Har under lång tid följt forumet och har haft stor glädje av det när jag har haft saker jag undrat över men nu får jag nog lov att posta min första egna tråd.
Familjen är under utökning och skulle vilja byta ut mitt nuvarande 3-sits baksäte med bara tvåpunktsbälte på mittenplats mot ett med trepunktsbälte på alla platser. Så mina frågor är, är det möjligt, vart hittar man i såna fall ett och ungefärligt pris?
Bilen är som rubriken säger en Trans sport från 2001.
Baksäte trans sport - 01
Annons
Re: Baksäte trans sport - 01
Det finns inte till Trans Sport, men jag tror att ett baksäte från Uplander ska passa i fästena. Det har jag dock inte testat.
Strikt sett så får man inte ändra bälten så där eftersom den inte är testad och registrerad i det utförandet, och det skulle kunna vara så att fästena inte är tillräckligt starka, men jag tycker inte det bör bli större påfrestningar eftersom det är samma vikt ändå som bältena ska fånga upp. Om du hittar en uppsättning säten med samma klädsel så märks det inte heller på besiktningen.
Strikt sett så får man inte ändra bälten så där eftersom den inte är testad och registrerad i det utförandet, och det skulle kunna vara så att fästena inte är tillräckligt starka, men jag tycker inte det bör bli större påfrestningar eftersom det är samma vikt ändå som bältena ska fånga upp. Om du hittar en uppsättning säten med samma klädsel så märks det inte heller på besiktningen.
Finns det inte till Trans sport? Såg på blocket att det finns flera av årsmodell - 02 och senare med trepunktsbälte på alla platser och tänkte att då borde det ju finnas att få tag på som reservdel eller motsvarande
Det finns definitivt inte på min 02'a, jag har inte tänkt att kolla den detaljen på min 04 projektbil..
Om du hittar någon sådan bild så är jag klart intresserad, då det är en sak jag också funderat över.
Enl denna tråd ska det inte fungera med säten från Uplander tyvärr:
http://www.automotiveforums.com/vbullet ... p?t=952143" onclick="window.open(this.href);return false;
Enl denna tråd ska det inte fungera med säten från Uplander tyvärr:
http://www.automotiveforums.com/vbullet ... p?t=952143" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har nu tittat i min 04'a och den har inte trepunktsbälte i mitten bak
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Finns det nån chans att ett baksäte från en Grand voyager skulle kunna passa i en Trans sport?
Det är nog osannolikt att det fungerar rakt av, men sedan är det bara en fråga hur mycket man behöver bygga om..
Borde det inte bara att skruva loss sätet från "underredet" och byta det till det som sitter i trans sporten. För innermåtten kan ju inte skilja överdrivet mkt mellar grand voyager och trans sport
Det blir nog en hel del modifiering, man bör tänka på säkerheten om man ger sig på det, så att det uppfyller original =/
Jag skulle nog utgå från uplander-säten för det känns som större chans att det går att få ihop, men som Jonathan påpekar är det viktigt att det blir rätt gjort..