Sida 3 av 3

Re: Chevrolet malibu -79

Postat: tor 02 jul 2015, 14:46
av Mrdunde
hoppa över den, det kan slå dig dyrt :geek:

Re: Chevrolet malibu -79

Postat: tor 02 jul 2015, 21:31
av joni1988
Ska åka o kolla på en chevrolet camaro imorgon on den e kvar, så håll tummarna att den e bättre:)

Re: Chevrolet malibu -79

Postat: sön 05 jul 2015, 20:35
av joni1988
Kommer att kolla på en camaro -75 på tisdag, de blir spännande:) den har 350 motor o 350 låda. Ska man kolla nåt lite extra noga på den? Några svagheter förutom rost?

Re: Chevrolet malibu -79

Postat: sön 05 jul 2015, 23:50
av Avenger
Vad kul! Hoppas att den visar sig vara i utomordentligt bra skick så att du får en fin sommarbil (kanske även vinterbil?)! =)

Rent generellt så hade jag kollat upp så mycket historik som är möjligt,detta finns nog främst hos nuvarande ägare då det förhoppningsvis följt med vid varje försäljning, men en CARFAX kan också vara bra beroende på hur länge bilen varit i Sverige.

Rost är ju en stor punkt man bör kolla upp; undertill, inuti bilen, motorrum, bagage, dörrar.. ja överallt får man checka av detta, kan vara bra att ha tillgång till en lift, särskilt om det skulle visa sig bli aktuellt med ett köp, då kan man t ex. åka in till besiktningen och göra en bilkontroll som inte rapporteras till Transportstyrelsen (som en vanlig besiktning fast inriktad till folk som ska köpa just en beg. bil). Som skrivet tidigare i tråden, ha med dig en lämplig magnet och gå över bilen ifall den är spacklad, man vill inte ha ett alltför tjockt lager i och med att det troligen kommer spricka upp och därmed förstöra lacken osv.

En till sak som är bra med en bilkontroll är att besiktningen troligen har ganska bra erfarenhet av hur dessa bilar ska "kännas" och uppföra sig på vägen, särskilt nu under sommaren då det är säsong, nu har dom säkert haft inne en hel del jänkare på sistone så de kan säga bu eller bä om just den bilen verkar vara "OK".

Kolla så att el-systemet är i bra skick, är det mycket egendraget så ska det vara väl tilltagna kablar och inte några tunna.

Vätskor är givetvis en viktig punkt, särskilt automatlådeoljan, den ska vara fin i färgen och inte lukta något bränt och nivån ska inte vara varken för låg eller för hög.

Trevlig kväll!

Mvh

Re: Chevrolet malibu -79

Postat: mån 06 jul 2015, 13:12
av sverker
70-tals Camaro är enkla bilar, rosten är det främsta att se upp med och i övrigt kolla så att mekaniskt skick motsvarar pris och förväntningar. De mekaniska bitarna är billiga så om man kan meka skulle inte det avskräcka mig.

Re: Chevrolet malibu -79

Postat: mån 06 jul 2015, 13:21
av joni1988
Okej, ja den kommer att användas på vintern också:) okej, ska kolla efter rost extra noga då

Re: Chevrolet malibu -79

Postat: mån 06 jul 2015, 23:27
av sverker
De är direkt olämpliga som vinterbilar och kommer bara att göra att de rostar ännu snabbare, skaffa någon billig vinterbil istället och spara Camaro'n (eller vad det blir) till sommaren.

Re: Chevrolet malibu -79

Postat: tis 07 jul 2015, 01:17
av Avenger
Kan tänka mig att det är ett väldigt problem med en sådan RWD bil på halt underlag, den släpper nog i varje sväng tyvärr då den inte har antispinn, och det blir även svårt att få stopp på den då det heller inte finns någon ABS =(

Mvh

Re: Chevrolet malibu -79

Postat: tis 07 jul 2015, 05:27
av joni1988
Kommer att ha den som året runt bil, har haft cheva van på vintern de funkade fint:)

Re: Chevrolet malibu -79

Postat: ons 08 jul 2015, 00:09
av Avenger
Se till att köpa riktigt bra vinterdäck och rostskyddsbehandla/underredsbehandla bilen =)