Sida 1 av 1

För hög co-halt Fleetwood -94

Postat: sön 24 apr 2016, 20:10
av Stefan_Vetlanda
Besiktade i fredags och fick en tvåa på för hög CO-halt vid förhöjd tomgång. På tomgång är värdet 1,0 och vid 2500varv är det också 1,0 ska vara 0,3.
Tar tacksamt emot tips om vad felet kan vara.

Fick också två på chassienumret som de inte kunde läsa. Nån som vet om det finns instansat nånstans från fabrik. På min har man stansat in det i höger hjulhus fram men det syns bara en siffra!

Re: För hög co-halt Fleetwood -94

Postat: sön 24 apr 2016, 22:25
av Avenger
Hej!

Vad fick du för värden på de övriga punkterna vad gäller avgaserna?

Angående chassinumret så kan jag tyvärr inte svara på om det finns något mer instansat nummer. Instruktionsboken (går att hämta kostnadsfritt på my.cadillac.com) beskriver endast placeringen av VIN-nr/chassinumret på förarsidan längst ner vid framrutan samt på registreringsbeviset. Det finns dock säkert något mer nummer någonstans men frågan är då vart detta sitter samt om det fortfarande är läsbart (det kanske också har rostat). Kolla under bilen om du har möjlighet till det samt i motorrummet.

Vad står det att chassinumret ska vara placerat på din bil hos Transportstyrelsen, är det i höger hjulhus fram eller står det inga uppgifter om detta överhuvudtaget? Har ni letat noga i motorrummet?

Det låter dock som att du troligtvis kommer behöva stansa in ett nytt nummer och då måste man göra en registreringsbesiktning, ofta räcker det dock med en förenklad registreringsbesiktning som endast avser ett nytt instansat chassinummer, förutsatt att fordonets identitet går att fastställa utan tvivel. Det borde dock inte vara några problem om jag får gissa. Går det däremot inte att fastställa bilens identitet av någon anledning så behövs ett intyg från tredje part, t ex. biltillverkaren, Larmtjänst, osv.

Du har säkert redan fått dessa papper (eller några liknande) från besiktningen, där finns utförlig info:

http://www.bilprovningen.se/download/18 ... nummer.pdf

Om det blir så att du behöver stansa in ett nytt chassinummer så kan du göra detta själv eller kontakta en verkstad som har stansverktyg. Vill du göra det själv så finns stansar med höjden 8 mm att köpa på t ex. Clas Ohlson (höjden måste för övrigt vara minst 7-8 mm). Du kommer även behöva en tung hammare för att få bra med kraft (1-2 kg slägghammare). Glöm inte att rostskydda efteråt!

När du sedan registreringsbesiktigar bilen så kan du ta med så mycket dokumentation som möjligt för att det ska bli lättare för dem att fastställa fordonets identitet så att du därmed undviker en fullständig registreringsbesiktning. Exempelvis kvitto på inköp av bilen, ev. sparad försäljningsannons, kontakt med tidigare ägare/säljare, kvitton på inköp av reservdelar/tillbehör, CARFAX-rapport, m.m. Det kan även vara bra att leta upp alla klistermärken på bilen där chassinumret står skrivet (leta i bagaget, under sätena bak, osv.) samt försök att rengöra det befintliga stansade chassinumret med rostlösning för att se om det går att läsa av någon mer siffra/bokstav.

Mvh