Ingen laddning 300 CRD
Ingen laddning 300 CRD
Min 3.0 Crd har slutat ladda batteriet.
Det började för några turer sen med att laddningslampan tändes för någon minut för att sen slockna och laddningen hoppa igång, felet har kommit oftare, för att idag helt slutat att ladda.
Någon som har erfarehet av detta fel på 300'an?
Någon som vet vilken modell av generator som sitter på dieseln?
Chrysler 300CRD 2008
//Peter
Det började för några turer sen med att laddningslampan tändes för någon minut för att sen slockna och laddningen hoppa igång, felet har kommit oftare, för att idag helt slutat att ladda.
Någon som har erfarehet av detta fel på 300'an?
Någon som vet vilken modell av generator som sitter på dieseln?
Chrysler 300CRD 2008
//Peter
2003 Ford F150 SVT Lightning , 2004 Chrysler PT Cruiser GT
Annons
Re: Ingen laddning 300 CRD
Generator är en välkänd svaghet av 300C CRD. På grund av den placeringen finns det stor möjlighet att olja eller diesel kommer att falla på och skada borstarna och kontaktringar. Det är vad som hände med mig.
Om så är fallet, du kan köpa ett hölje som skyddar generator från olja eller diesel droppar från ovan.Re: Ingen laddning 300 CRD
Tack för svar med bilder.
Är det likadan generator på bilderna som i Crd?
Tips på bästa pris?
Är det likadan generator på bilderna som i Crd?
Tips på bästa pris?
2003 Ford F150 SVT Lightning , 2004 Chrysler PT Cruiser GT
Re: Ingen laddning 300 CRD
Yep, det är.
Från Tyskland 239 € + DHL frakt 20 €
http://www.ebay.de/itm/Lichtmaschine-Ge ... #vi-ilComp" onclick="window.open(this.href);return false;
Från Tyskland 239 € + DHL frakt 20 €
http://www.ebay.de/itm/Lichtmaschine-Ge ... #vi-ilComp" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ingen laddning 300 CRD
Provade bilen igen förra veckan, turen började utan laddning, och sen när jag startar den efter avslutat 1:a ärende så laddar den igen (14,6V), dock slutar den ladda efter cirka 5min.
Har inget som helst oljud från generatorn.
Ser man på de otäcka bilderna ovan så borde väl denna generator haft ett oljud, eller?
Funderar på ifall generatorn måste demonteras för vidare test, eller ifall man kan få den testad på plats?
Har inget som helst oljud från generatorn.
Ser man på de otäcka bilderna ovan så borde väl denna generator haft ett oljud, eller?
Funderar på ifall generatorn måste demonteras för vidare test, eller ifall man kan få den testad på plats?
2003 Ford F150 SVT Lightning , 2004 Chrysler PT Cruiser GT
Re: Ingen laddning 300 CRD
Nej, det var inget oljud, men det fanns en lukt av brinnande plast, eftersom en bågenflamma inträffade mellan börstarna.Peterkk skrev:så borde väl denna generator haft ett oljud, eller?
Re: Ingen laddning 300 CRD
Kan komplettera att laddning försvann för gott i höstas innan Pärlan ställdes in i sitt vinter-ide.
Mindes att jag för något år sedan hade diesel-läcka på returledningen rakt ovanför generatorn.
Ska tydligen finnas ett skydd i plast att eftermontera ovanför generatorn (?)
Beställde iallafall en ny generator ikväll på tyska Ebay
Mindes att jag för något år sedan hade diesel-läcka på returledningen rakt ovanför generatorn.
Ska tydligen finnas ett skydd i plast att eftermontera ovanför generatorn (?)
Beställde iallafall en ny generator ikväll på tyska Ebay
2003 Ford F150 SVT Lightning , 2004 Chrysler PT Cruiser GT
Re: Ingen laddning 300 CRD
Ja, det har en kod 04801798AA. Mer info här http://www.300cforums.com/forums/crd-el ... hroud.html" onclick="window.open(this.href);return false;Peterkk skrev: Ska tydligen finnas ett skydd i plast att eftermontera ovanför generatorn (?)
Re: Ingen laddning 300 CRD
Uppdatering:
Ny generator monterades i mars, laddning fungerar.
Bilen besiktades i mars och sen ställde jag av den, har stått parkerad hemma i torrt varmgarage.
Igår ställde jag på bilen, åkte till jobbet (15min)
När jag sen åker hem på kvällen tänds laddningslampan igen!!
Kollar spänningen i undermenyn och den är 13,9-14,0V, jämför med multimeter och får ungefär samma värde.
Stänger jag av motorn så sjunker spänningen snabbt ner till ca. 12,9V, så viss laddning finns, MEN laddningslampan lyser!
Vad kan vara galet ???
Mvh // Peter
Ny generator monterades i mars, laddning fungerar.
Bilen besiktades i mars och sen ställde jag av den, har stått parkerad hemma i torrt varmgarage.
Igår ställde jag på bilen, åkte till jobbet (15min)
När jag sen åker hem på kvällen tänds laddningslampan igen!!
Kollar spänningen i undermenyn och den är 13,9-14,0V, jämför med multimeter och får ungefär samma värde.
Stänger jag av motorn så sjunker spänningen snabbt ner till ca. 12,9V, så viss laddning finns, MEN laddningslampan lyser!
Vad kan vara galet ???
Mvh // Peter
2003 Ford F150 SVT Lightning , 2004 Chrysler PT Cruiser GT
Re: Ingen laddning 300 CRD
Mera ??
Igår så kom detta meddelande upp: "RKE Battery"
Kopplade ur batteriet och laddade det fullt inatt, idag kommer detta meddelade: "RKE Battery Low"
Någon som vet vad detta betyder?
Finns det ev. fler batterier i bilen?
https://www.dropbox.com/s/4h11293am11ja ... 8.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/1wpb7k7dbwkdb ... 7.jpg?dl=0
Får inte in bilderna, hur stor får en bifogad vara?
Igår så kom detta meddelande upp: "RKE Battery"
Kopplade ur batteriet och laddade det fullt inatt, idag kommer detta meddelade: "RKE Battery Low"
Någon som vet vad detta betyder?
Finns det ev. fler batterier i bilen?
https://www.dropbox.com/s/4h11293am11ja ... 8.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/1wpb7k7dbwkdb ... 7.jpg?dl=0
Får inte in bilderna, hur stor får en bifogad vara?
2003 Ford F150 SVT Lightning , 2004 Chrysler PT Cruiser GT
Re: Ingen laddning 300 CRD
Hej!
Enligt instruktionsboken (finns att hämta den amerikanska manualen kostnadsfritt på Chrysler.com under menyfliken "Owners") så betyder det att batteriet i fjärrdosan börjar ta slut, RKE = Remote Keyless Entry.
Konstigt med laddningen, vet du hur mycket den laddade när allting fungerade med den nya generatorn? Körde du den enbart en dag och därefter ställdes bilen av eller gick det ett par dagar med fungerade laddning?
Mvh
Enligt instruktionsboken (finns att hämta den amerikanska manualen kostnadsfritt på Chrysler.com under menyfliken "Owners") så betyder det att batteriet i fjärrdosan börjar ta slut, RKE = Remote Keyless Entry.
Konstigt med laddningen, vet du hur mycket den laddade när allting fungerade med den nya generatorn? Körde du den enbart en dag och därefter ställdes bilen av eller gick det ett par dagar med fungerade laddning?
Mvh
Re: Ingen laddning 300 CRD
Hej,
Jag hittade också till slut vad RKE står för, har tysk manual då jag hämtade bilen själv i Tyskland 1år gammal, så den läser jag inte, men hittade "RKE" på nätet.
Tog fram bilen i mars och fick hjälp av lokal verkstad med generatorbytet.
Hade bilen i trafik någon dag, allt funkade bra, laddspänning efter start ca. 14,4-14,5V,
som sen sjunker allteftersom batteriet blir fullt, alltså fullt normalt.
Ställde sen av bilen i garaget, med Ctec underhållsladdning påkopplad.
Ställde på bilen härom dan, och det funkade en dag, sen tändes laddlampan, dock så laddar den fortfarande 13,9-14,0V
Så några dagar funkade det.
Kollade felkoder och har en felkod i som gäller generator, kommer inte ihåg numret, och den går inte att släcka.
Kom på att backkameran la av också, men den kom igång idag när jag kopplade på batteriet efter laddning (?)
Bilen är för övrigt i "nyskick" aldrig vinterkörd, och sparsamt körd av mej på somrarna, har precis slagit om till 6500mil.
Jag hittade också till slut vad RKE står för, har tysk manual då jag hämtade bilen själv i Tyskland 1år gammal, så den läser jag inte, men hittade "RKE" på nätet.
Tog fram bilen i mars och fick hjälp av lokal verkstad med generatorbytet.
Hade bilen i trafik någon dag, allt funkade bra, laddspänning efter start ca. 14,4-14,5V,
som sen sjunker allteftersom batteriet blir fullt, alltså fullt normalt.
Ställde sen av bilen i garaget, med Ctec underhållsladdning påkopplad.
Ställde på bilen härom dan, och det funkade en dag, sen tändes laddlampan, dock så laddar den fortfarande 13,9-14,0V
Så några dagar funkade det.
Kollade felkoder och har en felkod i som gäller generator, kommer inte ihåg numret, och den går inte att släcka.
Kom på att backkameran la av också, men den kom igång idag när jag kopplade på batteriet efter laddning (?)
Bilen är för övrigt i "nyskick" aldrig vinterkörd, och sparsamt körd av mej på somrarna, har precis slagit om till 6500mil.
2003 Ford F150 SVT Lightning , 2004 Chrysler PT Cruiser GT
Re: Ingen laddning 300 CRD
Ja det kan vara lite svårt att förstå den boken då, om man inte kan tyska =)
Kan det vara batteriet som är skadat eller något, som orsakar laddningsfelet? Eller är det sådan otur att den nya generatorn är dålig?
Förresten, ang. bilduppladdningen så tror jag att gränsen för en bild är satt till 200 kB eller 250 kB, om man använder forumets bilaga-funktion.
Mvh
Kan det vara batteriet som är skadat eller något, som orsakar laddningsfelet? Eller är det sådan otur att den nya generatorn är dålig?
Förresten, ang. bilduppladdningen så tror jag att gränsen för en bild är satt till 200 kB eller 250 kB, om man använder forumets bilaga-funktion.
Mvh
Re: Ingen laddning 300 CRD
Finns ju (nästan) alltid tysk kompetens här i forumet.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
//JanR
VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Re: Ingen laddning 300 CRD
Jag har försökt hitta en kontakt (epost/telefon) till Valeo i Sverige, men inte lyckats, har ju 2års garanti på generatorn, säljaren i Tyskland svarar inte på epost.
Nån som har tips?
I övrigt inga förändringar med laddningen.
Nån som har tips?
I övrigt inga förändringar med laddningen.
2003 Ford F150 SVT Lightning , 2004 Chrysler PT Cruiser GT