Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Jag hade lite otur på en Chrysler Stratus med bromsoken bak, bakeliten hade fastnat och man fick renovera lite mer omfattande, hade inga bromsar på e4:an så man fick köra lugnt :o
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Avenger skrev:Jag hade lite otur på en Chrysler Stratus med bromsoken bak, bakeliten hade fastnat och man fick renovera lite mer omfattande, hade inga bromsar på e4:an så man fick köra lugnt :o
Frambromsarna bromsar ju mest men nog används bakbromsarna också. Det blev jag varse en gång utan bakbromsar på en Saab. Fick ju stampa med båda fötterna på bromsen för att få stopp på bilen! :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Det är inget kul när sådant händer :( Farligt för både sig själv och medtrafikanterna :cry:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jörgen
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 05 jan 2014, 14:10

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Hej.
Jag har en stratus cab -97. När jag köpte den vibrera mina bromsar fram med. Han som hade bilen innan mig sa att han byttat skivorna fram en gång med. Så det är nog en liten sjukdom på dem tror jag. Mem som sakt är det lätta att byta. :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Min Sebring har börjat vibrerar lite i ratten vid inbromsning nu, kanske är skivorna då dom aldrig bytts ut av mig, annars är det nog något styrstag som jag vet är dåligt =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Avenger skrev:Min Sebring har börjat vibrerar lite i ratten vid inbromsning nu, kanske är skivorna då dom aldrig bytts ut av mig, annars är det nog något styrstag som jag vet är dåligt =(
Dra bara i handbromsen för uteslutningsmetoden.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Kommit fram till att det nog är samma problem som du hade Bosse, skivorna fram :) Vibrerar även i pedalen nu :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Jag har läst lite mer om skivor i allmänhet på bilar och det är tydligen ett problem på andra bilmärken också. Det ska ha att göra med att när skivorna tillverkas har de för bråttom. En förståsigpåare sa att när skivan är tillverkad ska den ligga utomhus i 6 månader innan den till slut svarvas plan därför att stål tar så lång tid på sig för att spänningarna ska släppa.

Tillverka skivan och svarva den direkt kan göra att spänningarna visar sig först senare när skivan sitter på en bil. En skrev att han fått tipset att om det inte vibrerar jättemycket så kan man köra upp i typ 150-160 och stå på bromsen tills bilen står still. Detta hjälpte tydligen och gjorde skivan jämn igen eftersom den blev ordentligt upphettad. Han som gjorde detta hade kört 3 000 mil med sin nya bil innan vibrationerna uppstod. Men tvärbromsningen hjälper tydligen bara om skivan är en aning skev.

Jag provade att stå på bromsen från 160 men mina skivor blev bara än mer skeva men det var ju redan rätt så skeva från början...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Intressant info :) Tackar =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Avenger skrev:Intressant info :) Tackar =)
Varsågod! Sen tror jag ju att vi med V6:an belastar frambromsarna mera på grund av den högre vikten i fronten. Skivor och belägg verkar ju dock inte underdimensionerade på något vis. Skivorna är dubbla och ventilerade emellan och beläggen är de största jag sett till en personbil.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

:)

Hehe, vad har du haft för belägg på andra bilar? :D Tycker dom är rätt vanliga i storleken :)

Ja, V6:an väger en del :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Avenger skrev::)

Hehe, vad har du haft för belägg på andra bilar? :D Tycker dom är rätt vanliga i storleken :)

Ja, V6:an väger en del :(
Nissan Micra... ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Aha :D hehe, då är det inte så stora belägg nej :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Efter några 100 mil började det minsann vibrera lite i bromspedalen igen trots nya grejor fram. Jag blev ordentligt sur och irriterad. Detta mitt inre vredesutbrott utmynnade i observerbara tvärnitar flera gånger så t o m ABS:n t slog in på torr asfalt från farter från 120-130 km/tim. Detta verkar ha lugnat ner vibrationerna märkbart. En tanke är att det nu är skivorna där bak som är skeva för drar jag i handbromsen bara så känner jag en del vibrationer.

Att bara bromsa med frambromsarna som ett test går ju liksom inte om jag inte kopplar bort bakbromsarna, hur nu det skulle gå till.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Det var inget kul att höra:(

Är det kraftiga vibrationer? Kan det vara någonting annat förutom bromsarna? Styrlederna?

Handbromsen går på bromsbackar inuti bromsskivorna bak:)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar