Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Cadillac - Vilka modeller är FWD/RWD?

Cadillac, Buick, Hummer, Lincoln..
Användarens profilbild
DanielHellenesyo
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 09 okt 2017, 00:49

Cadillac - Vilka modeller är FWD/RWD?

Tjenare! Daniel här.

Jag blir lite förvirrad av vilka Cadilaccer som är framhjulsdrivna respektive bakhjulsdrivna och har lite frågor kring det. Finns det till exempel någon sida på nätet eller en bok där det står listat vilka modeller som är vad? Vet ju att till exempel Eldoradpn blev FWD i 67' och att de nyare DeVille modellerna också är det, men jag vet inte vart gränsen går och jag tycker det är svårt att ta reda på det genom broder Google.

Går nämligen i tankarna att köpa en Devillie 81:a, men jag är vad man kan kalla en bakaxelpatriotidiot och vill inte bli besviken. Kommer aldrig glömma farsans reaktion när han köpte en Cadillac från 04, körde stolt iväg med den och sedan upptäckte att den va framhjulsdriven. Han va mindre glad då kan jag lova :lol:

Har någon ett svar på detta är jag tacksam. Om någon kan rekomendera en bok/websida blir jag ännu tacksammare :D

Tack på förhand!

mvh Daniel
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cadillac - Vilka modeller är FWD/RWD?

En 81:a Deville är RWD, går nästan att se vilka av modellerna som är RWD respektive FWD, de får en lite annan design i och med att plattformerna skiljer sig :D

85 och framåt gick de över till FWD på de flesta om inte samtliga modeller, men sen med nya CTS och STS på 00-talet så kom RWD tillbaks igen. Antar att din pappa köpte en Deville 2004 i så fall? Denna är dessvärre FWD till skillnad mot CTS osv. =(

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Sockna
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 30 aug 2017, 22:17

Re: Cadillac - Vilka modeller är FWD/RWD?

Personligen har jag aldrig brytt mig om att en bil driver fram bak eller på alla fyra, har haft en del Cadillac och älskat alla.
Glömmer aldrig när min framhjulsdrivna Cadillac Deville från 1999 drog sig fram i 40 cm snökaos och grannens sproilans nya XC90 satt fast på hans uppfart :) (Ja båda hade dubbade vinterdäck)

Har faktiskt funderingar på att byta ut Capricen mot en Cadillac
Chevrolet Cruze 1,7 Diesel -2013
Chevrolet Caprice 305 -1991
Chevrolet Alero 2,4 - 2000
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cadillac - Vilka modeller är FWD/RWD?

Vad för Cadillac hade det blivit i så fall? =)

Med dagens antispinn osv. så funkar det rätt bra med RWD även under vintern, samt givetvis kul att inaktivera denna säkerhetsfunktion och spinna loss i snön :D ..av någon anledning är det alltid RWD i sportmodellerna.. hmm =) Dock blir det lite andra egenskaper som du säger med att ta sig fram beroende på väglaget, då kan FWD vara en klar fördel, samt att de flesta inte märker någon skillnad vid vanlig körning (många med BMW 1-serien osv. visste inte ens att bilen var RWD), så det spelar för det mesta inte så stor roll. En annan sak som jag kan tänka mig varför valet kommer till RWD är bilarnas design, eftersom plattformen skiljer sig så brukar dessa, i alla fall förut, få en lite mer sportig känsla.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Sockna
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 30 aug 2017, 22:17

Re: Cadillac - Vilka modeller är FWD/RWD?

Vet inte riktigt men lutar åt en Deville igen, kanske 70 tal? Hinner nog ändra mig tusen gånger innan nått händer :P
Är lite sugen på nyare STS och CTS också.
Chevrolet Cruze 1,7 Diesel -2013
Chevrolet Caprice 305 -1991
Chevrolet Alero 2,4 - 2000
Användarens profilbild
Agentrullning
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 12 mar 2013, 21:04

Re: Cadillac - Vilka modeller är FWD/RWD?

Fleetwoodmodellerna 1993-1996 är också bakhjulsdrivna.
Buick Roadmaster Sedan '92
GMC Yukon Denali '01
Camaro Z28 '99
Användarens profilbild
DanielHellenesyo
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 09 okt 2017, 00:49

Re: Cadillac - Vilka modeller är FWD/RWD?

Hallå igen!

Skrev aldrig något mer här då jag listade ut svaret själv. Alla GM-bilar bygger på olika plattformar, så det är bara att kolla olika modeller och vilka år de är gjorda för att se vilken platform de bygger på, vilket i sin tur talar om driften. Faktiskt bra att kolla på Wikipedia :D

Tack för svaren förresten, även fast ni inte direkt svara på frågan ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cadillac - Vilka modeller är FWD/RWD?

Ja, Wikipedia har väldigt bra info, det är inte vad det var för 10-12 år sedan (dock jättebra info då också, men nu finns det enormt mycket, särskilt vad gäller fordon) :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar