Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Vision-tråden

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Dubbelkolla med säljaren så det är rätt prylar, ibland kan det bli felskrivet i annonserna.

Delarna till avgassystemet handlar du nog bäst hos din närmsta aukt. handlare, är svårt eller dyrt att få tag i sådant någon annanstans har jag märkt, då de flesta säkert köper universal eller något där likt så finns det inte mycket original att välja på.

Kollade ett par länkar snabbt, TPS:en beskriver dom som olika mellan åren 93-96 och 97, du hade en på gränsen eller var det helt och hållet 97, minns inte riktigt. Sök efter din bilmodell och ordet TPS så kommer det en lista med ett tiotal.

Tändkablar var dåligt med till 3.5 an, varför vet jag inte, kanske tittade för snabbt på ebay.com, här är en länk http://www.ebay.com/itm/ACDelco-16-806K ... ed&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false; , stiften kan man kolla upp artikel nr på någon av tändstifttillverkarnas hemsidor, dom har mycket bra listor, här hittade jag NGK på ebay.co.uk dvs. England efter att ha kollat NGK's officiella hemsida och sökt upp bilen i deras produktlista http://www.ebay.co.uk/itm/6x-NEW-NGK-V- ... 35bf9c4bcf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Fint :)

Bra länkar. Är osäker på motorn men bilen är reggad som 96'a.

Btw, har en vision -94 samma bromsskivor bak som en 96'a?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Jag minns något om att vattenpumpen var av en övergångsmodell på din bil, kolla för säkerhets skull vilket modellår innan du kollar efter TPS.

Med referens till reservdelskedjor såsom Hansen Racing så listar dom samma bromsskivor bak till samtliga årsmodeller av Vision.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Avenger skrev:Jag minns något om att vattenpumpen var av en övergångsmodell på din bil, kolla för säkerhets skull vilket modellår innan du kollar efter TPS.

Med referens till reservdelskedjor såsom Hansen Racing så listar dom samma bromsskivor bak till samtliga årsmodeller av Vision.
Ok, det var ju bra :)

Har bilen någon ladtkännande ventil till bromsarna som kan strula?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Hej!

Gissar på att det inte finns någon sån ventil, endast den vanliga fördelningsventilen som delar upp bromsverkan till mer där fram än där bak. Men kolla runt lite under bilen om du hissar upp den en bit och inspekterar runtom.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Avenger skrev:Jag minns något om att vattenpumpen var av en övergångsmodell på din bil, kolla för säkerhets skull vilket modellår innan du kollar efter TPS.

Med referens till reservdelskedjor såsom Hansen Racing så listar dom samma bromsskivor bak till samtliga årsmodeller av Vision.
Vilket moment ska hjullager bak spännas med? Är ganska akut.
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Det löste sig.

Annan fråga, passar fälgar från en Chrysler 300C, på Chrysler Vision?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Drog du åt dom på känn (gjorde jag på hjulnaven)? Menar du centrummuttern eller de bultar som håller navet? Har själv kört på vad jag tycker är lagom, med säkerheten i fokus när det gäller något sådant. Fast gäller det motordetaljer som är viktiga att få rätt moment så får man ta till en momentnyckel oftast.

300C har 5x115 så det är inte rekommenderat vad jag har läst fastän det bara skiljer marginellt från Vision som har 114,3, om man nu ser på bultcirkeln först och främst:(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Aha. Ok.

Det löste sig med lagret.

En annan fråga, hur justerar man in handbromsen så den tar högre upp?

Fråga 2: vad säger din manual om enklaste sättet att byta höger "downpipe"?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Det brukar sitta justerskruvar på de flesta bilar, när man öppnat upp och kommer åt backarna. Men kontrollera även vid parkeringsbromshandtaget hur det ser ut, om det är spänt nog. Det jobbiga är att det kan vara svårt att komma åt backarna för att enbart justera, om de inte bytts ut på länge.

Det ska nog gå bra att hissa upp bilen på ett säkert sätt och demontera grenrören underifrån, om jag får gissa. Men som sagt, rostiga bultar kan sätta stopp även här, så man får ta det försiktigt för man vill inte dra av en bult. Förvärm och spraya rostlösning hjälper till.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Avenger skrev:Jag minns något om att vattenpumpen var av en övergångsmodell på din bil, kolla för säkerhets skull vilket modellår innan du kollar efter TPS.
Ja 96´ans vattenpump passar ej på min motor, men det behöver ju inte betyda att bilen eller motorn är en 97´a, det kan ju lika gärna vara att reservdelskedjorna inte har riktigt koll på grejorna? Så hur kan man på ett exakt sätt, få fram exakt vilken tps det är till min bil? Så jag inte köper fel? Eller få fram exakt årtal på bil eller motor?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Hej.

Kolla första datumet i trafik så kan det ge en indikering, slutet av året brukar vara senare modellår/året efter.

Ja precis, jag läste någonstans att 96:an kunde ha den nyare pumpen också, så det kan vara en 96:a i övrigt.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Chrysler Vision-tråden

Så, sista problemet innan godkänd besiktning, detta börjar irritera mig ganska så mycket nu.

Verkstan i Malmö uppgav sist jag var där att det fanns felkod på TPS, jag har ingen varningslampa som tänts så jag kan inte själv kontrollera om det stämmer. Men på besiktningen får jag hela tiden lambdavärde 1.06, och det får vara som mest 0.97-1.03 har jag för mig. 0.97 är då fet blandning och 1.03 eller högre är mager blandning, så motorn går magert.

När jag kör i ca 40 och håller jämn gas, så kan den börja rycka och pendla i varvet. Saktar jag in för snabbt vid stopp så kan den pendla till ett par gånger för att sedan stanna helt så att man får starta den igen.

Idag på besiktningen så stod bilen på tomgång och när man satt i den så kände man tydligt hur den "hoppade/gungade/ryckte" typ som att den misständer eller nåt.

Felaktig tps kan väl få den att bete sig konstigt, men kan den även orsaka mager blandning?
Downpipen ska vara tät nu vad jag vet, kan tycka mig höra fladdrande ljud ibland när man står eller kör när en husvägg på höger sida med rutan nere, men ändå betydligt mindre än tidigare och tidigare låg lambdavärdet på 1.04 till 1.05. Så inget har förbättrats av att täta downpipen och byta flänsbrickan. Vilket får mig att tro att problemet egentligen inte legat där alls?

Och nu idag så sprutade jag startgas på alla slangar och grejor jag kunde hitta i motorummet, som jag kunde komma åt, utan en enda tillstymmelse till ökat motorvarvtal. Så med det får jag väl anta att det inte läcker nånstans?

Så hur fan kommer jag fram till vad det är som gör att motorn går magert? Jag har slut på idéer och har en vecka på mig tills nästa besiktning. Och det lär ta längre tid att beställa hem en ny TPS från USa, förutsatt att jag får tag i rätt modell.

Hur hittar jag orsaken till mager blandning?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Felet med att den går ryckigt och stannar kan ha med TPS-givaren att göra. Jag hade provat köpa sensorn till en årsmodell 96. Jag minns inte vad som skrivits tidigare i tråden, men det jag tycker är konstigt när jag letar efter en sensor från olika onlinebutiker är att vissa säljare beskriver att 96-97 passar och andra skriver 93-96 och 97 separat, jobbigt att det är olika precis mellan de åren.

Se om du hittar några siffror på den befintliga sensorn som du kan jämföra med, de kan vara gömda bakom smuts då den troligtvis suttit där sedan bilen var ny.

Försök att vara två personer för att lokalisera ev. läckage i avgassystemet, jag hade hållit för längst bak på avgassystemet med något värmetåligt material och höra om de pyser någonstans om man lägger sig ner och lyssnar överallt.

Hoppas det går bra.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar