Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Istället för Trans Sport

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
giggegubb
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 01 apr 2016, 22:48

Istället för Trans Sport

Det är bara att erkänna. Jag har blivit jänkarbil-frälst. Komforten och känslan slår allt. 8-)

Men nu sjunger vår Trans Sport från 98 på sista versen. Automatlådan krånglar. Så det är dags att hitta nåt annat. Behovet är minst två sittplatser, och så resten utrymme för burar att sätta hundarna i. Där har ju Trans Sporten varit super.

Eventuellt blir den en lite nyare Trans Sport. Eller också nån annan Cheva, och är det Uplander som gäller då? Andra tips, även kring andra jänkarmärken? Tacksam för all hjälp!
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Istället för Trans Sport

Utöver nyare TS och Uplander så är det bara Chrysler Grand Voyager som är i samma storleksklass.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Istället för Trans Sport

Vad gäller Chrysler Grand Voyager så hade jag rekommenderat årsmodell 2001 och framåt (samt med V6-motorn, antingen 3.3:an eller 3.8:an). Då är bilarna uppgraderade på de flesta punkter men framförallt så har automatlådan i princip nått sin topp sedan introduktionen i slutet av 80-talet, den är med andra ord väldigt "solid".

Hur stora är hundburarna? Det kanske fungerar med en SUV/Jeep utöver minivans? Bl.a. Jeep Grand Cherokee, Jeep Commander, Dodge Durango, Dodge Nitro, Dodge Journey, Chevrolet Tahoe, Chevrolet Suburban, Ford Explorer, Ford Expedition, Cadillac Escalade, Hummer H3, osv..

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
giggegubb
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 01 apr 2016, 22:48

Re: Istället för Trans Sport

Tack för kloka synpunkter. Ni kan detta...


Vi har ju 4 större burar och 2 mindre ( nej, vi har inga barn :) ). Fördelen med Trans Sport är att stolarna går att ta bort och så får man stort lastutrymme. Samtidigt använder vi knappast mer än säg 70% av "rymden". Finns det uppgifter nånstans om "antal liter lastutrymme" hos de bilar ni tipsar om, eller en uppfattning? Eller hur ska jag tänka?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Istället för Trans Sport

Hej igen!

Har du måtten på burarna? Volymen vad gäller lastkapaciteten i bilen spelar nog ingen större roll då bredd, höjd och längd måste stämma i övrigt.

Min första tanke är att en minivan kanske ändå är det bästa så att det blir lite utrymme kvar samt att sätena går att demontera helt och hållet (eller fälla ner under golvet som det går att göra på Chrysler Grand Voyager med Stow & Go). Hos SUV:arna/Jeeparna så kan man främst fälla ner sätena såsom i en kombibil eller liknande, men det funkar nog också beroende på hur stora burarna är.

Jag vet inte vad ni har för budget osv., men en Chrysler Grand Voyager Stow & Go 3.3 V6 2005-2007 hade nog funkat perfekt. Då slipper ni lyfta in och ut sätena om ni skulle behöva dem samt att sätena inte behöver ta upp någon plats i garaget (eller där ni förvarar dem).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
giggegubb
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 01 apr 2016, 22:48

Re: Istället för Trans Sport

Avenger skrev:Hej igen!

Har du måtten på burarna? Volymen vad gäller lastkapaciteten i bilen spelar nog ingen större roll då bredd, höjd och längd måste stämma i övrigt.

Min första tanke är att en minivan kanske ändå är det bästa så att det blir lite utrymme kvar samt att sätena går att demontera helt och hållet (eller fälla ner under golvet som det går att göra på Chrysler Grand Voyager med Stow & Go). Hos SUV:arna/Jeeparna så kan man främst fälla ner sätena såsom i en kombibil eller liknande, men det funkar nog också beroende på hur stora burarna är.

Jag vet inte vad ni har för budget osv., men en Chrysler Grand Voyager Stow & Go 3.3 V6 2005-2007 hade nog funkat perfekt. Då slipper ni lyfta in och ut sätena om ni skulle behöva dem samt att sätena inte behöver ta upp någon plats i garaget (eller där ni förvarar dem).

Mvh
Tack igen! Bilen är på mecken nu, så exaktamåtten har jag inte, men de fyra storburarna går exakt in två bredvid varandra (två öppnar framåt och två bakåt i bilens längdriktning), och småburarna ovanpå. "Sehåryslern" som grannens bekant brukade säga :P är nog ett bra alternativ. Tänker lägga 50K på bilen så det räcker en bit. Ska läsa på här forumet om den.

Fö när det gäller sätena. Senaste besiktningen glömde jag montera tillbaks stolarna, och förväntade mig lite "dålig stämning" pga detta. Nejdå, enligt nya regler 2016 behövde inte dessa återmonteras vid besiktning - skönt att slippa det släpandet.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Istället för Trans Sport

Absolut billigaste alternativet är en annan TS med färre mil i bra skick, de kostar ju inte så mycket. Risk för otur har man med alla bilar..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Istället för Trans Sport

Det är riktigt gott om utrymme, härlig körkänsla och solid konstruktion hos Chryslern, jag hade nog valt en sådan. Som du märker så favoriserar jag bilmodellen en aning, men givetvis är Trans Sport likvärdig, fast enligt mig så är drivlinan snäppet hållbarare hos Chrysler (2001-), samt att designen (exteriör och interiör) är mer modern om man nu inte väljer en Uplander. Chrysler är ju för övrigt "uppfinnaren av minivans" =)

Med 50 tusen så kommer du en bra bit och kan få en väldigt fin bil! Dock tror jag inte du behöver använda hela budgeten om du inte hittar en redig lågmilare. Kom ihåg en viktig sak om Grand Voyager, har automatlådan servats någon gång så måste dom ha använt en olja som är märkt ATF+4, annars är det i princip kört, livslängden på lådan har i så fall minskat drastiskt!

Ang. sätena så tänkte jag mer på om ni ibland behöver använda dem, då är det smidigt med Stow & Go, samt att man som sagt inte behöver ha dem i garaget eller dylikt (de tar upp en del plats).

På Besikta.se finns lite att läsa om kraven på sätena, dock verkar inte Bilprovningen eller de andra besiktningsföretagen ha med denna info ännu:

https://besikta.se/kundtjanst/fragor-oc ... -vara-med/

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar