Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Automatlådan slirar när den är kall Voyager 96

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
eleash
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 10:54

Automatlådan slirar när den är kall Voyager 96

Har en Chrysler Grand Voyager 3,3 -96 med automatlåda.

När bilen är kall vill den inte kasta i startväxel. Inte förrän man varvar upp( till 3000 rpm), hoppar växeln i.
Detta gäller även backväxel.

När man sen kör ett tag vill den inte heller lägga i högsta växeln. Har jag kört några kilometer och bilen blivit varm så växlar den fint, dock lägger den inte i högsta växel förrän jag stannar och slår av bilen.
När jag sekunden senare slår igång bilen och kör iväg så växlar lådan perfekt, även till högsta växel.

Man måste alltså köra bilen några kilometer tills den blivit varm, sedan slå av och starta bilen igen för att högsta växeln skall gå i.

Har aldrig haft en automatväxlad bil tidigare, därför kastar jag ut frågan på detta forum.

Ni kanske har några tips?

Oljebyte i växellåda?
Filterbyte?
Senast redigerad av Avenger den mån 11 nov 2013, 22:11, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken,
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Automatlådan slirar när den är kall.

Hej.
Ha aldrig växel i när du varvar så högt tills växeln griper. Varva runt 1200-2000 en stund och lägg sedan i växeln när bilen varvat ner. Hoppar den inte i upprepa proceduren igen. Lådan tar otroligt med stryk när växeln hoppar i i dom höga varven.
Jag har samma fel förutom den med högsta växeln.

Tipsen jag luskat fram är,
Byta olja och filter. Detta hjälpte inte mig. Obs måste vara ATF+4.
Byta in och utgående sensorer samt att byta ventilpaketet.
Allt detta är inte för svårt och inget man behöver skruva ner lådan för att göra:-).
Ett alternativ till jag sett är att hälla i 1 liter mobil syntetisk atf.

Det kan vara att packningar är slitna inne i lådan, där fick jag tipset om att hälla i mobiloljan.
Självklart måste 1 liter sugas ut först.
Jag har inte testat något av detta än men det är dessa tips jag fått och läst mig till.

Men börja med olja och filter.
Mät upp hur mycket du fått ut så vet du hur mycket du ska hälla på.
När du kollar nivån i lådan så kör en stund så oljan blivit varm, ställ bilen plant, låt motorn vara igång.

Alt så kolla nivån först, den kanske är för låg. Luktar oljan bränt byt den illa kvickt.

Hoppas nåt hjälper

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Automatlådan slirar när den är kall.

Hur långt har den rullat?

Vår förra gjorde samma sak och det var internt fel i lådan, dvs. vi skippade att lägga pengar på det och körde tills den rasade helt och hållet.

Vår nuvarande 99:a börjar göra samma sak, blir nog att skrota den också så fort den slutar driva, nu måste vi stå igång 15 min minst, inget kul.

Det som byttes på vår förra 99:a var också olja, filter och solenoid, hjälpte väl lite men inget som löste felet permanent.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
eleash
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 10:54

Re: Automatlådan slirar när den är kall.

Avenger skrev:Hur långt har den rullat?

Vår förra gjorde samma sak och det var internt fel i lådan, dvs. vi skippade att lägga pengar på det och körde tills den rasade helt och hållet.

Vår nuvarande 99:a börjar göra samma sak, blir nog att skrota den också så fort den slutar driva, nu måste vi stå igång 15 min minst, inget kul.

Det som byttes på vår förra 99:a var också olja, filter och solenoid, hjälpte väl lite men inget som löste felet permanent.
Lådan byttes av förra ägaren för fyra år sedan. bilen har rullat ca 26000 mil. Första växeln hoppar också ur när bilen är kall. Jag kan få den att rulla men släpper jag gasen så hoppar den igen. Men inte när den är varm.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Automatlådan slirar när den är kall Voyager 96

Men hur långt har lådan rullat samt byttes convertern och andra delar på lådan, såsom solenoid etc.?

Man kan ju prova byta lite delar och göra en service om man vill, men det låter inte positivt måste jag tyvärr säga :( ..inte då vi varit med om samma sak två gånger, dock har bilarna då rullat 30-35 tusen mil också, så det är helt normalt tycker jag.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
eleash
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 10:54

Re: Automatlådan slirar när den är kall.

Arvid78 skrev:Hej.
Ha aldrig växel i när du varvar så högt tills växeln griper. Varva runt 1200-2000 en stund och lägg sedan i växeln när bilen varvat ner. Hoppar den inte i upprepa proceduren igen. Lådan tar otroligt med stryk när växeln hoppar i i dom höga varven.
Jag har samma fel förutom den med högsta växeln.

Tipsen jag luskat fram är,
Byta olja och filter. Detta hjälpte inte mig. Obs måste vara ATF+4.
Byta in och utgående sensorer samt att byta ventilpaketet.
Allt detta är inte för svårt och inget man behöver skruva ner lådan för att göra:-).
Ett alternativ till jag sett är att hälla i 1 liter mobil syntetisk atf.

Det kan vara att packningar är slitna inne i lådan, där fick jag tipset om att hälla i mobiloljan.
Självklart måste 1 liter sugas ut först.
Jag har inte testat något av detta än men det är dessa tips jag fått och läst mig till.

Men börja med olja och filter.
Mät upp hur mycket du fått ut så vet du hur mycket du ska hälla på.
När du kollar nivån i lådan så kör en stund så oljan blivit varm, ställ bilen plant, låt motorn vara igång.

Alt så kolla nivån först, den kanske är för låg. Luktar oljan bränt byt den illa kvickt.

Hoppas nåt hjälper

Chrysler Voyager V6 2004
Tack för tipsen.

Eftersom jag är helt novis på automatväxlade bilar (en helt ny värld för mig) så hade jag aldrig tänkt på att kolla oljan i lådan.
En självklar sak kan tänkas.
Hur som helst så kollade jag oljan i lådan första gången när den var kall. Oljan på stickan var 1 mm. över det nedersta strecket. Den var röd och fin ock luktade inget särskilt.
Följde sedan din instruktion att låta bilen vara igång när jag mätte.
Lät bilen stå på tomgång i 30 min.
Växeln i "P" läge, med resultatet att oljestickan var torr, testade flera gånger, fanns inget att torka på stickan. Samma resultat när växeln var i "N" läge.

Tror du jag måste fylla olja.....? (obs! ironi)

Återkommer när jag fyllt olja i lådan och testat.
Ursäkta att jag tagit upp er tid med enfaldiga frågor när man kanske skall kolla oljan först.

Mvh Micael
Användarens profilbild
eleash
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 10:54

Re: Automatlådan slirar när den är kall.

Arvid78 skrev:Hej.
Ha aldrig växel i när du varvar så högt tills växeln griper. Varva runt 1200-2000 en stund och lägg sedan i växeln när bilen varvat ner. Hoppar den inte i upprepa proceduren igen. Lådan tar otroligt med stryk när växeln hoppar i i dom höga varven.
Jag har samma fel förutom den med högsta växeln.

Tipsen jag luskat fram är,
Byta olja och filter. Detta hjälpte inte mig. Obs måste vara ATF+4.
Byta in och utgående sensorer samt att byta ventilpaketet.
Allt detta är inte för svårt och inget man behöver skruva ner lådan för att göra:-).
Ett alternativ till jag sett är att hälla i 1 liter mobil syntetisk atf.

Det kan vara att packningar är slitna inne i lådan, där fick jag tipset om att hälla i mobiloljan.
Självklart måste 1 liter sugas ut först.
Jag har inte testat något av detta än men det är dessa tips jag fått och läst mig till.

Men börja med olja och filter.
Mät upp hur mycket du fått ut så vet du hur mycket du ska hälla på.
När du kollar nivån i lådan så kör en stund så oljan blivit varm, ställ bilen plant, låt motorn vara igång.

Alt så kolla nivån först, den kanske är för låg. Luktar oljan bränt byt den illa kvickt.

Hoppas nåt hjälper

Chrysler Voyager V6 2004
En dum fråga till:
Varför måste jag använda ATF+4 olja i min låda?
Den oljan introducerades 1998 och min bil är från 1996
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Automatlådan slirar när den är kall Voyager 96

Oj,det verkar saknas en hel del olja!! :o Stod den på plan mark och du bläddra igenom PRND.. etc. innan du la växeln i P eller N och kontrollerade med motor på tomgång?

ATF+4 är efterträdaren till ATF+3, du MÅSTE ha en olja som är certifierad för ATF+4, det kan vara exempelvis Biltema ATF U (certifierad för ATF+4) eller andra oljor som Red Line, Castrol etc., en gång till, det MÅSTE stå ATF+4 på förpackningen ;)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
eleash
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 10:54

Re: Automatlådan slirar när den är kall Voyager 96

Avenger skrev:Oj,det verkar saknas en hel del olja!! :o Stod den på plan mark och du bläddra igenom PRND.. etc. innan du la växeln i P eller N och kontrollerade med motor på tomgång?

ATF+4 är efterträdaren till ATF+3, du MÅSTE ha en olja som är certifierad för ATF+4, det kan vara exempelvis Biltema ATF U (certifierad för ATF+4) eller andra oljor som Red Line, Castrol etc., en gång till, det MÅSTE stå ATF+4 på förpackningen ;)
Bilen stod på plan mark. Jag bläddrade igenom alla växlar innan. Bilen stod på tomgång.
Kollade stickan åtskilliga gånger. Den var torr.

Jag kan kanske börja med föreslagsvis fylla i 1 liter vänta några minuter och sedan starta bilen avläsa stickan med motorn på tomgång?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Automatlådan slirar när den är kall Voyager 96

Ja, det låter bra, är nog runt 1 liter som saknas kanske, har för mig det om sticka är på lägsta eller "torr" :)

Kolla sedan om du hittar läckage allteftersom, den måste försvinna någonstans =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
eleash
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 10:54

Re: Automatlådan slirar när den är kall Voyager 96

Avenger skrev:Ja, det låter bra, är nog runt 1 liter som saknas kanske, har för mig det om sticka är på lägsta eller "torr" :)

Kolla sedan om du hittar läckage allteftersom, den måste försvinna någonstans =)
Köpte Biltemas ATF-U olja som var specad för min bil (billigast där)
369:- för 4 liter.

Fyllde i efter konstens alla regler och jag var tvungen att fylla ca: 1,5 liter.

Bilen växlar perfekt från lägsta växel till högsta växel.

Känns som man dragit en vinstlott, då jag köpte bilen för 1 månad sedan, skattad och besiktad för 4000:-

Tack för all hjälp från en helt novis på automatlådor.
Ett simpelt problem, kan tyckas, men jag är tacksam för att ni brydde er om att svara.

Nu skall jag kolla oljan varje dag i några dar och se om det läcker någonstans

Mvh Micael
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Automatlådan slirar när den är kall Voyager 96

Det är härligt! :) Kunde tänka mig att det saknades ungefär den mängden, tur att du inte körde alltför länge på den låga nivån.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Automatlådan slirar när den är kall Voyager 96

Härligt:-)

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
avitone
SUV
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 10 sep 2011, 13:08
Ort: Gävle

Re: Automatlådan slirar när den är kall Voyager 96

Ja skönt när det löser sig på ett sätt som det finns en naturlig förklaring till.
Ja ett bra forum detta
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Automatlådan slirar när den är kall Voyager 96

Kom på en sak som jag glömde skriva tidigare, håll gärna koll på tiden som det tar för automatlådan att lägga i DRIVE när du växlar från PARK till DRIVE, tills man känner det där "rycket". Det BÖR INTE ta längre tid än 3-4 sek om det ska vara som kallast/värst, men det är också lång tid, mer än så och lådan kommer att slitas på, convertern iaf. Bara en notis som man kan hålla ett öga på, smart är också att lägga lådan i NEUTRAL direkt när man startat bilen så blir det bättre oljecirkulation i stort sett.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar