Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

ang remskiva generator Chrysler T&C 2001

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
KalleKula30
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 okt 2013, 21:15

ang remskiva generator Chrysler T&C 2001

Hejsan nu har remskivan gett upp började låta fan och så lyser batteri lampan. Har tagit bort generatorn och känner på den att det är därifrån ljudet kommer. Så vart kan man få tag på en ny remskiva som inte är svindyr? kostar 3200 för en beg generator tyvärr.

MvH Kalle
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ang remskiva generator Chrysler T&C 2001

Tjena Kalle,

Kontrollera noga så att generatorn inte också är dålig utan enbart kopplingshjulet (som jag kallar det).

Att byta hjulet kräver specialverktyg så att man inte förstör det, räkna med ev. verkstadskostnad, men de kanske skiftar det kostnadsfritt.

Hjulet bör gå att köpa hos din lokala bildelskedja, hittade ingenting på hemsidorna men jag vet att jag såg det för några månader sedan, så det finns om man frågar är jag säker på.

Andra hemsidor jag hittade det på är ebay.com (alternator clutch pulley på engelska), bildelaronline24 osv.

Skulle du istället behöva köpa en ny generator så behöver du ta reda på vilken ampere som din nuvarande har, om klistermärket på generatorn har försvunnit så kan du kontakta Chrysler och ge dem ditt chassinummer så kan de nog skicka dig hela utrustningslistan från fabrik.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: ang remskiva generator Chrysler T&C 2001

3 200 kr för en begagnad generator? Verkar föreligga ett missförstånd.

Den här firman handlar jag på till bra priser.
Kanske inte rätt bil men slå dem en signal. De har flera vojjar inne.

http://www.blocket.se/ostergotland/Chry ... ?ca=14&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du vill ha en ny, kolla med American Racing i Linköping. Ring i dag, hämta i morgon om de inte skulle ha hemma.
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: ang remskiva generator Chrysler T&C 2001

Avenger skrev:Tjena Kalle,

Kontrollera noga så att generatorn inte också är dålig utan enbart kopplingshjulet (som jag kallar det).

...
  • Hänger inte med, kopplingshjul?

    Har skruvat på flera och det är en vanlig remskiva. Det är bara AC-pumpen som har en koppling.
    • generator.jpg
      generator.jpg (6.18 KiB) Visad 4506 gånger
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ang remskiva generator Chrysler T&C 2001

Vi kanske pratar om samma sak fast namnger dem olika:)

Det är ingen fast remskiva för då hade den inte kunnat bli defekt utan det är ett så kallat "frihjul" (jag brukar säga kopplingshjul men det namnet är nog inte så vanligt och lite missvisande).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
KalleKula35
SUV
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 24 okt 2013, 21:17

Re: Sv: ang remskiva generator Chrysler T&C 2001

Anders Ason skrev:3 200 kr för en begagnad generator? Verkar föreligga ett missförstånd.

Den här firman handlar jag på till bra priser.
Kanske inte rätt bil men slå dem en signal. De har flera vojjar inne.

http://www.blocket.se/ostergotland/Chry ... ?ca=14&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du vill ha en ny, kolla med American Racing i Linköping. Ring i dag, hämta i morgon om de inte skulle ha hemma.
Nej tror inte att det bar ett misstag kollade på bildelsbasen och det fanns bara 1 som passade mitt regnr och den kostade 3200. Fick tag på ett nytt hjul hos frej bildelar när jag sökte på nr som stog på frihjulsremskivan för 620kr var lite bändigt att få bort den gammla. Hoppas att nya kommer idag.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Snowman
Van
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 18:48
Ort: Uppsala

Re: ang remskiva generator Chrysler T&C 2001

Mekonomen tar 3744kr för en utbytes generator..
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
KalleKula35
SUV
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 24 okt 2013, 21:17

Re: Sv: ang remskiva generator Chrysler T&C 2001

Har nu monterat dit nya frihjulsremskivan och det funkar och blev nästan helt tyst... 690kr fattigare men det var det värt!

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ang remskiva generator Chrysler T&C 2001

Trevligt att det funkar bra! Skönt att det gick så fort också.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
KalleKula35
SUV
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 24 okt 2013, 21:17

Re: Sv: ang remskiva generator Chrysler T&C 2001

Avenger skrev:Trevligt att det funkar bra! Skönt att det gick så fort också.


Lyckan blev inte långvarig, hastighetsmätaren dog för frugan på väg hem från jobbet. Jag har gjort en kalibrering och allt funkar inga felkoder och inga felkoder men on-off mer än P1684 batteri varit av. Nu "hoppar" mätaren istället tills man lägger i växel. Tips?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ang remskiva generator Chrysler T&C 2001

Det kanske hör ihop med en hastighetssensor på växellådan i och med att den ändrar sig tills du fått i växeln. Vet du om växellådan hoppade ner till tvåans växel när mätaren slutade funka? Det gör den som säkerhetsåtgärd, den både startar i tvåan och kör max i tvåans växel. Men det bör visa någon felkod om det är en sensor, så det kanske är hela hastighetsmätaren isf som är dålig.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
KalleKula35
SUV
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 24 okt 2013, 21:17

Re: Sv: ang remskiva generator Chrysler T&C 2001

Hittade felet efter sökning på nätet och det var diodbryggan i generatorn som var tjuven så nu är det bytt igen och funkar som det ska :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ang remskiva generator Chrysler T&C 2001

Intressant att det hörde ihop med generatorn, fick du även några andra fel utöver hastighetsmätaren?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar