Hej allihopa!
Här kommer lite uppdatering av hur det gick med bytet av belysningen i min klimatanläggning på mitt monster till Chrysler 300c , håll till godo
!
Jo, det som först såg ut att vara en enkel match visade sig vara allt annat än det. De beställda "original" lamporna till Chryslern från England var INTE original, de var 3W 12 V lampor gula med gröna gummihattar och små som attan.De som satt på kretskort var 5W 12 V och blåa. Det var också så att enligt Linkans länk så var det endast 5 st lampor som skulle bytas, på mitt kretskort var det 12!!
se bild.
- 12 Lampor
- DSC_0704x.jpg (116.08 KiB) Visad 7307 gånger
Jag tänkte att lampor som lampor så jag lödade fast de mindre lamporna på de utvalda ställena enligt länken och behöll de andra.När jag väl mätte strömmen genom lamporna visade sig att INGA lampor fungerade!
Där stod jag med fellampor och fel antal lampor och monterat isär alltihopa dessutom med ett trasigt kretskort( då borttagning och ersättning av lampor bränt vissa kretsar!):oops: Men vad tusan som tur var hade jag en plan B och det var att införskaffa ett begagnat kretskort från samma årsmodell av Chrysler HEMI 5.7 L dock sedan. Fick faktiskt hela boxen med alla korten i samt reglaget, hela härligheten dök upp dagen efter vilket var toppen!
- Här är den andra boxen!
Nu skulle jag bara behöva montera och koppla ihop allt och sen var det klart.... trodde ju jag alltså,,,
! jag var så ivrig så jag glömde bort att mäta strömmen i lamporna igen på det begagnade kortet och nu var allt monterat ock klart så det var hög tid att starta upp motorn och se resultatet!
Resultatet var att inga lampor lyste och att när värmerelaget testades så stod både höger och vänster på 20c. Då blåste det kallt
(närmare bestämt + 14 c på höger luftuttag) och 21 c på det vänstra! Jag skickade tillbaka det begagnade boxen och hoppade raskt på plan C. Ett något omständligare jobb men med beprövad gott resultat. Jag monterade in det gamla kretskortet igen( de med bränd krets till lamporna och testade att köra värme/ kyla reglagen och det gav rätt värden vilket var positivt. Dock hade jag ingen belysning varken till klockan eller klimatanläggningen. Men plan C baserades på att inte använda kretskortets lampor utan fixa ditt utomstående lampor!
Dessa lampor var beroende av egen ström som jag kopplade med hjälp av ett helt batteri med cigarett uttag.
- Jag fick in hela 6 st cigg uttag!Uttag 6 var reserverad till en förlängnings kabel ut till sätesboxen där jag har ett cigg uttag som står på hela tiden oavsett om bilen är igång eller ej.
Vips nu finns det ljus ...dock endast blått
- Testing Testing!
Jag passade också på att bygga in en vippströmbrytare med blå diod, så jag lätt kunde slå av strömmen och så byggde jag om konsolen så att den skulle bli lite mer retro kromad som på lite äldre amerikanare samt så fixade jag också till !airbags konsolen" mm så att jag skulle få något nytt och fräsch att njuta av. Resultatet ? Tja vad tycks?
( Obs! bilderna är tagna på natten sorry, så kvalitén är inte den bästa).
- Vippströmbrytaren med blå diod byggd på en Hemma gjord träplatta och wrappad med glitter wrap!
- Toppen tycker jag!..och allt funkar äntligen!
- Fint skall det vara!
- Här är en bild på arbetet med Chrysler emblemet på "airbag konsolen" Allt glittrar när solen ligger på!=) YES!
- Nu lyser det blått minsann! Det som ser ut som vita prickar vid bla växelspaken, är som det glittrar av blixten på kameran. =)
Synpunkter är alltid välkomna, kanske har just du upplevt samma sak eller?
Mvh
HEMI