Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Byta vindruta på en voyager?

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
MidoNyk
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 aug 2011, 20:21

Byta vindruta på en voyager?

smackade in i en älg igår kväll. som tur var så tog jag bara huvudet med vindrutan, backspegeln och en liten buckla på a- stolpen . nu blev jag lite tvär för tydligen så täcker inte min försäkring detta och glasfirman tar 6 000 för att byta. så nu undrar jag är det möjligt att byta själv?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byta vindruta på en voyager?

Hej,

Det var roligt att höra att du inte skadat dig! Men tråkigt med bilen och älgen! :|

Jag tror rutan är ganska dyr om du inte bor i GBG eller Stockholm där vissa säljer ganska "billigt", annars måste du köpa från ett glasmästeri från Direktglas eller Pilkington.

Du behöver rutan + 2 limkit (dyra, säkert 800:-/2st), + primer + sågtråd för att såga av rutan + några handtag att hålla i + spett för att föra igenom sågtråden genom rutan + patronspruta.

Men men, det man kan undkomma med är ruta + lim + sågtråd + primer om man är finurlig med de andra grejerna, det behövs även rakbladskniv.

Allt detta blir nog ändå ganska dyrt och osäkert att göra första gången, man måste slå i rutan i limmet när den väl är pålagd, chansen är stor att den spricker och många tusen går åt pipan! :(

Mvh
USAbilforum.se
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
MidoNyk
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 aug 2011, 20:21

Re: Byta vindruta på en voyager?

jag bor i Nyköping.... de där lät invecklat plus att det e ju värmeslingor i framrutan så det gör väl det hela mkt värre. men dom ska ju ha 6000 på verkstan ska se vad det endast tar för montering om jag fixar en ruta själv. men hur får man enklast bort en vindruta från en begagnad bil utan att ha sönder den?
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Byta vindruta på en voyager?

Skippa värmeslingorna och köp en isskrapa istället :idea: .

Annars hårtork/värmepistol :P .
Användarens profilbild
MidoNyk
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 aug 2011, 20:21

Re: Byta vindruta på en voyager?

haha värmeslingorna i framrutan är ju det bästa med hela bilen haha nej men skämt åsido jag tror inte att enbart varmluftspiostol/hårtork fungerar eller? annars skulle väl framrutan flyga av vid en hård inbromsning en varm sommardag. men jag gissar på att det är här sågtråden kommer in ?
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Byta vindruta på en voyager?

Ja, du har naturligtvis rätt i att du ska såga igenom limfogen :shock: .

Men du behöver nog en medhjälpare :idea: .
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byta vindruta på en voyager?

Till att börja med, du kan EJ få bort en beg. ruta med värmeslingorna intakta, dom kommer att gå av men går att löda om. Men risken är stor, 99% att du som nybörjare kommer göra så att rutan spricker om du själv försöker plocka bort den, inte många som kan såga dän en ruta hel och behållen :( tyvärr..

Värmepistol fungerar absolut inte, limmet bakom rutan är bland det värsta som finns, det blir bättre än gummi så att säga.

Går helt okey att såga bort rutan själv men att lägga dit den i limmet är en annan femma, då behövs 2 personer.

Jag tror heller inte någon skrothandlare kan hjälpa dig med att såga bort rutan, risken är för stor att den spricker men man kan ju chansa vetja, dom kanske går med på att man ger det ett försök? :roll:

Men om du får bort rutan på bilen nu (såga bort den så att du inte får glassplitter i bilen), sedan rensar du falsen med rakbladskniv (ej ner till lacken utan lämna kvar 1-2 mm gammalt lim).

Efter du rensat allting så är den helt klar för påläggning av rutan, nu behöver du alltså pensla på en primer (aktivator som aktiverar limmet), sedan vänta 10 min och strö ut limmet i en jämn fog på 10 mm i diameter (skarvarna som blir i limmet fogar du ihop genom att dra med en skruvmejsel lämpligtvis, den kan du bara torka av därefter när limmet stelnat). Därefter när limmet är pålagt så måste rutan på ganska omgående, inom 1-2 minuter enligt mig när sista limmet är utlagt. Se till att tejpa upp kontakten för värmeslingorna så att den är utanför rutan mot motorrummet! När rutan är injusterad så ska man slå lite lätt på den så att den tar sig i limmet. Slå ej för hårt eftersom den spricker väldigt lätt, är ju vanligt lamellglas (inte som härdat glas som sidorutorna!).

Det du behöver i sådana fall är lite sågtråd, mät upp kanske 1,6 meter, sedan lite primer/aktivator + 2 limtuber (sika move-it) och bilrutan.

Du kan ju ta bilrutan och limmet från dessa om dom är billiga, fråga om offert:
http://www.blocket.se/stockholm/Vindrut ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Sågtråd + primer kan du nog få köpa billigt från glasmästeriet, fråga dem om lite av varje, ej hela förpackningar då primern/aktvatorn är svindyr!

Men som nybörjare måste jag nog ändå rekommendera att du lämnar jobbet åt glasmästeriet :(

Du kan ju spara mycket på kostnaden genom att göra falsen "startklar", rensa allting. Då bör du komma undan med minst 1 000:- kr :roll: ?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
MidoNyk
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 aug 2011, 20:21

Re: Byta vindruta på en voyager?

glasmästeriet skulle ha ca 2000 för demontering av min gamla ruta och montering av den nya rutan. så det är bara kruxet att få loss en hel ruta från en donatorbil.. eftersom jag ska åka till skroten och fixa nya rutan så behöver jag ju inte vara så försiktig om lacken runt om rutan med sågtråden tänkte jag.

men jag vet inte får väl åka o kolla vad som händer är inte jätte akut då det inte stör min sikt nämnvärt. bara irriterande plus att det ser förjävligt ut osen skulle väl blå keps vilja peka på mig för det.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byta vindruta på en voyager?

Okey :P

Men att få dän en beg. ruta blir svårt kan jag säga, men om du får försöka (utan risk för kostnad) för skroten så skulle jag ge det en chans ;)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
MidoNyk
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 aug 2011, 20:21

Re: Byta vindruta på en voyager?

tänkte kolla om det finns en med trasig ruta på för att öva först
Skriv svar