felsökning på märkesverkstad kan ligga på mellan 400 till 600 kr eller mer för en felsökning och här får du hela bilen kollad. Om kollen ligger inom intervallet för den årliga bör man utnyttja det.
Priser på OPUS (innan klåfingriga politiker lade sig i och försämrade), d v s del av den gamla Sv Bilprovning:
Fordonstest av personbil 499 kr (50 kr extra för driv in, om man nu önskar det).
En årlig kontroll kostar 320 kr. D v s långt under vad en märkesverkstad tar.
En välbekant vst för våra märken debiterar 1 500 kr/tim.
Priser på OPUS (innan klåfingriga politiker lade sig i och försämrade), d v s del av den gamla Sv Bilprovning:
Fordonstest av personbil 499 kr (50 kr extra för driv in, om man nu önskar det).
En årlig kontroll kostar 320 kr. D v s långt under vad en märkesverkstad tar.
En välbekant vst för våra märken debiterar 1 500 kr/tim.