Tacksam för tips o synpunkter på att tanka E-85 i en Chevrolet Trans sport -00 som precis passerat 20000 mil.
Har förut provat på en BMW 525-93 , och där var det inga problem att tanka 50-60% E-85.Tyckte att bränslepumpen lät lite ansträngt ibland.Det avhjälpte jag med att hälla i lite Tripak blandat med helsyntetisk
2-takts olja.
Har en bekant som sa att USA-bilar är som gjorda för att köra på Etanol eftersom deras motorer klarar olika oktantal.
Det jag är orolig för är tex brända ventiler,kärvande bränslepump m.m , m.m !
Anledningen att "blanda" är mest nyfikenhet eftersom jag kör väldigt lite med den bilen ( 5-600 mil /år ),
men har ingen lust att förstöra nåt.
Jag kollad på nån Preem-sida vilka bilar som kan köras på Etanolinblanding,och då nämdes inte varken Trans Sport eller Uplander.
Hoppas på samma snabba och "kloka" svar som jag fått i tidigare "trådar".
Tanka E-85 i Trans Sport som gått över 20000 mil
Annons
Re: Tanka E-85 i Trans Sport som gått över 20000 mil
Uplander ska vara flexifuel på både 3,5l och 3,9l-motorerna. 3.4'an i Trans sporten har aldrig funnits med officiellt stöd för etanol.
Däremot så är det ju som med alla andra motorer antagligen möjligt att köra den med en viss etanolinblandning men jag har inte provat. På min motor satt det en extra elektronikbox på kabeln till insprutarna, dock var den för att den gått med LPG, men det finns produkter enl samma princip för att köra på E85.
Kolla t.ex. denna tråd från automotive forum:
http://www.automotiveforums.com/vbullet ... p?t=744084" onclick="window.open(this.href);return false;
Däremot så är det ju som med alla andra motorer antagligen möjligt att köra den med en viss etanolinblandning men jag har inte provat. På min motor satt det en extra elektronikbox på kabeln till insprutarna, dock var den för att den gått med LPG, men det finns produkter enl samma princip för att köra på E85.
Kolla t.ex. denna tråd från automotive forum:
http://www.automotiveforums.com/vbullet ... p?t=744084" onclick="window.open(this.href);return false;
I dagsläget så har mera Etanol blandats i standardbensinen (95 oktan).
Så det du ev får göra är att köra med mindre blandning e85-95.
Börja litet å stega uppåt och känn efter hur bilen beter sej.
Min GMC (Astro) fick hicka när jag körde 40/60 e85/95.
Motorlampan tändes och började dra 1.5 L/mil (Limp mode)
Och som Sverker säger, de flesta bilar med insprutning kan köras med e85.
Det är mest blandförhållandet som räknas.
BARA E85 kommer inte att funka.
Risken för att bränslepumpen lägger av finns för alla äldre bilar eg.
De är ju inte gjorda för detta bränsle..
Alla som försöker borde ju veta att allt kan hända för pumpen får jobba extra.
Även spridarna kan få jobba hårdare och kanske inte räcker till (beroende på modell).
Det är väl i det läget som man kan oroa sej för knackningar osv.
Och var nog därför som min inte klarade av detta..
Jag tycker dock inte att du behöver detta om du ändå kör så lite med bilen.
Tyvärr vet jag inte hur lätt det är för e85 att "dunsta" eller
vad som händer när det står "blandat" för länge.
Så vid så lite körning skulle inte JAG blanda.
Så det du ev får göra är att köra med mindre blandning e85-95.
Börja litet å stega uppåt och känn efter hur bilen beter sej.
Min GMC (Astro) fick hicka när jag körde 40/60 e85/95.
Motorlampan tändes och började dra 1.5 L/mil (Limp mode)
Och som Sverker säger, de flesta bilar med insprutning kan köras med e85.
Det är mest blandförhållandet som räknas.
BARA E85 kommer inte att funka.
Risken för att bränslepumpen lägger av finns för alla äldre bilar eg.
De är ju inte gjorda för detta bränsle..
Alla som försöker borde ju veta att allt kan hända för pumpen får jobba extra.
Även spridarna kan få jobba hårdare och kanske inte räcker till (beroende på modell).
Det är väl i det läget som man kan oroa sej för knackningar osv.
Och var nog därför som min inte klarade av detta..
Jag tycker dock inte att du behöver detta om du ändå kör så lite med bilen.
Tyvärr vet jag inte hur lätt det är för e85 att "dunsta" eller
vad som händer när det står "blandat" för länge.
Så vid så lite körning skulle inte JAG blanda.
Tack till:
Avenger på USABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
Det finns många olika boxar man kan koppla in, och det är egentligen jätteenkel elektronik men om man ska göra det lite bättre vill man också känna av lambdavärde så att den kan självreglera beroende på etanolblandning och ha en kallstartfunktion. Det vanligaste är att koppla in direkt på kablarna till insprutarna, kontakten heter delphi på de som sitter i den här motorn.
- Klyktattar'n
- Station Wagon
Har en -99 Trans Sport och jag brukar behöva tanka E85 vid besiktningar, annars får jag fel HC-värde. Då har det blivit c:a 10 liter bensin + c:a 30-40 liter E85. Jag har inte märkt något problem alls. Men jag kör annars bara med bensin.
Jag misstänker att bränslesystemet inte mår så bra av att alltid köras på E85 eftersom det inte är anpassat till det. Sen är det ju så att nu på vintern är inblandningen av bensin högre i E85 för att förbättra kallstarten.
Jag misstänker att bränslesystemet inte mår så bra av att alltid köras på E85 eftersom det inte är anpassat till det. Sen är det ju så att nu på vintern är inblandningen av bensin högre i E85 för att förbättra kallstarten.
Per N