Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Felkod P0340

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
NoA
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 okt 2011, 19:23

Felkod P0340

Hej !
Har ett problem med min PT Cruiser 2001.
i våras just innan jag skulle ställa av den ryckte den till och motorlampan tändes, felkod P0340 vilket ska betyda "Engine cranking with 32 CKP pulses received, then the test started and the PCM detected that the CMP sensor signal was missing", det hände ett par gånger före jag ställde av den och jag kunde inte märka att den gick sämre på något sätt (förutom rycket som tänder motorlampan) inga problem att starta heller. Bytte CMP (kamgivaren) och har kört 3-4 månader utan problem fram till nu när samma sak börjar hända. Har bara en enkel ODB2 läsare så jag kan bara se koder och radera dom men har kollat upp kablar och kontakter mellan CMP och PCM och hittar inget fel. Har raderat koden ett par gånger och den verkar också försvinna efter ett par starter. Har inte haft något startproblem, inte ens då den stannade på tomgång och lampan tändes, och motorn går helt normalt förutom just då rycket kommer. Någon som varit med om liknande ? kan den nya givaren vara defekt redan ? (det är en pirat, men den har ju fungerat ett antal månader...)
Annons
Användarens profilbild
NoA
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 okt 2011, 19:23

Re: Felkod P0340

Bytte givaren och har kört nu en vecka utan problem, den här gången blev det en Mopar givare , får hoppas den håller längre än piratgivaren.
Skriv svar