Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Laga hjullager på Chevrolet Trans Sport -00 ?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
BamZe
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 12 nov 2011, 20:26

Laga hjullager på Chevrolet Trans Sport -00 ?

Tjenare!
Köpte nyligen en Cheva Trans Sport 00a. Bilen har stått sedan sista besiktningen och nu fick
jag en 2a på hjullagerna fram. Och visst, bilen låter fruktansvärt över 30km i timmen. Men de låter
inte mer eller mindre när man svänger. Utan samma rasslande hela tiden.

Med tanke på bilen inte rullat mer än 20 mil sen senaste besiktningen då gubben som ägde
den dog 2 dagar efter besiktningen och har stått i garage sedan dess. Så de känns lite konstigt
att hjullagerna går "sönder" av att bara stå still. Så min tanke är om de går att smörja upp dom ?

Dränka dom i ett oljebad eller något ? För dom kostar 1500kr styck så de hade ju varit kanon
om man kunde laga dom lite

Mvh

Bild
Senast redigerad av Avenger den lör 12 nov 2011, 20:51, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Modell samt årtal glömdes i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Laga hjullager ?

Lagret är nog dåligt, tyvärr :(

Det är lätt att sådant glöms bort på bes.. glappar hjulet något om du rycker i det?

Det finns billiga hjullager på ebay.com, runt 500:- kr inkl. frakten:

http://www.ebay.com/itm/NEW-FRONT-WHEEL ... 2565d88ba7" onclick="window.open(this.href);return false;

För jag antar att du har FWD? :) Och inte 4WD?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Laga hjullager på Chevrolet Trans Sport -00 ?

En till grej, det går inte att serva lagrena på den bilen, dvs. smörja upp eller liknande, man måste tyvärr byta hela hjullagret =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BamZe
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 12 nov 2011, 20:26

Re: Laga hjullager på Chevrolet Trans Sport -00 ?

Tjena!
Woow de var ingen dålig service!!
Tack så jätte mycket. Jag har fwd de är korrekt.
Fick pris på 1400 st i Sverige. Men får ringa lite vänner o
Kolla om de är säkert o beställa från Staterna. Aldrig
Gjort de. Passar din länk både hö och vä?

Har du möjlighet o hitta fjäderbenslagring vä fram
Till mig?

Med vänlig hälsning,
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Laga hjullager på Chevrolet Trans Sport -00 ?

Jag har beställt många gånger från ebay och aldrig blivit "lurad".

Den länken jag skickade visar att säljaren skickar från Detroit i USA, så du bör ha hjullagret inom 5-7 arbetsdagar!=)

Du behöver bara ett PayPal-konto + Ebay-konto, sedan är det klart! Ebay.com äger PayPal-betalningstjänst så det kan inte bli mycket säkrare :)

Lagret passar vänster eller höger sida fram, det är samma reservdel till bägge sidorna.

MEN, tänk på en sak! Lägg på tull och moms på varuvärdet om det överstiger ett par hundra kronor ..så man kanske får betala 100-200:- kr extra här i Sverige när Posten levererar delen till din dörr, då betalar man kontant på kronan, det går ej att betala det med kort. Annars levererar dom delen till ditt närmsta utlämningsställe, t ex en ICA-butik eller liknande så får du hämta paketet där.

För andra reservdelar så finns det butiker i USA såsom rockauto.se, autopartswarehouse.com osv.. dom sidorna är ungefär som Mekonomen är för oss i Sverige.. ska kolla upp fjäderbenslagringarna..

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Laga hjullager på Chevrolet Trans Sport -00 ?

Kanske detta är intressant:

http://www.ebay.com/itm/Front-Strut-Mou ... 5ae360f3e5" onclick="window.open(this.href);return false;

Pris under 400:- inkl. frakten =)

Har du nivåkontroll på bilen?, bara undrar :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BamZe
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 12 nov 2011, 20:26

Re: Laga hjullager på Chevrolet Trans Sport -00 ?

Tjena!
Första gången ja blivit så väl bemött på ett forum ska jag säga!
Jag är helt ny på att beställa från staterna, så imorgon ska jag
åka hem til en bekant som har konto som ska beställa de du länkar.
Jag tror de är nivå reglering bak. För när vinterdäck låg där
bak lät de som de pumpades upp. Och de finns en typ strömbrytare
I ett litet fack på vänstersidan där bak.

Jag tror du har länkat rätt men måste bara kolla en gång extra
så de blir rätt.

Cheva trans sport -99 utplockad 00. Automat, framhjulsdriven, sv såld.

Behöver vä+hö hjullager fram och fjäderbenslagring vä fram :)

Tack än en gång för din fina hjälp och service
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Laga hjullager på Chevrolet Trans Sport -00 ?

Hej,
värt att notera är att det gjordes vissa ändringar mellan årsmodell 99 och 00 men ingenting på själva chassiet vad jag vet. Din bör då vara en 99'a även om den är uttagen 00. Lättast är det att se skillnad på dem på instrumentpanelen:

00-05 instrument ser ut så här:
Bild

Jag hittar ingen bra bild på 97-99 men de har en varvräknare till vänster och mindre temp och tank-mätare till höger. Modellen heter Chevrolet Venture i USA, finns också som Pontiac Montana och Oldsmobile Silhouette, vilket underlättar att veta när man ska beställa delar. Jag köper i stort sett alla delar från USA, antingen från rockauto eller ebay och det har fungerat bra. Oftast ungefär halva priset inklusive frakt, tull och moms jämfört med att köpa här men kom ihåg att lägga till det när du jämför.
Användarens profilbild
BamZe
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 12 nov 2011, 20:26

Re: Laga hjullager på Chevrolet Trans Sport -00 ?

Tjena
Den bilden du la upp var inte rätt. Jag har varv räknare till vänster :)
Den är 99a men i trafik 2000. Så de är nog jag som yrat ihop de :)

Imorgon ska de beställas saker :)
4300 för sakerna i Sverige plus 1500 för jobbet utan kvitto eller 3500 för jobbet med
Kvitto :) Inget svårt val..köp från USA o 1500 för montering
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Laga hjullager på Chevrolet Trans Sport -00 ?

Om du behöver byta fjäderbenslagringen så kan det vara värt att köpa ett komplett fjäderben istället, då får du också ny fjäder och ny stötdämpare och alltihop färdigmonterat. Om du ska byta bara fjäderbenslagringen så måste du ta isär fjäderbenet och sedan måste fjädern tryckas ihop för att man ska kunna skruva ihop det vilket inte är helt ofarligt. Nackdelen är att de är ju tyngre så det blir mer i frakt och du bör byta på båda sidor så att de är lika.

Jag planerar att byta mina till våren och då köpa kompletta Monroe fjäderben, $123 / styck från Rockauto. Bytte stötdämpare bak nu i höstas men det märks att fram börjar också bli dåliga.

Som alltid på de här bilarna rekomenderar jag att hålla koll på kylvätskenivån och hur oljan ser ut, det är ett vanligt fel att insugspackningen börjar läcka så att kylvattnet rinner ner i motoroljan och det är inte alls bra.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Laga hjullager på Chevrolet Trans Sport -00 ?

BamZe skrev:Tjena
Den bilden du la upp var inte rätt. Jag har varv räknare till vänster :)
Den är 99a men i trafik 2000. Så de är nog jag som yrat ihop de :)

Imorgon ska de beställas saker :)
4300 för sakerna i Sverige plus 1500 för jobbet utan kvitto eller 3500 för jobbet med
Kvitto :) Inget svårt val..köp från USA o 1500 för montering
Det var inget svårt val då! :) =D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BamZe
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 12 nov 2011, 20:26

Re: Laga hjullager på Chevrolet Trans Sport -00 ?

sverker skrev:Om du behöver byta fjäderbenslagringen så kan det vara värt att köpa ett komplett fjäderben istället, då får du också ny fjäder och ny stötdämpare och alltihop färdigmonterat. Om du ska byta bara fjäderbenslagringen så måste du ta isär fjäderbenet och sedan måste fjädern tryckas ihop för att man ska kunna skruva ihop det vilket inte är helt ofarligt. Nackdelen är att de är ju tyngre så det blir mer i frakt och du bör byta på båda sidor så att de är lika.

Jag planerar att byta mina till våren och då köpa kompletta Monroe fjäderben, $123 / styck från Rockauto. Bytte stötdämpare bak nu i höstas men det märks att fram börjar också bli dåliga.

Som alltid på de här bilarna rekomenderar jag att hålla koll på kylvätskenivån och hur oljan ser ut, det är ett vanligt fel att insugspackningen börjar läcka så att kylvattnet rinner ner i motoroljan och det är inte alls bra.
Gokväll!
Tack för tipset, men jag tänkte bara byta fjäderbenslagringen. Tycker de är dyrt nog att göra de :)
Jobbet plus delarna kostar ju lika mycket som gav för bilen då de är en dödsbo som sålde den. Så man
kan säg jag gjorde ett klipp :) 6500:- kr och nästan full tank, nya good year, sprillans ny grill i kartong (sport grill) tror jag, extra framlampor, sidoblinkers fram, baklampor, en massa delar extra då gubben haft 2 st men den ena blev skrot :)

Så jag känner inte jag vill spåra iväg och lägga för mycket pengar på den innan den gått igenom besiktningen :) Sjukt att den blev besiktigad i Mars, och stått sen dess, och nu gick den inte igenom pga hjullager och fjäderbenslagringen. Tycker inte de borde gå sönder i garaget av att den står...hmm

Tack för all hjälp boys!

mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Laga hjullager på Chevrolet Trans Sport -00 ?

Du var uppe tidigt! :D

Hoppas det går bra med beställningen av delarna :P

Det lät som ett bra pris för bilen! :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BamZe
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 12 nov 2011, 20:26

Re: Laga hjullager på Chevrolet Trans Sport -00 ?

Godmorgon!
Ja, jag hade precis kommit hem från jobb, jag kör Taxi i Skåne ju :)
Så egentligen jobbar jag till 05.30 men de dog ut så jag åkte hem och knäckte en kall
öl och käka lite chillinötter istället. De är mycket bättre :)

Ja, nu tänkte jag åka och tvätta bilen och fotografera den lite. Tänkte slänga upp
en projekt tråd här :) så ni kan följa mig :)
Sen kl 13-14 tiden ska jag träffa kompisen som har en Camaro som beställer
från staterna varje månad. Så får han hjälpa mig, ja fattar ju nada hur man gör :)


Mvh bamze
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Laga hjullager på Chevrolet Trans Sport -00 ?

Hehe :D

Då har du sovit nu antar jag! :D

Ska bli roligt att se bilen, den verkar vara i bra skick vad man kan se på den lilla bilden i signaturen? :P

Det går nog bra att beställa delarna =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar