Välkommen till USAbilforum, ett inofficiellt forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller och märken, här kan du diskutera om din USA-bil och annat inom ämnet. Trevlig vistelse.

Snabbguide - Bilimport från USA

Bild

En kortfattad guide om hur man importerar en bil från USA till Sverige

Notis! Denna guide finns även att läsa på hemsidan www.usabilimport.se.

Första frågan man kan ställa sig är "Varför överhuvudtaget importera en bil från USA?" Svaret är ofta "det breda utbudet och de lägre priserna", främst om det gäller en bil som är ovanlig här i Sverige. Man importerar med andra ord ingen Chrysler Stratus eller liknande bilmodell från USA, det lönar sig helt enkelt inte om man nu inte bestämt vill ha den amerikanska modellen av den bilen, dvs. Chrysler Cirrus, men då importerar man inte för prisets skull eftersom det blir dyrare.

Guiden beskriver import av begagnade personbilar, pickuper och veteranbilar/samlarfordon (bilar äldre än 30 år) från USA (privatimport, ej flyttgods!) med hjälp av ett fraktbolag (på engelska: freight forwarder). Vidare beskrivs både alternativet att du själv reser till USA och genomför köpet eller att du hanterar hela affären hemifrån via datorn och telefonen.

Då börjar vi, steg för steg:


1. Det första du behöver göra är givetvis att bestämma dig för vilken bil du ska köpa, du kanske har fastnat för en äldre jänkare, ett modernt vrålåk eller en fet pickup truck? Eller helt enkelt en vanlig udda bil?






2. Leta upp bilen i USA genom att söka på någon/några av de populära annonssajterna, exempelvis:

http://classics.autotrader.com
http://www.autotrader.com
http://www.cars.com
http://www.carsdirect.com
http://www.carmax.com
http://www.classiccars.com
http://www.craigslist.com
http://www.ebay.com/motors
http://www.hemmings.com
http://www.oldcaronline.com
http://www.oldride.com

med mera..




Skärmdump Autotrader.com




Skärmdump Ebay.com/motors


Tips! Sök efter en bil inom de områden där det finns hamnar (dit bilen så småningom ska transporteras), då kan man använda sig av post-nr i USA. Här är ett par vanliga städer där det finns avgångshamnar som fraktbolagen använder sig av (ta reda på vilka städer som just ditt valda fraktbolag verkar i):

Florida (Jacksonville) - 32201
Florida (Miami) - 33101
Georgia (Brunswick) - 31520
Kalifornien (Los Angeles) - 90001
Maryland (Baltimore) - 21201
New York (New York) - 10001
South Carolina (Charleston) - 29401
Texas (Galveston) - 77551
Texas (Houston) - 77001

med mera..



3. Granska bilens historik och skick samt om säljaren verkar pålitlig. Historiken kan du förslagsvis kolla upp genom CARFAX (de erbjuder ett rapportpaket med 10 st CARFAX-rapporter till en kostnad av 349 kr): https://www.carfax.se/carfax-rapportpaket-kolla-fordon. Andra tjänster som erbjuder fordonshistorik är bland annat https://www.autocheck.com, https://www.vinaudit.com osv., de flesta av dessa tjänster är avgiftsbelagda men det finns en sajt som är kostnadsfri vilket är https://www.vehiclehistory.com. Kom dock ihåg att ingen fordonshistorik är felfri, en del kan visa information om skador medans andra säger att bilen är prickfri! Man bör alltid använda sig av minst två olika tjänster, samt utöver det även Googla VIN-nr/chassinumret för att se om det finns någon mer info, kanske har den varit ute på "skrotauktion" tidigare och att detta har förbisetts i en CARFAX-rapport eller dylikt. Man måste också tänka på att alla skador kanske inte rapporteras, t ex. om ägaren själv har fixat bilen eller om verkstaden inte rapporterar det åtgärdade.



Skärmdump Carfax.se




Skärmdump VehicleHistory.com


Vidare behöver du på något sätt granska bilens skick "på avstånd" om du inte är på plats och skådar skicket, men du behöver fastän detta få en mycket bra uppfattning om skicket i förväg så att du inte reser i onödan! Fråga säljaren om tonvis med högupplösta bilder (mejla bilderna eller dela dem via Dropbox, Google Drive, OneDrive, osv.) och ev. något filmklipp där säljaren går igenom bilen i detalj (kan t ex. laddas upp på YouTube av säljaren, i HD-upplösning). Ring gärna och prata med säljaren också, för att få en uppfattning om hur denna är. Googla även personens adress i USA för att bekräfta att personen bor där denna utger sig att bo, eller använd en nummerupplysningstjänst (http://www.411.com, http://www.anywho.com, http://www.yellowpages.com, http://www.whitepages.com, med mera).

Ett annat tips är att fråga om säljarens profil på sociala medier om han/hon har någon, såsom Facebook, Twitter, osv., vilket då kan kännas som en extra trygghet.

Köper du ifrån en bilhandlare så bör det finnas recensioner om företaget, läs igenom så många som möjligt i så fall.


4. Bestäm dig för vilket fraktbolag du ska använda (kom ihåg att köpa till en försäkring, det är ett ABSOLUT MÅSTE när bilen skeppas över till Sverige!), det finns bl.a. följande fraktbolag:

http://www.calship.com
http://www.nordtrafik.se
http://www.scanlinkcars.se
http://www.schumachercargo.com

med mera..


De flesta fraktbolag brukar ha alternativ för RO/RO (Roll On / Roll Off, vilket betyder att bilen bokstavligen körs upp på fartyget och parkeras öppet, ungefär som om man skulle åka på en färja mellan Sverige och Danmark) eller containerfrakt. RO/RO är självklart billigare medans containerfrakt är dyrare. Givetvis måste bilen gå att köra för att man ska kunna använda sig av alternativet RO/RO. Det finns även stora containrar där man får plats med flera bilar, delad containerfrakt.



Kom också ihåg att enligt US Coast Guard (http://www.uscg.mil), tror jag att det var, så får bilen inte vara fulltankad utan det får max vara 25% bränsle i tanken, dvs. en kvarts tank, pga. säkerhetsrisken om något skulle hända.

En annan sak som är viktig att tänka på är kylarvätskan, om bilen tidigare körts i "soliga Kalifornien" så kanske kylarvätskan inte är anpassad för minusgrader, vilket det troligtvis kommer att bli på fartyget! Så låt kontrollera detta innan avfärd, antingen om du själv är på plats, annars kan du fråga fraktbolaget om de kan kontrollera hur många grader den klarar av. Skulle den inte klara av några minusgrader överhuvudtaget så hör med dem om de kan ombesörja byte till mer glykol.

Notera att alla fraktbolagen inte har kontor i alla ovanstående städer med hamnar, du kan antingen välja att utgå ifrån ett fraktbolag innan du letar bil eller att välja fraktbolaget i efterhand när du har hittat bilen. Exempelvis så kan du leta upp bilen och välja det fraktbolag som har en hamn närmast där bilen står, eller välja fraktbolaget först och söka efter en bil i de områden där dom har kontor. På respektive fraktbolags hemsida så kan du finna information om vart de har sina inlämningskontor.


5. Betala bilen och kom överens om att den ska hämtas upp av ett biltransportföretag om du själv inte är på plats och ordnat med biltransport och ev. kör själv också.



Kom ihåg att skriva ett utförligt köpekontrakt/kvitto där det framgår information om bilmärke, bilmodell, årsmodell, övrig info, VIN-nr/chassinummer, pris, datum, säljare, köpare, signaturer, osv. Upprätta detta kvitto i flera exemplar, gärna ett par kopior till dig själv utöver originalet (på engelska heter detta kvitto: Bill Of Sale eller Purchase Invoice).

Bland annat så har DMV.org (http://www.dmv.org) kostnadsfria köpekontrakt på sin hemsida (http://www.dmv.org/bill-of-sale-form.php). Vissa delstater kräver dessutom att ett sådant kvitto skrivs men i de fallen så brukar respektive delstat erbjuda (och även kräva) att man använder deras formulär/uppställning, mer info om detta finns även på DMV.org, vilka för övrigt ej ska förväxlas med USA's officiella myndighet "DMV / Department of Motor Vehicles" (ungefär som Transportstyrelsen i Sverige) som har separata hemsidor för varje delstat. DMV.org är istället en privatägd sida som erbjuder förenklad info ifrån myndigheten DMV. Officiella DMV har sin webbplats på adressen: http://www.dmvusa.com/ varav man sedan får klicka sig vidare och besöka respektive delstats egna DMV-hemsida.

Utöver kvitto så behövs givetvis också ett signerat registreringsbevis (Certificate of Title) i original, detta ska följa med hela vägen till dess att Transportstyrelsen gör ursprungskontrollen i Sverige!, så håll noga koll på detta ägarbevis! Gör även flera kopior som backup, både hard copy och spara dem på datorn. Det är bättre med för många kopior än för få!



Tillbaka till betalningen: Använd exempelvis tjänsten Escrow.com om du inte är på plats och för över pengar direkt via exempelvis PayPal, Western Union, banköverföring, osv. (kontanter är INTE att rekommendera, det är ett i detta fall förlegat betalningsalternativ som inte lämpar sig pga. säkerhetsrisk osv.!) Via Escrow.com (som Ebay.com faktiskt rekommenderar) kan du komma överens med säljaren om att han/hon får betalt då bilen hämtas upp av transportföretaget, på så sätt minskar risken att bli lurad om nu inte biltransportföretaget är i maskopi med säljaren, vilket är osannolikt!?


6. Beställ upphämtning av bilen (biltransportföretag) och få den levererad till hamnen till det fraktbolag du tidigare bestämt dig för. Vissa fraktbolag kan även hjälpa till med denna transport, kontakta dem för mer info. Annars finns det exempelvis flertalet olika biltransportföretag i USA (välj ett företag med goda omdömen/recensioner!), här är ett par exempel:

http://www.americanautoshipping.com
http://www.usaautotransport.com
http://www.uship.com
http://www.vehicletransportusa.com

-med mera..







7. Fraktbolaget tar emot bilen vid hamnen. Registreringsbeviset behövs i original samt köpekontraktet, detta kan du i förväg instruera säljaren om att lägga i bilen, t ex. i handskfacket om du inte är på plats i USA vid köpet. Fraktbolaget ordnar därefter med tullen i USA (export) och lastar bilen på fartyget efter att tullen har haft den i minst tre dygn / 72 timmar (läs mer of export av fordon på Tullens hemsida i USA: http://www.cbp.gov/trade/basic-import-e ... or-vehicle).

Det kan även behövas en kopia på ditt pass och/eller personnummer, mejla i så fall detta till fraktbolaget (om du inte är på plats i USA) så att de har alla uppgifter ifall tullen i USA kräver detta, så slipper bilen stå stilla helt i onödan medans att handlingar samlas ihop. Var också noga med att samtidigt hålla dina personuppgifter säkra så att ingen obehörig kommer åt dem! Skicka enbart en kopia på passet/personnumret till en kontakt som du litar på!


8. Bilen transporteras på båten (sjöfrakt) över atlanten till Sverige vilket tar ett par veckor (fartyget håller nog en hastighet kring uppskattningsvis ca 20 knop vilket blir runt 37 km/h!). Tänk på att temperaturväxlingarna är många och det kommer att uppstå en del fukt, så viss mögel är inte ovanligt på t ex. bilbälten osv.! Särskilt om bilen står i en container.




9. Fraktbolaget tar hand om förtullningen i Sverige (du kan ev. skicka över en signerad fullmakt om förtullning i ditt namn ifall svenska tullen kräver detta) och allt vad det innebär med ev. tull, moms, osv.

En vanlig personbil har 10% i tull och 25% i moms, en pickup har däremot 22% i tull och 25% i moms!

Räknas din bil som veteranbil så kommer du dock undan med 0% i tull och endast 12% i moms! Då måste bilen vara i så gott som ursprungsskick, äldre än 30 år och bilmodellen får ej vara i tillverkning längre. Men, för att intyga allt detta för tullen (om nu inte den anställde är bilentusiast och vet allt om just din bilmodell) så kan det underlätta med ett så kallat "handelskammarintyg", du hittar bl.a. godkända värderingsmän/värderingskvinnor på http://www.besiktning.nu.

Notera dock att du kan intyga detta själv om du gör lite efterforskning/är påhittig, t ex. ett utlåtande ifrån säljaren, gamla bilbroschyrer från tillverkaren, andra annonser för samma typ av fordon som beskriver hur bilarna är i originalskick, forumdiskussioner, m.m.


10. Hämta bilen i hamnen i Sverige, vanligtvis i Göteborg men det finns även hamnar i Stockholm, Helsingborg osv., det skiljer sig mellan olika fraktbolag vart bilen levereras och om man har valt RO/RO eller containerfrakt. Bilen levereras färdig (förtullad) av fraktbolaget och du betalar dem för de avgifter de tar ut samt ev. tull och moms. Nu ska du även få tillbaka original registreringsbevis, köpekontrakt samt tullhandling och ev. mer dokument och kvitton från såväl fraktbolaget som tullen. Kontakta ditt fraktbolag för mer info kring hur betalningen går till hos just dem och hur det delas upp mellan fraktbolaget och tullen osv.


11. Transportera bilen hem till dig, förslagsvis med en biltransport (biltransportkärra/transportbil) som du själv hyr och kör (förutsatt att du har rätt körkortsbehörighet). Kolla på Blocket.se efter företag som hyr ut en transportbil eller besök närmsta bensinmack vilka brukar ha vanliga biltransportkärror om det skulle fungera för just din bil vill säga.

Vill du överlåta det till ett företag så kan du på http://www.hitta.se, http://www.eniro.se, med mera, söka efter företag som erbjuder tjänsten biltransport. Exempel på dessa är: http://www.assistancekaren.se, http://www.falcksverige.se, http://www.eurotransport.se, http://www.mmmbiltransport.nu, med mera.





Skärmdump Assistancekaren.se


Vissa fraktbolag erbjuder även denna transporttjänst här i Sverige, eller så har de samarbetspartners.

Man får ej köra bilen hem eftersom reg-skyltarna (troligtvis) demonteras i USA innan den lastas på båten, annars får man egentligen köra i 7 dagar i Sverige (om bilen har reg-skyltar) innan den måste registreras, men det är främst bilimport från andra EU-länder som detta är möjligt i och med att skyltarna inte förstörs.

Teckna en försäkring direkt hos något försäkringsbolag som registrerar via VIN-nr, dvs. chassinumret, för bilen har ju ännu inget reg-nr! Kolla t ex. med Länsförsäkringar, Folksam, osv. (gör detta i god tid så att allt är klart, redan innan du ens köpt bilen, beskriv hur du ska gå tillväga osv. för att importera bilen från USA så att dom förstår situationen).








12. Gör en ursprungskontroll hos Transportstyrelsen genom att skicka in original registreringsbevis från USA, en kopia på köpekontraktet samt en kopia på tullhandlingen från det att bilen förtullades i Sverige.

Ursprungskontrollen är helt enkelt en kontroll där en speciell avdelning hos Transportstyrelsen kontrollerar fordonets ursprung, så att allt är okej och bilen inte visar sig vara stulen! Detta kontrolleras på flera olika sätt med flera myndigheter.

För att underlätta deras granskning så kan du dokumentera och skicka in mer än enbart de obligatoriska handlingarna som ovan skrivet, exempelvis så kan du printa bilannonsen från hemsidan där du hittade bilen, visa upp mejlkontakt med säljaren, fotografera köpet/lastningen på biltransporten i USA (be säljaren om detta ifall du inte är på plats), osv. Hela ärendet blir på så sätt mer personligt och man slipper troligtvis ev. oklarheter än om man enbart skickar in formella papper.

Transportstyrelsen har en jättebra guide och information om vad som behöver göras vid import från USA, läs mer på deras hemsida: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... gskontroll.



Skärmdump Transportstyrelsen.se


13. Anpassa bilen enligt Sveriges lagar och regler vad gäller bl.a. belysning osv. Detta kan du göra själv om du är mekkunnig (fråga oss om hjälp på forumet, starta en ny forumtråd för just din bil!) eller lämna över jobbet till ett företag som sköter det åt dig (blir givetvis dyrare men har du aldrig skruvat på en bil så är det kanske mer lämpat beroende på vad det är för bil!). Läs mer på http://www.bilprovningen.se, http://www.dekra-bilbesiktning.se, m.m. om vad som gäller. Tips! En e-butik som säljer tillbehör/reservdelar för att konvertera belysningen är bl.a. http://www.cartown.se!



Det kan även bli aktuellt med att stansa in ett ytterligare chassinummer beroende på vad det är för bilmodell och årsmodell. Bokstäverna och siffrorna (teckenhöjden) måste vara minst 7-8 mm. Rådgör med ditt besiktningsföretag om vart den lämpligaste placeringen i sådana fall är på just din bil. Du kan själv stansa in chassinumret om du har bokstavs- och sifferstansar, annars finns det 8 mm-stansar att köpa på t ex. Clas Ohlson för 299 kr (http://www.clasohlson.com/se/Bokstavs-- ... r408681000). Kom ihåg att använda en slägghammare/slägga på ca 1-2 kg (en vanlig hammare ger inte tillräckligt med kraft) och se till att stansen går plant emot metallytan innan du börjar stansa, den får ej hamna snett! Vill du inte stansa in numret själv så kan givetvis en bilverkstad hjälpa dig med detta, men det kostar nog runt samma summa som stansverktygen och hammaren gör! Då är det roligare att själv investera i verktygen och göra jobbet! Glöm heller inte att rostskydda metallen där du har stansat in numret, exempelvis med billack och klarlack. Tips! En bra placering kan vara på höger fjäderbenstorn i motorrummet!



Skärmdump Clasohlson.se


14. När bilen är "Europakonverterad" så måste du även ordna fram ev. intyg som behövs, såsom bullerintyg, bromsintyg, m.m. Kontakta det besiktningsföretag du ska till för att göra registreringsbesiktningen och hör vad de säger. Dekra kan hjälpa till med intygen mot en viss summa, kolla på deras hemsida http://www.dekra-bilbesiktning.se eller deras specifika sida för intyg: http://www.registreradinbil.nu. Prova även att kontakta biltillverkaren (kan förslagsvis göras medans bilen är på båten på väg till Sverige) för att höra om de kan hjälpa till kostnadsfritt med papperna som krävs. Det finns även andra firmor som kan hjälpa till med detta, sök på Google för fler alternativ.




15. Registreringsbesiktiga bilen (länk till Bilprovningen: http://www.bilprovningen.se/vara-tjanst ... tning.html).

Du behöver ha med dig legitimation samt det härliga beslutet från Transportstyrelsen som beskriver att ursprungskontrollen godkändes! På detta papper står även ärendenumret, dvs. det nummer som just ditt ärende har fått hos Transportstyrelsen medans din bill håller på att bli godkänd i Sverige.

Kontakta även besiktningsföretaget och fråga om du kan göra en kontrollbesiktning samtidigt som du registreringsbesiktigar bilen. Om registreringen gick som den skulle så tilldelas bilen ett reg-nr per automatik (i efterhand kan du köpa personliga skyltar om så önskas) och därefter kan du kontrollbesiktiga den om inget annat ställer till det. Efter godkänd reg-besiktning så får du hem registreringsbeviset på posten samt reg-skyltarna, på samma sätt som om du har köpt en bil i Sverige och säljaren gjort ett ägarbyte (samt att du har beställt nya skyltar). Det tar ett par vardagar innan allt kommer hem och du får även en faktura på detta.




16. När du fått hem registreringsbeviset och monterat skyltarna på bilen så kan du tänka dig bilen som om den vore avställd, dvs. nu kan du försäkra den (åtminstone Trafikförsäkring men vi antar att bilen är värd mer trygghet än så?) och därefter ställa på den. En faktura på skatten kommer efter ett par dagar (om du nu inte köpt en veteranbil/samlarfordon (äldre än 30 år), för då är det skattefritt, dvs. ingen skatt!).


17. Njut av din nya bil!! Lägg gärna upp en projekttråd på forumet om du ska renovera/bygga om bilen eller beskriv helt enkelt hur just du gick tillväga för att importera din bil, ingen historia är den andra lik och det finns därmed alltid annan matnyttig fakta som vi alla kan ta del av!




Aktuella priser/avgifter för frakt, tull, moms, ursprungskontroll, intyg, registreringsbesiktning med mera återfinns bl.a. på hemsidorna Tullverket.se, Transportstyrelsen.se, Bilprovningen.se, Dekra-bilbesiktning.se, Nordtrafik.se, osv.

Ovanstående guide baseras som sagt på att man tar hjälp av ett fraktbolag (freight forwarder) vad gäller transporten (åtminstone från hamnen/tullen i USA till hamnen/tullen i Sverige), vill man göra allting själv så går det givetvis också, men man sparar inga större summor om ens någonting. Däremot sparar man en del på att INTE anlita en bilförmedlare som hanterar hela affären (letar upp bilen, sköter kontakterna, osv.) då de brukar ta runt 15-30 tusen kronor(?) uppskattningsvis, vilket är förståeligt då de också måste ha betalt för nedlagd arbetstid. Det är dock givetvis lite säkrare att använda en bilförmedlare (om man väljer en med gott omdöme) med tanke på deras erfarenhet och kontakter i USA, men hela poängen med denna guide är att man gör just det arbetet själv, eller i alla fall vill lära sig hur bilförmedlaren i princip gör kanske?

För övrigt så kan man gå tillväga på många andra sätt samt om man vill göra mer eller mindre själv, denna guide är endast en vägledning så att du får lite mer grund att stå på och kan utgå ifrån! Det är alltid en risk med import, vilket är viktigt att tänka på. Känner man sig det minsta osäker så bör man ta hjälp av antingen andra erfarna personer eller företag.

Tips! Kom ihåg att dokumentera hela affären så mycket som det går, exempelvis fotografera, spara mejlhistorik med säljaren, ta skärmdumpar/screenshot, gör flertalet kopior på alla dokument/handlingar, osv., det är bättre att ha för mycket info än för lite!

Notera! INGA företag favoriseras/promotas i denna guide, alla länkar och bilder till de olika företagen är endast exempel och sådant vi kom att tänka på/känner till, det finns fler att välja på än dessa. Googla gärna för att få fram fler förslag.

Källor för informationen: Tullverket, Transportstyrelsen, besiktningsföretag, fraktbolag, egna uppgifter, m.m.

Text och bilder (förutom skärmdumparna): USAbilforum.se | Alla logotyper osv. som syns på bilderna tillhör deras respektive ägare.

Reservation för eventuell felaktig information/ändringar som kan komma att göras vad gäller bl.a. lagar och regler, m.m. Det finns säkert en del fel i informationen ovan samt saker som glömts!

Det är fritt fram att dela guiden på andra sidor!

Senast ändrad, datum: 2018-02-11


Frågor, diskussioner samt tips & förslag om importguiden (och bilimport i övrigt) görs i följande forumtråd: viewtopic.php?f=20&t=4412 ..fyll gärna på med mer info i tråden så att vi kan uppdatera guiden om något är felaktigt eller saknas, det går dock även bra att mejla.